«به من قدرت و اجازه دهید تا با تروریسم در مصر مبارزه کرده و آن را ریشه‌کن کنم». این جمله و جملات شبیه آن را مردم مصر در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بارها و بارها از زبان عبدالفتاح السیسی شنیدند.
کد خبر: ۸۰۶۷۶۶
افزایش ترور و خشونت در مصر

السیسی این جملات را در حالی بیان می‌کرد که منطقه شمالی سینا آرامشی نسبی داشت و صدای انفجارهای انتحاری در دیگر مناطق این کشور کمتر به گوش می‌رسید. حال با گذشت یک سال از تکیه زدن این ژنرال مصری بر مسند قدرت، نه تنها این ادعا محقق نشده بلکه خشونت و ترور در نقاط مختلف این کشور افزایش پیدا کرده است. شهر الاقصر در جنوب مصر جدیدترین نمونه‌ای است که روز گذشته هدف این حملات قرار گرفت.

به گزارش جام‌جم و به نقل از روزنامه گاردین، وزارت کشور مصر اعلام کرد نیروهای امنیتی توانستند یک حمله تروریستی را خنثی کنند. بنا بر بیانیه این وزارتخانه، دو عامل انتحاری قصد داشتند خود را در نزدیکی معبد قدیمی الکرنک منفجر کنند که نیروهای امنیتی متوجه شده و آنها را به قتل رساندند. عامل سوم نیز طی درگیری با نیروهای مصری زخمی شد.

وزارت بهداشت مصر اعلام کرد در این حادثه چهار نفر زخمی شدند که یک نفر از آنها جزو نیروهای پلیس بود. برخی منابع اعلام کردند هدف اصلی این عاملان انتحاری، اتوبوس حامل گردشگران بوده است.

از سال 1997 تاکنون، این اولین حمله تروریستی در شهر الاقصر بوده است. در آن سال شبه‌نظامیان تروریست به معبدی قدیمی در این شهر حمله کرده و مرگ 58 گردشگر را رقم زدند. در واقع شهر الاقصر مصر را می‌توان مرکز معابد تاریخی و باستانی این کشور دانست.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما همچون دفعات گذشته انگشت اتهام به سمت گروه‌های افراطی و بخصوص گروه تروریستی انصار بیت المقدس نشانه رفته است. با توجه به این که صنعت گردشگری یکی از منابع اصلی درآمدی دولت مصر است، تروریست‌ها سعی می‌کنند با حمله به این مراکز، به دولت مصر ضربه بزنند.

یک سال حکومت السیسی

عبدالفتاح السیسی در حالی یک سال قدرت خود را سپری می‌کند که بسیاری از تحلیلگران انتقادهای شدیدی را نسبت به عملکرد او طی یک سال گذشته دارند . یکی از این انتقادها، مربوط به افزایش حملات تروریستی در این کشور است. نگاه به آمار و ارقام گزارش‌های مختلف نیز خود موید این مطلب است.

پس از کودتای ارتش علیه محمد مرسی در جولای 2013، تعداد حملات تروریستی به خارج از منطقه سینا گسترش یافت. به گزارش مرکز مطالعاتی هنری جکسون در انگلستان، تعداد کل حملات تروریستی انجام شده در سال 2014 در مصر 41 حمله بود که 22 مورد از این حملات در منطفه سینا و بقیه در دیگر مناطق اتفاق افتاد. به عبارت دیگر حملات سینا حدود 54 درصد کل حملات انجام شده در مصر را شامل می‌شود. این در حالی است که سال 2011 از 31 حمله تروریستی در مصر، 26 حمله (‌84 درصد‌) در سینا صورت گرفت. وقتی به حملات انجام شده در قاهره نیز نگاه می‌کنیم، متوجه این نکته می‌شویم که حوادث تروریستی در مصر از شبه‌جزیره سینا خارج شده و به دیگر نقاط این کشور نیز سرایت کرده است . در سال‌های 2011 و 2012 هیچ حمله تروریستی در قاهره و اطراف آن رخ نداد، اما در سال‌های بعد روندی افزایشی پیدا کرد به طوری که در سال 2014، پایتخت مصر شاهد هشت حمله تروریستی بود.

بنا بر اطلاعات موجود، شدیدترین این حملات در ماه اکتبر سال گذشته بود که در عرض یک ماه، بیش از 50 نیروی پلیس و نیروهای امنیتی بر اثر حملات تروریست‌ها کشته شدند. پس از آن بود که دولت السیسی رویکرد شدید‌تری را در مقابله با گروه‌های تروریستی در پیش گرفت. البته شواهد و قرائن نشان می‌دهد این حملات بیش از آن که به تروریست‌ها ضربه زده باشد، باعث آسیب رساندن به شهروندان عادی شده است. گفته می‌شود بر اثر این حملات 800 خانه تخریب شده و بیش از 1100 خانواده نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

حسین خلیلی/ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها