مسمومیت غذایی با شروع فصل گرما بسیار شایع می‌شود. بویژه در بسیاری از مسافرت‌ها یا پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه، سالاد الویه یکی از غذاهای پرطرفدار است و به نوعی غذای حاضری محسوب می‌شود، در حالی که گاهی مسمومیت ایجاد می‌کند و بیشتر اوقات عامل آن میکروبی به نام استافیلوکوک است. در چنین حالتی فرد 3 تا 4 ساعت پس از خوردن الویه آلوده به این میکروب دچار تهوع و استفراغ شدید و گاهی دل درد و اسهال می‌شود. بد نیست بدانید خوردن بستنی آلوده به این میکروب هم دقیقا همین علائم را دارد و باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کرد.
کد خبر: ۸۰۶۰۲۴

تخم‌مرغ، مرغ و مسمومیت: گاهی اوقات مسمومیت به علت میکروبی به نام سالمونلا رخ می‌دهد که معمولا در تخم‌مرغ و مرغ فاسد مشاهده می‌شود. در این نوع مسمومیت، علائم ۱۰ تا ۱۲ ساعت پس از خوردن ماده غذایی فاسد بروز می‌کند، به طوری که فرد دچار دل درد می‌شود و به دلیل اسهال شدید باید مدام به دستشویی برود.

سالادهای مسموم: بد نیست بدانید مسمومیت علاوه بر علائم گفته شده ممکن است به اسهال خونی منجر شود؛ مثلا مسمومیت با نوعی باکتری به نام شیگلا که بسیار آلوده است و در سبزیجات یا سالادهای آلوده‌ای که در رستوران‌ها سرو می‌شود، وجود دارد.

مسمومیت ناشی از مصرف این مواد غذایی آلوده با تب و اسهال خونی همراه است و در بچه‌ها نیز می‌تواند تشنج ایجاد کند؛ پس باید بسرعت درمان شود.

وقتی مسمومیت کشنده می‌شود: نباید فراموش کنید تشخیص نوع میکروب در درمان مسمومیت یک قانون طلایی است چون مسمومیت گاهی کشنده است و کارهای درمانی باید بسرعت برای بیمار انجام شود. به عنوان مثال کشک آلوده به سم بوتولینیوم باعث دوبینی و گیر کردن غذا در گلو می‌شود و فوق‌العاده کشنده است. البته این مسمومیت می‌تواند به دنبال مصرف کنسرو آلوده هم ایجاد شود و در صورت مراجعه نکردن به پزشک و درمان بموقع متاسفانه می‌تواند خطر مرگ را همراه داشته باشد.

این افراد بیشتر مراقب باشند: مسمومیت در سه گروه از افراد بسیار خطرناک است؛ سالمندان که سیستم دفاعی ضعیفی دارند و بر اثر اسهال ناشی از مسمومیت آب زیادی از دست می‌دهند و گاهی به علت به هم خوردن تعادل الکترولیتی (آب و نمک) ممکن است فوت کنند و بچه‌ها و بیماران که به علت ضعف سیستم ایمنی در مقابل مسمومیت‌ها آسیب‌پذیرتر هستند.

جادویی به نام ماست: یکی از باورهای درست بیشتر خانواده‌های ایرانی، دادن ماست به بیماری است که دچار مسمومیت شده و اسهال دارد.

در واقع، مصرف ماست نه تنها می‌تواند در از بین بردن میکروب نقش مهمی داشته باشد، بلکه اختلالات الکترولیتی یا به هم خوردن تعادل آب و نمک در بدن را هم برطرف کند. همچنین در کسانی که آب زیادی از دست داده‌اند و به همین علت پتاسیم زیادی نیز از دست داده‌اند خوردن دوغ و مایعات فراوان بسیار مفید خواهد بود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌ / ‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها