پس از دیدار با آمانو

عراقچی: اختلافات زیاد است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پس از دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل اژانس بین الملی انرژی اتمی، مذاکرات انجام شده را خوب و مفید ارزیابی و تاکید کرد درباره اظهارات اخیر آمانو با وی گفت وگو کرد و در بحث دسترسی ها، چیزی فراتر از پروتکل الحاقی مطرح نیست.
کد خبر: ۷۹۸۱۴۴
عراقچی: اختلافات زیاد است

سید عباس عراقچی روز گذشته (پنجشنبه) و پس از گفت و گو با آمانو در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که در مذاکرات مطرح می باشد و آقای آمانو در همان چارچوب صحبت کرده است، دسترسی هایی است که در چهارچوب پروتکل الحاقی داده می شود.

آمانو دو روز پیش در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته بود با دستیابی به توافق جامع و اجرای پروتکل الحاقی امکان بازرسی از مراکز نظامی ایران هم فراهم خواهد شد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه تاکید کرد: آنچه به هر حال در مذاکرات مطرح است و آمانو هم در همان چارچوب صحبت کرده، دسترسی هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می شود و چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می کند، مد نظر نبوده و نیست.

وی افزود: دسترسی به مراکز غیر هسته ای که شامل مراکز نظامی هم می تواند باشد، طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خود را دارد. برای نمونه برداری های محیطی در یک دسترسی مدیریت شده است و این با آنچه در یک بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی یا بازدید از یک مرکزی در ذهنمان هست که بیشتر یک مشاهده میدانی است، کاملا تفاوت دارد بنابراین در چارچوب پروتکل الحاقی، موضوع دسترسی ها مطرح است و نه بیشتر از آن.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد تا جمعه پیش نویس نگارش متن نهایی تمام شود، گفت: نه؛ به این زودی تمام نمی شود و کار بسیار سختی است؛ اختلافات هم زیاد است، هم در موارد جزئی و هم در موارد یک مقدار کلی تر.

عراقچی افزود: فکر می کنم که ما یکی دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به یک پیش نویسی که میزان اختلافات در آن حداقل باشد و بعد در جلسه وزیران نهایی شود، هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می دهیم، سرعت پیشرفت کم است به دلیل سختی کار، ولی خوب با یک روال مستمری ادامه دارد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی امروز و در سومین روز از دوره تازه مذاکرات با هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اروپا نیز در هتل کوبورگ وین دیدار و گفت وگو کردند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها