نیمه نهایی لیگ حرفه‌ای بسکتبال

جدال غول های بسکتبال برای رسیدن به فینال

شمال و ‌جنوب در‌ نبرد تهران

امروز و فردا دو بازی در پلی‌آف لیگ حرفه‌ای بسکتبال برگزار می‌شود که در خود نام‌های بزرگی دارد؛ مهرام ـ پتروشیمی بندرامام.
کد خبر: ۷۹۶۲۴۰
شمال و ‌جنوب در‌ نبرد تهران

لیگ حرفه‌ای بسکتبال با رقابت بین چهار تیم دانشگاه آزاد صدرنشین فصل عادی، مهرام، پتروشیمی بندرامام و شهرداری گرگان، رده‌های دوم تا چهارم رده بندی، فینالیست‌های خود را معرفی می‌کند آن هم در شرایطی که فرق این دوره با فینال‌های چهار سال پیاپی، حضور نداشتن یکی از تیم‌های مهرام یا پتروشیمی بندرامام در بازی پایانی است.

این دو تیم در پایان فصل عادی پس از بردشماری در عدد یک برابر هستند اما برای رسیدن به سه برد دیگر، لحظه شماری می‌کنند. پتروشیمی بندرامام که بازی رفت را در تهران از مهرام برده بود، در آخرین بازی دور برگشت آن هم در گرمای جنوب مغلوب رقیب دیرینه خود شد تا همه کارها برای دو تیم از نو شروع شود. در این مرحله از بازی‌ها هر تیمی که در تعداد بردها به عدد 4 برسد، روانه فینال لیگ حرفه‌ای می‌شود. در یک سو مدعیان صاحب نام و در سمتی دیگر تیم‌های باسابقه لیگ بسکتبال ایران یعنی دانشگاه آزاد و شهرداری گرگان قرار دارد.

حدادی بی‌رقیب

چرخش به راست و چپ حامد حدادی و پرتاب‌های از هر جهت این بازیکن، تمرکز پتروشیمی بندرامام را در حالت دفاعی بازی روز دوشنبه هفته گذشته به هم ریخت.

شاید کابوس تیم جنوبی همین حرکات سنتر بلندبالای مهرام در دیدارهای امروز (یکشنبه) و فردا باشد که در بازی قبلی حتی با وجود استفان میلسویچ مونته نگرویی و 211 سانتی‌متری نتوانست حملات حدادی را مهار کند. اگر چه یار خارجی تازه از راه رسیده تحت آن شرایط نمی‌توانست در حد انتظار ظاهر شود اما وقتی مهران حاتمی، سرمربی تیم پتروشیمی بندرامام می‌گوید او به خانه‌اش بازمی‌گردد یعنی از عملکرد سنتر خارجی خود در همان دقایق محدود حضور در میدان راضی نیست.

حامد حدادی در دیدار با دانشگاه آزاد نیز توانست برایان ریچاردز انگلیسی را شکست دهد بنابراین می‌توان گفت او در بازی داخلی لیگ حرفه‌ای بسکتبال رقیب می‌طلبد.سنتر تیم مهرام به همراه تاکوان دین، بازیکن آمریکایی این تیم روی هم 65 امتیاز از 99 امتیاز تیم مهرام را در بازی با پتروشیمی بندرامام به دست آوردند. حامد اما در بازی‌های باقیمانده کار سخت‌تری دارد زیرا پتروشیمی بندرامام با استخدام بازیکنان خارجی جدید، برای بازی‌های امروز و فردا ترکیب ناشناخته‌ای را به میدان می‌فرستد.

کاپیتان در اوج

هر چقدر حامد حدادی برای مهرام خوب بازی کرد و به همراه تاکوان دین برای این تیم امتیاز گرفت، در سمت مقابل صمد نیکخواه‌بهرامی بود که موازنه امتیازی بین تیمش با مهرام را برقرار کرد. روی این نقطه قوت با همکاری گروهی سهراب نژاد، یخچالی، اکبری، جمشیدی، ترابی، میرزایی و دفاع بی‌نظیر حامد آفاق از تاکوان دین، پتروشیمی بندرامام با ترکیب تمام ایرانی خود راضی از جنوب به تهران آمده تا این بار با تکرار بازی خوب به همراهی بازیکنان خارجی بتواند تعداد بردهای خود را اضافه کند. نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی با پرتاب‌ها و نفوذ به سمت سبد و عبور از حدادی نشان داد، بازی‌های بزرگ سر نترس می‌خواهد. باید در اوج باشی تا حرکات خلق‌الساعه، چشمان حریف را گرد کند. او بارها در میادین بین‌المللی این شرایط را تجربه کرده بود، از این‌رو بهترین بازیکن پتروشیمی بندرامام در دیدار قبلی لقب گرفت. طبیعی است مصطفی هاشمی، سرمربی مهرام که صمد سال‌ها برای او در تیم‌های صنام و مهرام به میدان رفت، در بازی امروز برنامه تدافعی ویژه‌ای داشته باشد. اعتراف هاشمی به این‌که پتروشیمی بندرامام بازیکنان بزرگ و باتجربه‌ای دارد، نشان می‌دهد او و تیمش در بازی‌های سوم و چهارم در مرحله پلی‌آف برابر تیمی با این مختصات راحت نیستند.

هاشمی متفکر، حاتمی منتظر

مریبان دو تیم در دوره‌های قبلی بارها قرار گرفتن در چنین موقعیتی را در لیگ برتر بسکتبال تجربه کرده‌اند. سال گذشته تیم پتروشیمی بندرامام در چهار مسابقه مهرام را شکست داد و در مجموع با برتری 4 بر یک قهرمان شد. یکی از عوامل تعیین‌کننده قهرمانی در این سطح از بازی‌ها، استخدام بازیکن خارجی است که تیم جنوبی سال گذشته بخوبی از آن بهره برد و اینک مهرام به دنبال قهرمانی با استفاده از همین شرایط است. هرچند ترکیب پتروشیمی بندرامام با بازیکنان خارجی هنوز مشخص نیست اما صید خوب مهرام با تاکوان دین، این تیم را به سوی فینالیست شدن در لیگ حرفه‌ای امیدوار کرده است. شرایط نامشخص پتروشیمی بندرامام در نحوه استفاده از خارجی‌ها سبب شده هاشمی درباره بازی‌های تهران با احتیاط حرف بزند. او می‌گوید: هنوز کار تمام نشده است و باید در پلی‌آف چند بازی با پتروشیمی بندرامام برای صعود به فینال انجام بدهیم. باید بتوانیم هر دو بازی در خانه را از حریف ببریم زیرا با این نتایج کارمان راحت‌تر می‌شود. مهران حاتمی اما وعده بازی با نتایج بهتر پتروشیمی بندرامام را با حضور خارجی‌ها می‌دهد. تیم او که در آخرین بازی فصل عادی جانانه جنگید و باخت، با استخدام بازیکنان خارجی بهتر عمل می‌کند یا نه، پرسشی است که طرفداران تیم جنوبی در پایان بازی قبلی با سرمربی تیم‌شان در میان می‌گذاشتند و حاتمی می‌گفت: زمانی که بازیکنان خارجی ما برسند شرایط کاملا فرق می‌کند.

تیم شمالی در تهران

مرحله پلی‌آف با دانشگاه آزاد و شهرداری گرگان ادامه دارد منتهی برخلاف بازی تیم‌های مهرام ـ پتروشیمی بندرامام که حساسیت‌ها را با خود به تالار آزادی می‌کشاند، در دو بازی حکیمیه خیال دانشگاه آزاد راحت‌تر است. معمولا تیم‌ها مرحله پلی‌آف را شروع دوباره تلقی می‌کنند و این تعبیر برای شهرداری گرگان مناسب‌تر است که می‌خواهد عقب‌ماندگی 2 بر صفر فصل عادی برابر دانشگاه آزاد را جبران کند. شهرداری با نفت آبادان تا دیدار معوقه تیم شمالی با هفت الماس قزوین، رقابت نزدیکی برای رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ حرفه‌ای داشت اما شکست تیم قزوینی، اهالی بسکتبال گرگان را از حضور قدیمی‌ترین تیم لیگ‌های بسکتبال ایران به جمع چهار تیم لیگ حرفه‌ای خوشحال کرد. دانشگاه آزاد مراقب این پیشینه قابل اتکاست همین طور بازیکنان باتجربه و خارجی که پلی آف را شروع دوباره تلقی می‌کنند. در عوض دانشگاه آزاد بعد از آن‌که فینال لیگ ملی را به رقبا تقدیم کرد، این بار نمی‌خواهد از فینال لیگ حرفه‌ای براحتی بگذرد.

تکلیف نیمه‌دوم جدول

عناوین پنجم تا نهم لیگ حرفه‌ای بسکتبال را در پایان فصل عادی که مرور کنید نتایج پمینا اصفهان با توجه به پیشینه بسکتبال این استان ناامیدکننده است. آنها چهار برد از 16 مسابقه دارند و در مکان هفتم بالاتر از ثامن مشهد و هفت الماس قزوین جای گرفتند. هر چند برتری معدل گل پمینا برابر ثامن مشهد با همین تعداد برد، نمی‌تواند در رده‌بندی قابل اتکا باشد. در بین تیم‌های نیمه‌دوم جدول، نفت آبادان از تیم‌های تازه وارد به لیگ‌های سطح اول ایران نتایج بهتری گرفت یا منتخب ماهشهر که با وجود مشکلات مالی برابر رقبا از جمله مدعیانی مانند دانشگاه آزاد بخوبی ایستادگی کرد. در هر حال بازی‌های نفت آبادان، ماهشهر، پمینا، ثامن و هفت الماس با عناوین پنجم تا نهم در لیگ حرفه‌ای به پایان رسید و از امروز تب و تاب این لیگ برای معرفی فینالیست‌ها و مشخص شدن قهرمان فصل 94ـ93 ادامه دارد.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها