نیروی دریایی روسیه و مصر از برگزاری رزمایش مشترک در مدیترانه خبر داده‌اند. این رزمایش از آن جهت دارای اهمیت است که نخستین رزمایش دو کشور می‌باشد که نشانگر ابعاد جدیدی از مناسبات نظامی آنان است.
کد خبر: ۸۰۵۸۹۹
رزمایشی از جنس پوتین و السیسی

نکته قابل توجه آنکه السیسی رئیس‌جمهور مصر تاکنون 2 مرتبه به روسیه سفر داشته و قراردادهای نظامی متعددی میان طرفین امضاء شده که برخی منابع ارزش آن را معادل سه میلیارد دلار عنوان کرده‌اند. حال این سئوال مطرح می‌شود که چگونه می‌شود مصری که روابط نزدیکی با آمریکا و عربستان دارد با روسیه به برگزاری رزمایش مشترک می‌پردازد؟ آیا این اقدام نشانه دوری مصر از ریاض و واشنگتن می‌باشد و یا آنکه در ورای آن اهداف دیگری را پی‌گیری می‌نماید؟ بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که رویکرد روسیه به مصر برگرفته از سیاستهای روسیه برای احیای متحدان قدیمی خود است که از زمان فروپاشی شوروی سابق در روابطشان خللی ایجاد شده بود.

این امر از یک سو برای تقویت موقعیت جهانی روسیه دارای اهمیت است و از سوی دیگر در چارچوب تنش‌های موجود میان روسیه و غرب می‌تواند به تقویت اردوگاه روسیه منجر شود. این سیاست را مسکو در سطوح مختلف از آسیای مرکزی و قفقاز گرفته تا شرق آسیا، غرب آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین، در برمی‌گیرد. در باب دلایل رویکرد مصر به روسیه و برگزاری رزمایش مشترک اهداف شخصی و جهانی السیسی رئیس‌جمهور مصر برجسته است.

السیسی که در درون همچنان با منتقدان بی‌شماری مواجه است تلاش دارد تا در کنار سرکوب و حذف مخالفان، به تقویت جایگاه مردمی خود بپردازد امری که برای کسب اکثریت آراء پارلمان برای وی دارای اهمیت است. با توجه به نگرش نه چندان مثبت مردم مصر به آمریکا و عربستان می‌توان گفت السیسی با گرایش به کشورهایی مانند چین و روسیه و حتی بهبود روابط با سوریه خود را رئیس‌جمهور مستقل معرفی نماید که جز منافع کشور هدف دیگری ندارد.

برخی ناظران سیاسی گرایش السیسی به روسیه را برگرفته از اختلافات ایجاد شده میان وی و عربستان می‌دانند. السیسی خواستار حذف اخوان از منطقه است در حالی که عربستان برای سلطه بر یمن گرایش‌هایی به اخوان دارد که زمینه‌ساز اختلافاتی میان دو کشور شده است.

به هر تقدیر این رزمایش بیانگر یک نکته مهم است و آن اینکه متحدان عربستان و آمریکا نیز دیگر تابع مطلق آنان نیستند و براساس منافع خود تصمیم‌گیری می‌کنند چنانکه مصر با روسیه‌ای رزمایش برگزار می‌کند که تقابل جدی با عربستان و آمریکا دارد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها