روحانی در جمع فرمانداران کشور:

به وعده‌ها عمل نکنیم خیانت در امانت است

روحانی در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران:

مصمم به آزادی خرمشهرها هستیم

رئیس جمهور همچنین پیروزی در خرمشهر را نماد استقامت و ایمان راسخ ملت ایران توصیف کرد و گفت :حماسه سوم خرداد همیشه جاودانه خواهد ماند.
کد خبر: ۸۰۱۰۷۸
مصمم به آزادی خرمشهرها هستیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن روحانی امروز یکشنبه در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران افزود: حماسه آزادسازی خرمشهر حادثه‌ای نیست که در تاریخ سال 61 زندانی بماند بلکه حماسه‌ای ادامه‌دار است.

وی اضافه کرد: خرمشهر برای ملت ایران یک نماد است و باید برای آزادی خرمشهرهای جدید در عرصه های اقتصادی، بانکی و سیاسی آماده باشیم.

رئیس جمهور گفت: عفلقیان امروز یعنی 1+5 و شورای امنیت و ابرقدرت‌ها سرزمین زیبای اقتصاد کشور را اشغال کرده‌اند و مانع از حرکت آزاد اقتصاد ایران هستند و ما با ابزار دیپلماسی این سرزمین را آزاد می کنیم.

وی افزود: ‌عفلقیان امروز مانع از فروش نفت، نقل و انتقال آزاد پول و فعالیت‌های بانکی در سرزمین اقتصاد کشور می شوند و باید خرمشهر نفتمان را آزاد کنیم.

روحانی تأکید کرد: باید تمام سرزمین های اشغال شده در اقتصاد، علم و فناوری در سراسر جهان را که به ناروا اشغال شده است همچون خرمشهری جدید از دست دشمن آزاد کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران هیچ گاه خرمشهرها را فراموش نمی‌کند تصریح کرد: ما ملتی هستیم که مصممیم خرمشهرها را آزاد کنیم، ما آمده ایم بگوییم مصمم به آزادی تمام خرمشهرها به دست این ملت و هدایت رهبری به حول و قوه الهی هستیم.

روحانی گفت: ‌شما ملت ایران با اراده ای که دارید با تصمیم و قدرت ایمانی که دارید و دولتی که مأمور شماست و از طرف شما حرف می‌زند و حرکت می‌کند ان‌شاءالله قدم به قدم خرمشهرها را آزاد خواهیم کرد، همانطور که سرداران نظامی ما خرمشهر را آزاد کردند، سرداران سیاسی ما هم خرمشهرهای سیاسی را آزاد خواهند کرد.

وی افزود: صدها دولت می‌آید و می‌رود ولی خرمشهر می‌ماند و روح آزادی خرمشهر در کشور ما دمیده می شود.

روحانی گفت: خرمشهرها را از این پس آزاد خواهیم کرد و نشاط و سرورش از آن ملت خواهد بود و جاودانه تاریخ ما خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به هدف اصلی برپایی بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: هر سال در سوم خرداد جمع می شویم که به دنیا بگوییم در برابر سلاح های شما ملت ما پیروز است و به خانواده شهدا و ایثارگران بگوییم که می فهمیم شما چه کار بزرگی کردید و ملت ما مرهون ایثار شماست.

وی اضافه کرد: ما در این روز می خواهیم به دنیا بگوییم که هر وقت در این کشور سوم خردادی پیش آید وهر وقت که بخشی از سرزمین ما و ارزش‌های ما به ناروا به دست دشمنان غدار تصرف شود، اراده ملی ما آزاد کردن خرمشهر جدید است.

رئیس جمهور گفت: در جریان جنگ تحمیلی دیگر شهرهای کشور هم رنج و سختی متحمل شدند، از آن جمله دزفول بود، مردم مقاوم این شهر با وجود همه خطرها شهر را ترک نکردند و این صبر و مقاومت بی‌مثال بود.

فتح خرمشهر، فتح جنگ بود

رئیس جمهوری گفت: عملیات آزادسازی خرمشهر عملیات مفصل تری بود که در چند مرحله از نهم و دهم اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شد.

روحانی افزود: مرحله دوم این عملیات 22 اردیبهشت آغاز شد و دوم خرداد به خرمشهر رسیدیم که مساله خرمشهر تمام شد.

وی گفت: روز 31 شهریور که صدامیان به ایران حمله کردند خبر آن ساعت 2 بعد از ظهر اعلام شد و همه مردم مطلع شدند ، تقریبا دو سال بعد در همین ساعت دو بعد از ظهر اعلام شد که خرمشهر آزاد شد، چه ولوله ای درست کردند ، چیزی که ملی است تعلق به همه مردم دارد مال همه مردم است این جناح و آن جناح ، این دین و آن دین و مذهب در آن دخالت ندارد همه می خواهند.

روحانی افزود: سوم خرداد در سراسر ایران یک نفر را دیدید که لبخند نزند ؟ پیر و جوان، شهری و روستایی ، ارمنی و مسیحی ،‌یهودی، زرتشتی و مسلمان ، چپ چپ، راست راست ؛ این تعریف ملی است ، تعریف ملی یعنی که تمام آحاد ملت و واحدهای جامعه همه و همه حس واحد به آن دارند لذا ما عملیات بسیار بزرگی انجام دادیم .

رئیس جمهور گفت: قبل از آزاد سازی خرمشهر عملیات مهم زیادی انجام شد عملیات طریق القدس، فتح المبین، ثامن الائمه، بعد از آن هم عملیات های خوب و موفقی انجام دادیم ولی هیچ چیز جای فتح خرمشهر را نگرفت.

روحانی افزود: آن چیزی که در جنگ هشت ساله و ایثار ایثارگران ما در جای جای جبهه اسلامی مشاهده می شود و آن چراغ پرفروغی که نورش روز به روز پرفروغ تر می شود فتح خرمشهر است.

رئیس جمهور گفت: خرمشهر روزی که سقوط کرد دردناک ترین روز بود ؛ خودم چنین حسی داشتم و برایم خیلی دردناک بود، پیش از آن جاهای دیگری از جمله قصرشیرین و جاهای دیگر سقوط کرده بودند ولی خرمشهر نماد دیگری بود .

روحانی افزود: در دل مردم ،‌ میزان و معیار برای پیروزی و شکست ما خرمشهر بود ، گویی همه جان یک ملت در یک شهر جمع شده و نام آن شهر خرمشهر است، همه مردم با آزادی خرمشهر احساس می کردند همه آزاد شدیم؛ هر یک از ان عملیات ها پیروزی بود ولی فتح خرمشهر فتح جنگ تلقی شد.

رئیس جمهور گفت: در جنگ ما پیروز شدیم چون نقطه مهمی که دشمن گرفته ، تبلیغ کرده و گفته بود که بغداد و بصره را از دست می دهم ولی خرمشهر را از دست نمی دهم.

روحانی افزود: خرمشهر جایگاه ویژه خود را دارد و پیروزی خرمشهر پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران است.

تحمیل جنگ ۸ ساله با محاسبات شکست ایران !

رئیس جمهوری گفت: جنگ درحالی به ایران تحمیل شد که همه محاسبات گویای شکست ایران در این جنگ بود.

روحانی با اشاره به روند آغاز جنگ تحمیلی افزود: ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که پیگیر ساختار جدید نظام بود، با توطئه‌ای پیش‌بینی نشده و دور از انتظار، با هجوم همه‌جانبه عفلقیان مواجه شد.

وی اضافه کرد: محاسبه ظاهری این را می گفت که ارتش عراق که ازسال‌های 47 و48 در حال تجهیز خود بود و انواع سلاح‌ها را از کشورهای فرانسه و شوروی سابق در اختیار گرفته بود و و دارای ارتش قوی و منظمی بود در برابر ایرانی که انقلاب پیروز شده است و ارتش سامان آنچنانی ندارد، قطعا پیروز خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: جنگ در حالی به ایران تحمیل شد که برخی ازسران ارتش به دست عدالت سپرده شده بودند، وضع پادگان‌ها به هم ریخته بود، سلاح های ارتش که عمدتا غربی و امریکایی بود به دلیل شرایط بعد از انقلاب و تحریم از در اختیار قرار دادن سلاح و قطعه خودداری می کردند.

وی افزود: در همین حال برخی گروهک‌ها ترور بی‌گناهان را آغاز کرده بودند و باید به این شرایط یک سری اختلافات بین سیاسیون را اضافه کرد.

رئیس جمهور گفت: در این شرایط باور عمومی این بود که اگر این عراق مجهز به ایران در این شرایط حمله کند از نظر نظامی قطعا پیروز است، البته عفلقیان در کنفرانس طائف، کشورهای دیگر منقطه و شوروی، امریکا و اروپا را هم با خود همراه کردند، پشت سر خود آوردند و صدام می‌اندیشید در حمله به ایران طی سه روز یا یک هفته خوزستان را تجزیه می‌کند و برخی استان‌های غربی را جدا خواهد کرد.

وی افزود: صدام تصور می‌کرد در این شرایط تهران به ناچار از بغداد درخواست می‌کند تا همه آنچه را می‌خواهد روی میز بیاورد و ناچار به پذیرش خواسته‌های عراق خواهد شد.

عملیات نیروی هوایی ارتش در تاریخ دفاع مقدس جایگاه خاصی دارد

رئیس جمهور گفت: عصر روز 31 شهریور 1359 تجاوز وحشیانه عراق به مرزهای ایران و بمباران برخی شهرها آغاز شد.

حسن روحانی در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران به مناسبت سوم خرداد افزود: همزمان فرودگاه مهرآباد تهران هم بمباران شد، اولین عکس العمل امام راه را برای ما مشخص کرد امام فرمود دزدی سنگی آورده به خانه ما پرتاب کرده و مردم ما جواب او را خواهند داد.

روحانی گفت: اولا مساله را امام ساده کرد ثانیا در این مثال ساده همه نکات اصلی را بیان کرد متجاوز و دزد است ، به غلط سنگ پرتاب کرده و باید پاسخ او داده شود.

وی افزود: با این استراتژی ، دفاع مقدس ملت ایران در برابر متجاوزان عفلقی آغاز شد، در اولین قدم ساعت پنج صبح اول مهرماه سال 1359 یکصد و 40 فروند هواپیما همزمان از پایگاههای هوایی ارتش بلند شدند و در شهرهای مختلف عراق اهداف نظامی را بمباران کردند و سالم به پایگاه ها برگشتند .

روحانی گفت: از نظر ضربه اول که بسیار اهمیت دارد اینکه شاهکار به دست نیروی هوایی ارتش محقق شد یکصد و چهل فروند هواپیما به عراق رفتند و با انجام عملیات نشان دادند که اگر قطعه را غرب قطع کرده ، امریکا سلاح نمی دهد ، مستشاران نظامی خارج شدند و اگر آنها نباشند آموزش نظامی میسر نیست، چنین نیست هم هواپیما هم قطعه هم خلبان ما آماده است و هم آموزش خلبان ما کامل است.

رئیس جمهور افزود: این یک پیام بسیار قوی برای جهان بود ، اول پیام به آمریکا بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوایی سرافراز نه نیازی به آموزش دارد ، نه نیازی به قطعه دارد ، نه نیازی به تستر و کامپوننت شما دارد و نیروی هوایی روی پای خود می ایستد.

وی گفت: این پیام تکان دهنده جهانی روحیه عراقی ها را به طور کامل خراب کرد آنها فکر می کردند ما توان پرواز همزمان پنج فروند هواپیما را نداریم چه برسد به پرواز یکصد و 40 فروند هواپیما.

رئیس جمهور افزود: این ضربه اول در تاریخ دفاع مقدس جایگاه خاصی دارد و این عملیات به عنوان عملیات بسیار تاثیرگذار در تاریخ انقلاب ثبت است.

روحانی گفت: صبح که به مجلس آمدیم مقام معظم رهبری، نماینده رهبری در شورای عالی دفاع بود ایشان به من گفت شما از عملیات نیروی هوایی خبر دارید گفتم بله و گفتم همه سالم برگشته اند و فقط در منطقه غرب یک هواپیما ایرادی پیدا کرد که آن هم نشسته است.

رئیس جمهور افزود: ایشان در پشت تریبون مستقیم مجلس ، خبر این پیروزی را در صبح روز ششم مهر 59 به ملت ایران اعلام کرد.

ایمان ملت ایران رمز پیروزی در هشت سال دفاع مقدس

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه ایمان ملت ایران رمز اصلی پیروزی در هشت سال دفاع مقدس بود، گفت: تصورات و خوابی که دشمنان اسلام و عفلقیان درباره ایران داشتند به هیچ وجه تعبیر نشد.

روحانی افزود: از همان روز اول تجاوز دشمنان به ایران اسلامی، همه نیروهای مسلح شامل نیروهای دریایی، هوایی، زمینی، انتظامی آن زمان، مردم و عشایر و همه مردم به صحنه آمدند تا از کیان خود دفاع کنند و بعثی‌ها از اول مهر 1359 فهمیدند که تجاوز و حمله به ایران نمی تواند به ‌سادگی ادامه یابد.

رئیس جمهور با اشاره به طرح های سه روز اول صدامیان در آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران و مصاحبه مطبوعاتی صدام در اهواز تصریح کرد: با دلاوری های ملت ایران و فرزندان این مرز و بوم در خرمشهر همه دیدند که هیچ یک از اهداف آنها محقق نشد.

روحانی گفت: اساس مقاومت مردم ما نه خاک بود و نه خون، بلکه آنچه همه مردم ایران اسلامی را از آذری تا خراسانی، از سیستانی تا خوزستانی، از دریای خزر تا خلیج فارس و دریای عمان همه را علیه دشمن برانگیخت و به سمت مسجدها آورد تا به جبهه های جنگ تحمیلی اعزام شوند، ایمان و اعتقاد به اسلام بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: خاک و خون جاذبه دارد اما وظیفه و ایمان برای همه ملت ایران در آغاز جنگ تحمیلی و بعد از آن به اولویت اصلی تبدیل شد.

روحانی گفت: ایمان، برتر از خون و اسلام، برتر از نژاد و عشق به اسلام و وطن به عنوان رکن‌های اساسی برای جامعه تبدیل شد و همه این شاخصه‌ها به میدان آمد تا دشمن به زانو درآید.

وی افزود: زن و مرد و مسلمان و غیرمسلمان، ارمنی و سنی و شیعه و کرد و بلوچ و عرب و ترکمن همه برای مقابله با دشمن متجاوز آمدند و دیدیم که چه پیروزی هایی به دست آمد.

روحانی گفت: دیگران به ملت بزرگ ما ظلم کردند و وظیفه انسانی و اسلامی و ملی ما بود که از سرزمین و از زنان به محاصره آمده در خرمشهر و آبادان دفاع کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به شکست نیروهای بعثی در خرمشهر و سرپل ذهاب به دست زنان شجاع ایران اسلامی افزود: زنان ایرانی این دلاوری ها را از ائمه خود به ویژه امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام زین العابدین(ع) یاد گرفتند، امام سجادی که بالای مبنر و جلو چشم یزیدیان بعد از واقعه عاشورا شجاعانه پایه های ظلم آن دوران را فروریخت و حقانیت ائمه اطهار (ع) را به نمایش گذاشت.

وی پیروزی‌های دلاورمردان ایران اسلامی را در دوران دفاع مقدس ستودنی برشمرد و گفت: پیروزی‌های بسیاری در ابتدای جنگ تحمیلی داشتیم اما هیچ کدام از آنها جای پیروزی خرمشهر را نمی‌گیرد و امام ما نیز بر همین نکته بسیار تأکید داشت.

رئیس جمهور افزود: ما قبل از آغاز آزادسازی خرمشهر، چندین عملیات کوچک در مناطق جنوب انجام دادیم اما باید بگویم اولین عملیات بزرگی که یک سال بعد از جنگ آغاز کردیم و به پیروزی رسیدیم، عملیات فتح المبین بود، پیروزی‌ای که باتوجه به مسائل آن روز ایران، مسائل ریاست جمهوری، دولت و مجلس و سختی‌ها و مشکلات داخلی ایران به دست آمد.

روحانی گفت: در سال 60 حرکت بزرگ نیروهای مسلح ایران آغاز شد و اولین عملیات در مهر 1360 و شکسته شدن حصر آبادان بود، لشکر 77 خراسان و سپاه و دیگر نیروها در این عملیات کار بسیار مهمی انجام دادند و فرمان امام را به‌خوبی انجام دادند.

رئیس جمهور افزود: عملیات بستان در آغاز سال 1361 انجام و همچنین عملیات فتح المبین با حضور دلاورمردان ایران اسلامی عملیاتی شد و ایران اسلامی به پیروزی بزرگی رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها