روزی که چهاردهمین دوره لیگ برتر قرعه کشی شد، هفته بیست و نهم برای هواداران استقلال و پرسپولیس خیلی مهم بود.
کد خبر: ۷۹۶۴۴۶
خواب قهرمانی، کابوس سقوط

طبق قرعه دربی قرار بود هفته سی‌ام برگزار شود؛ به همین دلیل هواداران دو تیم که احتمال می‌دادند تیمشان در کورس قهرمانی قرار بگیرند، می‌خواستند ببینند حریف ماقبل دربی برای آنها چه تیمی خواهد بود. حالا به هفته بیست و نهم رسیده‌ایم، بی‌آن‌که از استقلال و پرسپولیس در کورس قهرمانی خبری باشد.

مثلث قهرمانی لیگ را 3 تیم تراکتورسازی، نفت و سپاهان تشکیل می‌دهند. برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم فولاد و ذوب‌آهن بعد از این سه تیم شانس‌های اصلی هستند. در این فضا سرخابی‌ها سهم کمی از هیجان هفته بیست و نهم دارندو بخش عمده آن را باید در ورزشگاه‌هایی جستجو کرد که نشانی از پرچم‌های قرمز و آبی پرسپولیس و استقلال در آنها نیست.

رویای تراکتورسازی

لیگ چهاردهم قهرمان زودهنگام نخواهد داشت، اما تراکتورسازی می‌تواند خودش را برای جشن آماده کند.

تراکتور امروز در تهران مهمان استقلال است. پیروزی در این بازی برای شاگردان تونی اولیویرا، یعنی برداشتن گامی بزرگ در مسیر نخستین قهرمانی تاریخ این باشگاه. البته اگر نفت در تهران به صبای قم ببازد و سپاهان هم در مسجد سلیمان مقابل نفت این شهر با تساوی متوقف شود، همه چیز دست به دست هم می‌دهد که تراکتورسازی در آستانه قهرمانی قرار بگیرد. در این صورت شاگردان اولیویرا با پیروزی بر استقلال 57 امتیازی می‌شوند و از نفت و سپاهان 54 امتیازی با 3 امتیاز پیش می‌افتند. این برتری 3 امتیازی با توجه به تفاضل گل بهتر تراکتورسازی (حداقل 7+ گل) به منزله قهرمانی این تیم خواهد بود، مگر آنکه آنها در روز پایانی در تبریز با اختلاف 4 گل به نفت تهران ببازند که اتفاقی دور از ذهن است.البته تراکتورسازان خوب می‌دانند بردن استقلال که هنوز برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا انگیزه دارد، در تهران کار ساده‌ای نیست. چهره ویژه این مسابقه آندرانیک تیموریان است که نیم فصل اول را در استقلال بازی کرد و در میانه راه، به دلیل اختلاف با امیر قلعه نویی به تبریز رفت. آندو در طول بازی‌های گذشته بارها در شادی گل‌های خود برای سرمربی استقلال پیغام فرستاده، استقبال هواداران استقلال از ستاره سابقشان چگونه است؟

رویای نفت

بازی با صبا در تهران به مراتب آسان تر از بازی با استقلال در تهران است؛ این یعنی اگر نفت امروز در خانه خود صبای بی‌انگیزه را ببرد و تراکتورسازی با هر نتیجه‌ای مقابل استقلال متوقف شود، صدر جدول از قرمز تراکتور به زرد نفت تغییر رنگ خواهد داد.

برای نفت تهران، چیزی بهتر از این نیست که در آستانه هفته سی‌ام بار دیگر به صدر جدول برود. شاگردان علیرضا منصوریان به نوعی در بازی با صبا محکوم به برد هستند که در این‌صورت هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی تراکتورسازی در تهران، آنها را به صدر خواهد فرستاد. البته نفت هم مثل تراکتورسازی دوست دارد سپاهان در مسجد سلیمان متوقف شود تا حداقل در هفته پایانی با خیالی آسوده تر به میدان برود.

رویای سپاهان

جدول می‌گوید بعد از تراکتورسازی و نفت، سپاهان شانس سوم قهرمانی است اما روی کاغذ و باتوجه به بازی‌های باقیمانده، خیلی‌ها شانس سپاهان را برای فتح جام از دو تیم دیگر بیشتر می‌دانند.

سپاهان امروز مهمان نفت مسجد سلیمان است و در هفته سی ام هم در اصفهان از سایپا پذیرایی می‌کند؛ دو بازی نسبتا آسان برای شاگردان حسین فرکی. درجه سختی این دو بازی به هیچ وجه با بازی‌های دشواری که تراکتورسازی و نفت پیش‌رو دارند قابل قیاس نیست. به همین دلیل هم شانس سپاهان برای قهرمانی شاید از تراکتور و نفت بیشتر باشد. اما رویای سپاهانی‌ها در هفته بیست و نهم ساده است.

تراکتورسازی و نفت با تساوی متوقف شوند تا آنها به لطف پیروزی بر نفت مسجد سلیمان به یکباره از رده سوم به صدر جدول صعود کنند. در این صورت ریش و قیچی در هفته پایانی دست سپاهان است.

کابوس قعرنشینان

امروز برای نفت مسجدسلیمان آخرین روز تلاش برای بقا در لیگ برتر است. شاگردان بهروز مکوندی اگر در خانه خود به سپاهان ببازند دیگر شانسی برای ماندن در لیگ نخواهند داشت. اما اوج حساسیت در جدال قعرجدولی‌ها را باید در ورزشگاه شهر قدس جستجو کرد؛ جایی که دو تیم 25 امتیازی پیکان و راه‌آهن برای بقا به جنگ هم می‌روند. برنده این بازی تقریبا بار خود را برای ماندن در لیگ خواهد بست اما تساوی همه چیز را به هفته پایانی خواهد کشاند.

استقلال صنعتی خوزستان، ملوان و گسترش فولاد دیگر تیم‌هایی هستند که خطر سقوط را احساس می‌کنند. آبی‌های اهواز مهمان سایپا هستند، ملوان مهمان ذوب‌آهن است و گسترش فولاد هم در خانه خود به مصاف پرسپولیس می‌رود. در این میان قطعا کار ملوان برای خروج از منطقه خطر کمی دشوارتر از 2 تیم دیگر است. ملوانان در اصفهان با ذوب آهنی بازی دارند که این روزها آماده‌ترین تیم لیگ است و برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا سرشار از انگیزه است.

10 سرخابی در خطر محرومیت

هفته بیست‌ونهم لیگ برتر فوتبال در شرایطی امروز در شهرهای مختلف برگزار می‌شود که 10 بازیکن از پرسپولیس و استقلال در صورت دریافت کارت زرد در بازی‌های این هفته، دربی روز جمعه تهران را از دست خواهند داد. طبق آنچه در سایت سازمان لیگ وجود دارد، بابک حاتمی، سوشا مکانی، محسن بنگر، حمیدرضا علی‌عسگر و مهرداد کفشگری از پرسپولیس و امید ابراهیمی، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری،‌ غلامرضا عنایتی و جاسم کرار از استقلال امروز در صورت دریافت کارت زرد، دربی 80 تهران را از دست می‌دهند.

محرومان هفته 29

کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران بازیکنان محروم هفته بیست و نهم لیگ برتر را اعلام کرد. براین اساس 11 بازیکنی که اسامی‌شان در زیر آمده است، حق همراهی تیم‌های خود را در بازی‌های امروز ندارند:

رسول نویدکیا (سپاهان)، علیرضا نورمحمدی (پرسپولیس)، مهدی بدرلو، چاکو نقیاس(فولاد)، حبیب گردانی (تراکتورسازی)، حسین کوشکی (صبا)، حامد شیری (سایپا)، ایگور پرامیچ (پدیده)، عزیز معبودی، مازیار زارع (ملوان)، میلاد محمدی (راه‌آهن)

فرکی: شانس قهرمانی ما بالای 50 درصد است

سرمربی زردپوشان اصفهانی هم معتقد است که شانس قهرمانی تیمش بالای 50درصد است، اما علاوه بر عملکرد تیم خودشان نتایج تیم‌های دیگر نیز در این مساله تاثیرگذار است. حسین فرکی در آستانه بازی با نفت مسجد سلیمان گفت: ما به قهرمانی خیلی امیدوار هستیم و برای رسیدن به این قضیه تمام تلاشمان را می‌کنیم اما هر چه خواست خدا باشد همان اتفاق می‌افتد. ما باید با تیمی بازی کنیم که خطر سقوط را احساس می‌کند. بازی آخر ما هم با تیم سایپا است که شاید نتیجه‌ای که به دست می‌آید در کار سایپا تاثیر نداشته باشد اما 3 امتیاز آن دیدار خیلی به درد ما می‌خورد. من به شخصه فکر می‌کنم شانس ما برای قهرمانی بالای 50 درصد است. اما فعلا چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

اولیویرا: اکنون برای قهرمانی می‌جنگیم

سرمربی تراکتورسازی در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر استقلال گفت: سه ماه است که به تراکتورسازی برگشته‌ام. وقتی به اینجا آمدم آنها پنجم بودند و شش امتیاز با صدر فاصله داشتند اما الان برای قهرمانی می‌جنگیم. ما با تیم‌هایی مقابله می‌کنیم که خیلی قوی هستند و به لحاظ امکانات هم بهتر از ما هستند. در این شرایط 180 دقیقه تا پایان فصل داریم که 90 دقیقه‌اش مقابل استقلال است؛ تیمی که بازی برابر آنها همیشه سخت بوده است. با این حال برای بردن این بازی شانس داریم و برایش تلاش می‌کنیم. تونی اولیویرا در پاسخ به این سوال که آیا بازی تیمش با استقلال کلید قهرمانی است، افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که ما هر دو بازی خومان را باید ببریم تا قهرمان شویم.

منصوریان: برای دفاع از اعتبارمان تلاش می‌کنیم

علیرضا منصوریان هم در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر صبای قم گفت: لیگ به انتها رسیده و دو هفته سرنوشت‌ساز را پیش رو داریم. بازی ما مقابل صباست که برای ما مهم‌تر از بازی با تراکتور است. دلیلش هم حیاتی بودن این سه امتیاز است. ما خیلی خوب در سه جام کار می‌کنیم و تنها تیمی هستیم که مصرانه ‌دنبال بالا نگه داشتن پرچم ایران هستیم. وی در پاسخ به سوالی درباره شانس قهرمانی تیمش افزود: برای مسیر قهرمانی، مهم‌ترین مسیر، بازی با صباست. نفت مسجدسلیمان هم چون آخرین امیدش با سپاهان است حتما تلاش زیادی دارد و بازی استقلال و تراکتور هم که جای خودش را دارد. این سه بازی سرنوشت را روشن می‌کند .

قلعه‌نویی: بازی تراکتورسازی را فدای دربی نمی‌کنیم

امیر قلعه نویی در نشست خبری پیش از دیدار تیمش و تراکتورسازی تبریز گفت: فکر می‌کنم در دو سال گذشته این تنها هفته‌ای بود که ما همه بازیکنان را در آن داشتیم. حالا دغدغه‌ها و مشکلات مالی سرجایش هست اما ما تمرینات خوبی داشته و با انگیزه و نشاط خاصی کار می‌کنیم. این نقطه قوت ما در بازی با تراکتورسازی است. تراکتور تیم خیلی خوبی است و از مربی و بازیکنان خوبی برخوردار است، ولی ما به دنبال سه امتیاز هستیم. سرمربی استقلال در پاسخ به این سوال که آیا بازی تراکتورسازی را فدای دربی می‌کند یا نه، گفت: به هیچ عنوان بازی تراکتورسازی را فدای دربی نمی‌کنیم. هر دو بازی حیثیتی است و ما هر سه امتیاز دو بازی را می‌خواهیم.

کی کجا سوت می‌زند؟

با اعلام کمیته داوران فدراسیون فوتبال، تکلیف قضاوت هشت بازی حساس هفته بیست و نهم مشخص شد. بر این اساس سوت دیدار حساس استقلال و تراکتورسازی به حسین زرگر سپرده شد تا این داور، قضاوت یکی از دشوارترین بازی‌ها را در پیش داشته باشد. اسامی داوران هفته بیست و نهم به شرح زیر است:

گسترش– پرسپولیس در ورزشگاه اختصاصی گسترش تبریز

داور: احمد صالحی، کمک ها: علی نژادیان و ایلدروم

پیکان – راه‌آهن در ورزشگاه شهر قدس تهران

داور: یدالله جهانبازی، کمک‌ها: سعید زارع و ایوب غلامزاده

ذوب‌آهن – ملوان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان

داور: علیرضا فغانی، کمک‌ها: منصوری و راهی

سایپا – استقلال صنعتی در ورزشگاه انقلاب البرز

داور: تورج حق‌وردی، کمک‌ها: یوسفی و عباسقلی‌زاده

فولاد – پدیده در ورزشگاه غدیر اهواز

داور: بیژن حیدری، کمک‌ها: نجفی و شفیعی

نفت – صبا در ورزشگاه تختی تهران

داور: محمدرضا اکبریان، کمک‌ها: طالقانی و مداح

نفت مسجد سلیمان – سپاهان در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان

داور: محسن ترکی، کمک‌ها: سخندان و غمزه

استقلال – تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی تهران

داور: حسین زرگر، کمک‌ها: ابوالفضلی و عیوض‌محمدی

-‌ همه بازی‌ها راس ساعت 18 آغاز می‌شود.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها