تولید محصولات کشاورزی ایران به حدود 108 میلیون تن در سال رسیده است که تا بیش از 200 میلیون تن نیز قابل افزایش است
کد خبر: ۷۹۷۶۶۲
ظرفیت تولید کشاورزی ایران بیش از 200 میلیون تن است

محمد اسماعیل نیا نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در گفت و گو با رادیو اقتصاد اظهار داشت : طرح تحول کشاورزی باید آب محور باشد و بسته سیاسی تخصیص هدفمند منابع مالی هم نیاز دارد که با تحقق آنها عملکرد تولید برخی محصولات گاهی تا 10 برابر هم افزایش خواهد یافت و عملکرد کشاورزان نمونه در عرصه های نخست تولیدی این ادعا را ثابت می کند.

وی افزود: در حالی که میانگین عملکرد تولید زعفران 2 و نیم تا 3 کیلوگرم است و گاهی به نیم کیلوگرم می‌رسد اما عمکرد 40 کیلوگرم هم داریم.

اسماعیل نیا ، تزریق فناوری، دانش نوین و توسعه مکانیزاسیون را برای افزایش پایداری تولید و تقویت اقتصاد کشاورزی مهم دانست و گفت : ‌مدیریت بهینه مصرف آب نیز باید مد نظر باشد.

اسماعیل نیا افزود : در تولید انگور میانگین تولید 27 تن در هکتار است اما تولید 140 تن هم گزارش شده است و می توانیم عملکردهای کشاورزهای نمونه و بتر را در همه عرصه های نهایدنه کنیم.

کارشناسان هم معتقدند ایران بیشترین مزیت را برای توسعه محصولات کشاورزی در منطقه دارد و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) ثبت کرده که ایران سرزمین کشاورزی است و حتی کشورهای منطقه در خلیج فارس خواهان واردات خاک حاصلخیر از ایران هستند.

خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی حداقل استعدادهای این بخش است و باید برای راهبری بازار محصولات کشاورزی منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه ریزی کینم و 25 درصد اشنغال در اقتصاد کشاورزی است.

از 17 اقلیم کشاورزی جهان ، ایران میزبان 11 اقلیم است.

همچنین تولید محصولات کشاورزی ایران در جهان سالم ترین است و در تولید ارگانیک حرف های زیادی برای گفتن داریم.

نظام آموزشی از ایده‌ خلق ثروت فاصله دارد

نظام آموزشی کشور در سطوح مخلتف تحصیلی ؛ کارآفرینی ضعیفی دارد و هنوز فاصله‌ با ایده خلق ثروت و ایجاد نظام مطمئن تولید و رونق استخراج ارزش افزوده ، زیاد است.

اصغر مهاجری جامعه شناس در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: کیفیت آموزش عالی در ده‌های اخیر متناسب با توسعه کمی آن رشد نکرده است و بازار کار کشور هم مسیر دیگری می‌رود.

وی افزود: این درحالی است که ما با سونامی علاقه اجتماعی هم خانواده‌ها به ویژه طبقات متوسط برای دوره‌های تحصیلات عالی و تکمیلی روبرو هستیم و همه آنها به بازار کار نیاز دارند و دولت نمی تواند از پیامدهای گسترش گسترش بیکاری فارغ‌التحصیل دانشگاهی فرار کند.

مهاجری اظهار داشت: خانواده ها و فرزندان به دلیل منزلت و شأن اجتماعی علاقه شدید به تحصیلات عالی دارند و برخی هم به خاطر فقر تقاضای بازار کار و فرار از بیکاری به ادامه تحصیلات تکمیلی روی می‌آورند .

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این موضوعی که مقام معظم رهبری بر توسعه و رونق تولید ملی بارها تاکید و توصیه فرمودند تنها راهکار ساماندهی این مسائل است و باید نظام اموزش عالی هماهنگی خود را با بازار کار افزایش دهد.

وی اظهار داشت: امروزه خیلی از رشته های تحصیلی دیگر عمر مفیدی برای کارآفرینی ندارند و نیازهای جدید مطرح می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها