در دوازدهمین جشن بازیگر، از برگزیدگان بازیگری در سال 93 تجلیل شد

شب باشکوه تئاتر

تجلیل از بازیگر 102 ساله، انتقاد جمشید مشایخی از حضور بازیگران غیرتئاتری در تئاتر، اجرای موسیقی محلی کردی و مازندرانی و سلفی گرفتن نامزدهای ناکام بازیگری، دوازدهمین جشن بازیگر را به یکی از شب‌های به یادماندنی هنر نمایش تبدیل کرد؛ جشنی که در اقدامی متفاوت بدون مجری برگزار شد.
کد خبر: ۷۹۹۷۰۰
شب باشکوه تئاتر

به گزارش جام‌جم، سالن انتظار تالار وحدت مملو از جمعیتی بود که برای نکوداشت پنج چهره پیشکسوت تئاتر و معرفی بهترین‌های بازیگری هنر نمایش در سال 93 گردهم آمده بودند. هربار که چشم می‌چرخاندی با دیدن هنرمند نام آشنایی به شوق می‌آمدی؛ از دیدن هنرمندان قدیمی که گرد پیری بر موهایشان نشسته و چهره آشنایشان را دگرگون کرده، بگیرید تا تماشای چهره‌هایی جوان و بشاش با تیپ و شمایلی کمی تا قسمتی نامتعارف و حتی عجیب و غریب.

خوش و بش برخی آنها و ذوق‌زدگی‌شان نشان می‌داد خیلی‌ها مدت‌هاست که همدیگر را ندیده‌اند. ضمن این که این اوضاع ثابت کرد همین دیدار و جمع شدن دوباره، از هزار تجلیل و دریافت جایزه بیشتر می‌ارزد. هنرمندانی که برخی آنها با انواع و اقسام مشکلات مادی و معنوی و بی اعتنایی دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی مثل مصطفی عبداللهی باید در شرایطی نمایششان را فقط 15 شب روی صحنه ببرند که در حال مبارزه‌ای نفسگیر با سرطان هستند.

داریوش اسدزاده، سیروس ابراهیم‌زاده، سیروس الوند، صدیق تعریف، پرویز پورحسینی، میترا حجار، فروغ قجابگلی، شهره سلطانی، شهرام کرمی، اسماعیل خلج، جهانبخش سلطانی، رضا بابک، بیوک میرزایی، محمد مطیع، زهرا روشن‌ضمیر، هوتن شکیبا، ایرج راد و مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی برخی از افراد حاضر در این مراسم بودند.

جشن بدون مجری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوازدهمین جشن بازیگر، نداشتن مجری بود. تجربه نشان داده که حتی بهترین مجری‌ها هم در مراسم و برنامه‌های اینچنینی از خطا و اشتباه مصون نیستند و همواره پس از اجرا، با نقدهای جدی مواجهند. زیاده‌گویی و بعضی سخنان بی‌ربط هم گاهی چنین مراسمی را طولانی می‌کند و از ریتم می‌اندازد؛ اما حمیدرضا نعیمی کارگردان این جشن، پس از سال‌ها تجربه کارگردانی و شناخت درست از ضربآهنگ، در اقدامی درست و جالب تصمیم گرفت از مجری بهره نبرد و به جای آن از یک بازیگر پانتومیم برای اتصال برنامه‌های مختلف استفاده کند. بازیگری که با حرکاتی نرم و ساده تماشاگران را به تماشای بخش‌های مراسم دعوت می‌کرد، میکروفن را در اختیار سخنرانان و برگزیدگان قرار می‌داد و هدایا و جوایز را به دست صاحبانشان می‌سپرد.

اجرای موسیقی

اجرای موسیقی کردی و مازندرانی دو بخش پرطرفدار مراسم بود که اجازه خسته شدن را به تماشاگران نداد. ابتدا گروه دست افشان به اجرای موسیقی پرداخت که در پایان به قطعاتی کردی رسید. در ادامه و در فواصل برنامه هم یک گروه موسیقی از مازندران برنامه‌ای اجرا کرد که با استقبال تماشاگران همراه شد.

بهزاد فراهانی و قرائت بیانیه جشن

بهزاد فراهانی، بازیگر پیشکسوت تئاتر و دبیر جشن بازیگر هم در بخشی از این مراسم روی صحنه آمد و ضمن توضیحاتی درباره نشان مدالیوم ـ نشان ویژه بازیگری تئاتر ـ ، بیانیه جشن را قرائت کرد. بی‌توجهی به قرارداد و لزوم توجه به دستمزدهای بازیگری تئاتر، بی‌اعتنایی به استقلال هنر و هنرمند، شفاف‌نبودن بودجه هنر و ایرادات مدیریت هنر برخی مسائلی بود که فراهانی در بیانیه به آنها اشاره کرد.

تجلیل‌ها

پری امیرحمزه، نخستین بازیگر پیشکسوتی بود که در این مراسم به پاس یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد. امیرحمزه که تجربه سال‌ها کار تئاتر دارد و با آثاری چون کارآگاه شمسی و دستیارش مادام و رسم شیدایی به یاد آورده می‌شود، در این جشن نشان مدالیوم را از دستان یک بازیگر پیشکسوت دیگر، فریده سپاه منصور دریافت کرد و گفت: سال‌ها بود که روی صحنه تئاتر نیامده بودم، من هیچ وقت برای پول و نگاه مادی به تئاتر نیامدم، بلکه فقط با عشق روی صحنه حاضر می‌شدم.

بهمن صادق‌پور، پیشکسوت تئاتر کاشان دیگر هنرمندی بود که برای دریافت مدالیوم روی صحنه آمد. تجلیل از او را جعفر والی، یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان تئاتر کشور به عهده داشت. والی که کارگردانی نمایش معروف «گاو» را در کارنامه دارد، موقع اهدای جایزه گفت: خدا چنین شب‌های عزیز تئاتر را که زمان همدلی و همدردی است، زیاد کند. صادق‌پور هم گفت: درد و غم‌های تئاتر موها را سفید و دل‌ها را جوان می‌کند.

علی رامز، بازیگر قدیمی تئاتر که بیشتر برای بازی در نمایش‌های هادی مرزبان و نوشته‌های اکبر رادی شهرت دارد، دیگر هنرمند پیشکسوتی بود که در این مراسم تجلیل شد. او هدیه‌اش را از دستان دوست و همکار قدیمی‌اش مرزبان دریافت کرد. مرزبان، رامز را پدر گروه خود خواند و گفت: من 42 سال است که افتخار دوستی و همکاری با این بازیگر را دارم.

مهین سی‌سی‌پور، هنرمند اهل میناب دیگر بازیگر پیشکسوتی بود که در این مراسم مورد قدردانی قرار گرفت. ژاله صامتی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما که وظیفه این تجلیل را به عهده داشت، گفت: ما هنرمندانی که در پایتخت کار تئاتر می‌کنیم دچار ضایعات و مشکلات زیادی هستیم، حالا چه رسد به هنرمندانی که در شهرستان‌ها کار می‌کنند.

بازیگوشی بازیگر 102 ساله و اخطار مشایخی!

اما شاید بهترین بخش جشن بازیگر، تجلیل از پرویز شاهین‌خو، بازیگر 102 ساله تئاتر، تلویزیون و سینما بود که بزنیم به تخته همچنان سلامت و پرنشاط و شوخ و شنگ زندگی می‌کند. او به محض ورودش روی صحنه به بازگویی برخی از خاطرات شیرین گذشته پرداخت و با شیرینی کلامش، حاضران در سالن را غرق در خنده و شادی کرد. او حتی یک قطعه آواز هم برای تماشاگران اجرا کرد!

شاهین‌خو که بازی در آثاری چون روزگار قریب، معصومیت از دست رفته، مادیان، روز واقعه و روزی روزگاری را در کارنامه دارد، با دست به بالا اشاره کرد و گفت: از این که خداوند 102 سال مرا زنده نگه داشته که چنین روزی را ببینم، خوشحال و سپاسگزارم. من از 12 سالگی کار تئاتر می‌کنم.

جالب اینجاست که شاهین‌خو قصد پایان‌دادن به سخنان خود را نداشت و هرگاه که میکروفن را از او دور می‌کردند، باز به حرف زدن و خاطره‌گویی ادامه می‌داد و بازیگر پانتومیم را وادار می‌کرد که دوباره میکروفن را به او بدهد!

جمشید مشایخی و خسرو حکیم رابط، دو هنرمند پیشکسوتی بودند که برای اهدای نشان مدالیوم به شاهین‌خو روی صحنه حاضر شدند. مشایخی که در این چند سال اخیر معمولا در هر نشست و مراسمی نکته‌ای را گوشزد و یادآوری می‌کند، در این جشن هم خبرساز شد و نسبت به ورود افراد غیرمرتبط با تئاتر واکنشی تند نشان داد. او گفت: سال 77 آقای هادی مرزبان برای بازی در نمایش «شب روی سنگفرش خیس» از من دعوت کرد. من که مدت‌ها کار تئاتر نکرده بودم، از او خواستم به صورت خصوصی یک ماه با من تمرین کند. اما الان می‌بینیم که یک چهره صنعت یا ورزش که دارای مقامی هم است، وارد تئاتر می‌شود. واقعا این چه ربطی به تئاتر دارد؟ این سخن مشایخی با تشویق ممتد تماشاگران همراه شد.

برگزیدگان بازیگری تئاتر

بخش پایانی جشن بازیگر هم به معرفی برگزیده‌ها اختصاص داشت که طی آن ستاره اسکندری و الهام کردا برای نمایش هم هوایی، علی سرابی و هانا کامکار برای نمایش ترانه‌های محلی، فرزانه کابلی برای نمایش تانگوی تخم‌مرغ داغ، نسیم افشارپور برای نمایش نوعی داستان عاشقانه، پوریا رحیمی سام برای نمایش آخرین نامه و محمد علیمحمدی برای نمایش قصه ظهر جمعه، هنرمندانی بودند که مدالیوم بهترین بازیگران تئاتر سال 93 را به خود اختصاص دادند.

بهرام افشاری، بازیگر جوان و بلندقامت تئاتر کشور هم در پایان مراسم طی اقدام جالبی روی صحنه از خودش و دیگر نامزدهای ناکام جشن بازیگر عکس سلفی گرفت که با تشویق حاضران همراه شد.

علی رستگار/ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها