بهترین عکس غلام رسول:

عاشقانه‌ای در سـرما

بهترین عکس اکساندر گرونسکی

جنگ افغانستان در سن‌پتـرزبورگ

از حدود یک سال پیش، عکاسی از بازسازی صحنه‌های نظامی را آغاز کردم. این عکس در حومه سن‌پترزبورگ گرفته شد. افراد حاضر در عکس گروهی از بازیگران نسبتا آماتور هستند که این صحنه‌سازی‌ها را به عنوان سرگرمی انجام می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۲۸۰۳

آنها 10 سال است که این کار را انجام داده و دولت بتازگی شروع به حمایت مالی از آنها کرده است؛ این به آن معناست که آنها در آینده نزدیک هم می‌توانند صحنه‌هایی را بازسازی کنند که وجود جنگنده‌ها و تانک‌ها در آن ضروری است.

بازسازی این صحنه‌ها، سرگرمی محبوب در روسیه است. در آن روز باران نمی‌بارید، اما هوا بسیار سرد بود. با تمام این اوصاف، خانواده‌ها همراه فرزندانشان آمده بودند تا شاهد بازسازی این صحنه تاریخی باشند. از دید خانواده‌ها، این‌گونه اقدامات می‌تواند برای فرزندانشان آموزشی باشد. این صحنه بازسازی مربوط به یکی از آخرین نبردها در زمان اشغال افغانستان به دست نیروهای شوروی سابق است.

زمان آن به سال 1988 بازمی‌گردد. در این صحنه، گروهی از سربازان شوروی سابق توسط تعدادی از نیروهای افغان مورد حمله قرار گرفته و کشته شدند. این نبرد در کوه‌های افغانستان رخ داد، بنابراین نیاز بود تا از قوه تخیل خود استفاده کرد، زیرا این بازسازی نه در کوهستان بلکه در یک رودخانه یخ‌زده انجام شد. اما آنچه بیش از همه برای من باعث تعجب شد، حمایت افراد و تماشاگران این صحنه از وجود خشونت بود.

آنها همچون یک مسابقه فوتبال فریاد می‌زدند و خواستار خونریزی بیشتر بودند. پس از این‌که نیروهای شوروی در این نبرد خونین پیروز شدند، جمعیت با صدای بلند فریاد شادی سردادند. پس از آغاز درگیری‌ و جنگ در مناطق شرقی اوکراین، این نمایش‌ها کمتر شد، زیرا بسیاری از افرادی که در این نمایش‌های ساختگی شرکت داشتند به یک جنگ واقعی رفتند.

من معمولا تصاویر مربوط به روزهای زمستانی و برفی را ترجیح می‌دهم. این موقعیت‌ها برای بازسازی صحنه‌های جنگ بسیار مطلوب است. با این حال بارها تصاویر مربوط به این بازسازی‌ها را در بهار و تابستان گرفته‌ام، اما نتایج آن بیشتر شبیه کارهای مستند است. من می‌خواهم انتزاعی بودن این اتفاقات را در عکس‌هایم نشان دهم. هنگامی‌که بروگل ایده مربوط به تصاویر مناظر را آغاز کرد، او سعی داشت تمام دنیا را در یک عکس بگنجاند. این در واقع هدف اصلی عکاسی از مناظر است: جور کردن تمام موضوعات اطراف در کنار هم در یک فضای محدود. در اینجا شما افرادی را در میدان نبرد و افرادی را در حال نظاره کردن می‌بینید؛ در حالی‌که خانه‌هایی نیمه‌ساخته در پشت زمینه است و مردی تظاهر به کشته شدن می‌کند. این تصویر به‌گونه‌ای معماگونه است. شما مطمئن نیستید که کدام موضوع مهم‌تر است و باید روی کدام یک از آنها تمرکز داشت. دوست دارم انتخاب را به عهده بیننده بگذارم.

راوی: کارین اندرسون ـ گاردین

مترجم: حسین خلیلی

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها