گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

آیا وزیر نفت داعش را سگ ها شکار کردند؟

روز شنبه نیروهای آمریکایی ادعا کردند توانسته اند در عملیاتی منحصر بفرد «ابوسیاف» مسئول نفت و گاز داعش را به همراه ده ها تن دیگر از همراهانش به هلاکت برسانند این در حالی است که تلویزیون سوریه پیش از اعلام آمریکایی ها از کشته شدن این مقام ارشد داعشی که نام های متعددی دارد، خبر داد.
کد خبر: ۷۹۸۵۶۵
آیا وزیر نفت داعش را سگ ها شکار کردند؟

به گزارش جام جم آنلاین، شکار ابوسیاف اگر چه در برخی رسانه ها به نام نیروهای آمریکایی مامور مبارزه با داعش مستقر در عراق و در برخی دیگر از رسانه ها به استناد گزارش تلویزیون سوریه در نتیجه تلاش ارتش این کشور قلمداد و در کارنامه سوری ها ثبت می‌شود اما برخی تحلیل ها نیز می‌گوید این عملیات را حتی اگر آمریکایی ها انجام داده باشند، بدون هماهنگی با دولت سوریه به فرجام نمی رسید.

روایت شبکه آمریکایی سی ان ان که این عملیات را بنا به گفته آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، «سیلی محکم» به داعش خوانده است با روایت رسمی سوریه از این رویداد هم در ماهیت طرف مجری این عملیات و هم در تعداد تلفات تروریست ها متفاوت است.

سی ان ان گزارش داد: یگان ویژه مبارزه با تروریسم آمریکا شامگاه شنبه با دستور آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و موافقت باراک اوباما رییس جمهور این کشور با مدیریت و فرماندهی گروه ویژه موسوم به دلتا متشکل از 20 نیروی آموزش دیده و باتجربه و همچنین مشارکت بیش از 100 نیروی دیگر از یگان‌های مختلف رزمی از جمله خلبانان مسئول هلی برد نیروها از عراق به سوریه، اقدام به انجام عملیات کرد.

سی ان ان به نقل از یک منبع آگاه از جزئیات عملیات مدعی شد که کماندوهای مشارکت کننده در این عملیات با چند بالگرد «بلک هاوک» و هواپیمای وی-22 به عمق خاک سوریه و مشخصاً ساختمانی چند طبقه که اعضای گروه تروریستی داعش در آن پناه گرفته بودند، منتقل شدند. به گفته این منبع، داعش تلاش کرد از زنان و کودکان حاضر در این ساختمان به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

نقش سگ های ارتش آمریکا در شکار ابوسیاف

گفته می شود در این عملیات که با کمک سه فروند بالگرد نیروهای آمریکایی به محل عملیات اعزام شده اند، سگ های ارتش نیز برای تعقیب چهره های شناخته شده تر داعش استفاده شدند.

با وجود انتشار اطلاعات ناقص در باره این عملیات، برخی منابع مانند مرات البلد سوریه از حضور سگ های ارتش در این عملیات بر ای تعقیب وو قتل برخی افراد خاص داعش خبر داده است؛ امری که نشان می دهد آمریکایی ها از قبل، اطلاعات دقیق و حتی «دی ان ای» تروریست های داعش را در اختیار داشته اند.

این پایگاه خبری از نقش سگ های ارتش آمریکا در شکار وزیر نفت داعش خبر داده و اعلام کرده است که هدف از به کارگیری سگ های ارتش آمریکا شکار زنده یا کشتن دقیق اشخاص مدنظر آمریکایی ها در این عملیات بوده است.

یک منبع آگاه دیگر به سی ان ان گفت: یگان حمله موفق شد این ساختمان را تصرف کند و بدون اینکه به زنان و کودکان آسیبی برسد اقدام به کشتن تروریست های مسلح کند. ابوسیاف وزیر نفت و گاز داعش نیز قرار بود زنده دستگیر شود اما مقاومت کرد و کشته شد.

فعالیت های برده داری ابوسیاف و همسرش

یک مقام آمریکایی مطلع دیگر به سی ان ان گفت که همسر ابوسیاف موسوم به «ام سیاف» نیز دستگیر و تحویل یکی از بازداشتگاه های آمریکا در عراق شده است. این مقام آمریکایی گفت: گفته می شود که ابوسیاف و زنش در ربودن و اسارت گروگان های داعش دست داشته اند.

واشنگتن پیش از این گفته بود که ام سیاف در تجارت زنان و به کنیزی کشاندن زنان اقلیت ایزدی عراق نقش قابل توجهی داشته است.

یک مسئول آمریکایی نیز بدون اینکه بگوید نام واقعی ابوسیاف چیست گفت که او مقام ارشد داعش در امور نفت و گاز و تونسی تبار است. این مسئول آمریکایی گفت که به دولت تونس نیز درباره کشته شدن شهروند تروریست آن در عملیات مذکور اطلاع داده شد.

آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا این عملیات را سیلی محکمی به چهره گروه تروریستی داعش دانست و افزود: همه نیروهای مشارکت کننده در این عملیات تحت فرماندهی نیروی دلتا سالم به پایگاه های خود بازگشتند.

ارتش سوریه می گوید عملیات را انجام داده است

این روایت آمریکایی ها از به هلاکت رسیدن یکی از بارزترین چهره های اقتصادی درامدزا برای گروه تروریستی داعش بود اما تلویزیون سوریه اعلام کرد که این عملیات را ارتش سوریه انجام داده است.

تلویزیون سوریه شامگاه عصر روز شنبه چند ساعت قبل از آمریکایی ها از کشته شدن ابوسیاف و 40 تن از تروریست های داعشی همراه وی در عملیات ویژه ارتش این کشور نزدیک چاه نفتی العمر خبر داد.

نام های دیگر ابوسیاف

تلویزیون سوریه در این خبر فوری نام دیگر ابوسیاف را نیز ذکر کرد؛ «ابو التیم السعودی» که گفته می شود عربستانی و نه تونسی تبار است.

برخی رسانه ها مانند العربیه وابسته به عربستان سعودی ابوسیاف را دارای تابعیت عراقی می دانند و تمایل ندارند از او به عنوان یک سعودی تبار یاد شود. این شبکه می گوید ابوسیاف همان نبیل الجبوری المکنی عراقی تبار است که زمانی در زندان بوکا آمریکا به سر برده است.

اختلاف بر سر نام واقعی ابوسیاف باعث شده که نام های مختلفی از او در رسانه ها منتشر شود؛ اسامی از قبیل ابو التیم السعودی، نبیل الجبوری، محمد العراقی و عبدالغنی.

گزارش دیده بان حقوق بشر مستقر در لندن اما از تعداد کشته ها نیز متفاوت است. در این گزارش تعداد داعشی های کشته شده 19 نفر ذکر شده است که 12 نفر از آنها خارجی (غیر سوری) هستند.

اعلام کشته شدن ابوسیاف در رسانه های سوریه چند ساعت پیش از انتشار این خبر در رسانه های آمریکایی را برخی ناظران دلیل بر نادرستی ادعای آمریکایی ها درباره اجرای این عملیات دانسته اند اما این تمام گمانه های موجود در این باره نیست.

هماهنگی آمریکا و سوریه؟

برخی منابع و تحلیل ها نیز مدعی شده اند که آمریکا و سوریه برای کشتن این تروریست ها هماهنگ بوده اند؛ اظهاری که از همان ابتدای انتشار خبر کشته شدن ابوسیاف مطرح شده بود.

شامگاه شنبه و کمی بعد از انتشار خبر هلاکت وزیر نفت داعش، «برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که هیچ هماهنگی بین آمریکایی ها و دولت بشار اسد صورت نگرفت و به نظام سوریه درباره این عملیات چیزی نگفته شد. میهان افزود: نظام اسد شریک ما در جنگ با داعش نبوده و نیست.

این اظهار مقام امنیتی آمریکا در حالی است که برخی ناظران و تحلیلگران تحولات مرتبط با فعالیت های تروریستی در عراق و سوریه چیزی غیر از این می گویند.

این تحلیلگران معتقدند بین نظام سوریه و آمریکا برای انجام عملیات هایی از این دست در خاک سوریه هماهنگی های لازم انجام می شود، زیرا تداخل عملیات و انجام پروازهای بدون هماهنگی می تواند برای نیروهای آمریکایی فاجعه به بار آورد.

پایگاه خبری مرآت البلد در این باره نوشت: در پشت پرده این عملیات با وجود انکار مقام های آمریکایی هماهنگی بین نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و ارتش سوریه وجود دارد. با وجود اینکه درباره نام و هویت واقعی مسئول نفت و گاز داعش نیز اختلافاتی هست، اما اعلام زودهنگام کشته شدن ابوسیاف پیش از آنکه آمریکایی ها چیزی درباره این عملیات فاش کنند حاکی از هماهنگی نظامی بین دو طرف است حتی اگر واشنگتن بگوید چنین چیزی وجود ندارد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
۰
۰
داعش نیرومند ترین و خطرناكترین تروریست جهان است و امریكا و كشورهای اروپا و كشورهای عربی سخت از آن پشتی بانی می كنند چرا؟ چون با ایران مشكل دارند . نفوذ داعش در عراق در اثر وطن فروشی بعضی سردمداران عراقی است . تضعیف نوری مالكی یعنی تقویت داعش و تقویت حیدر العبادی باز هم یعنی تقویت داعش. اگر خیانت در عراق نبود داعش وارد نمی شد و حالا بیرون راندنش یعنی مبارزه با امریكا و كشورهای اروپائی و كشوری عربی و تریكه و پاكستان است هیچ شكی درش نیست. داعش اختیار تام دارد از از سلاحی برای سركوب مردم خاورمیانه و ... استفاده كند همانگونه كه فرزندان سعود از آن سلاح علیه مردم یمن و بحرین استفاده می كنند چون نوچه امریكا هستند ...

نیازمندی ها