روحانی در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر مطرح کرد

یمن خطای بسیار بزرگ حکومت تازه کار سعودی

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر با اشاره به مسئله یمن و کشتار مردم مظلوم آن و نیز حمایت نکردن سازمان های امدادرسان جهانی گفت: عربستان سعودی دچار خطای راهبردی و بزرگ در یمن شده است.
کد خبر: ۷۹۶۰۶۶
یمن خطای بسیار بزرگ حکومت تازه کار سعودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای روحانی افزود: حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی فهمد و بسیار تازه‌کار است بعد از سالیان طولانی، نخستین بار می‌خواهد خود را نشان دهد.

وی گفت: کشوری که همیشه با دلار خود را نشان داده است اکنون می خواهد فرمان را عوض کند و به جای دلار، بمب را انتخاب کرده است و فکر می کند که می تواند در منطقه مؤثر و تأثیرگذار باشد اما این خطایی راهبردی و بزرگ است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون کشوری مورد هجمه ناجوانمردانه قرار گرفته است افزود: اگر به جای یمن این وضع برای یکی از کشورهای اروپایی پیش می‌آمد صلیب سرخ جهانی و جمعیت‌های هلال احمر چکار می کردند؟

آقای روحانی با اشاره به اینکه در این حالت آنها با تشکیل پل هوایی امدادرسانی، ارسال دارو، امکانات، فوریت های پزشکی و زندگی، چادر، آب و غذا را با کشتی، هواپیما، قطار و خودرو آغاز می کردند گفت: اما اکنون شاهدیم که کشور اسلامی و مظلوم یمن و به تعبیر آنها کشوری جهان سومی گرفتار مصیبتی بزرگ شده است و کشور همسایه‌اش بر خلاف همه اصول انسانی به خانه‌ها، جاده‌ها، زیرساخت‌ها و اقوام مختلف این کشور حمله و آنان را بیمار و مجروح کرده است.

رئیس جمهور افزود: یمن جای امتحان تاریخی برای جهان است و اگر غم ما برای یمن با غم ما برای فلان کشور اروپایی و آسیایی یکسان نباشد، معلوم است همه اصول انسانی صلیب سرخ و هلال احمر را زیر پا گذاشته‌ایم.

باید در کمک رسانی، به همه یکسان نگاه کرد

رئیس جمهور گفت: تلاش هایی که تا امروز هلال احمر کشورمان به منظور امدادرسانی به مردم مظلوم یمن داشته است، بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر افزود: هلال احمر کشورمان در برخی تلاش هایی که به منظور کمک رسانی به مردم مظلوم یمن داشته به خاطر کارهای خلاف همه مقررات بین المللی نتوانسته به مقصد برسد و موفق شود اما باید راه را ادامه دهیم و به صلیب سرخ جهانی فشار بیاوریم.

وی گفت: اگر می گویند ایران نرود، خود صلیب سرخ جهانی بیاید و کمک ها را از ایران تحویل بگیرد و به مردم یمن برساند زیرا قصد ما این نیست که روی کمک رسانی ایران تبلیغ کنیم بلکه فقط به دنبال ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم بی دفاع این کشور هستیم.

دکتر روحانی افزود: هدف ما این است که مجروحان را نجات و آلام آنان را تخفیف دهیم و به عنوان مثال به آن کسی که سرپناه ندارد پتو برسانیم.

وی گفت: بیایید روی صلیب سرخ جهانی فشار بیاوریم. دولت هم این کار را می کند اما در این مقوله صدای شما به عنوان هلال احمر از صدای دولت رساتر است.

رئیس جمهور افزود: هلال احمر در زمینه امدادرسانی و کمک رسانی می تواند در عرصه جهانی صدای بلندی داشته باشد.

آقای روحانی گفت: باید به دنیا بگوییم که اینجا سرزمین امیرالمؤمنین علی (ع) و سرزمین ائمه اطهار (ع) است و مردم ایران پرورش یافته مکتب مولایشان علی (ع) هستند و ما باید این درس را به دنیا بدهیم.

وی افزود: اساس هلال احمر جهانی و صلیب سرخ جهانی بی غرضی و بی طرفی در کمک رسانی به مردم نقاط مختلف جهان است و نباید در این روند مردم اینجا و آنجا و مردم آسیا و آمریکا و اروپا و افریقا با هم فرقی داشته باشند.

دکتر روحانی گفت: باید در کمک رسانی به همه یکسان نگاه کرد.

وی افزود: هلال احمر ایران باید در هر کشور و هر جا که معضل و مشکلی وجود داشته و نیاز به کمک باشد پیشرو باشد.

آقای روحانی گفت: ما کشوری هستیم که متأسفانه هم در داخل و هم در کشورهای اطراف خود دارای مشکلها و بحران های متعددی هستیم.

وی افزود: در داخل کشورمان در زمینه های مختلف دچار مسائل و بحران های طبیعی هستیم ازجمله اینکه روی خط زلزله قرار داریم و خشکسالی سالهاست که به مردم و کشاورزان فشار می آورد.

رئیس جمهور گفت: مسئله محیط زیست و ریزگردها که بیشتر از خاک کشورهای همسایه از جمله عراق، اردن و عربستان وارد ایران می شود از مشکلات طبیعی کشورمان است.

دکتر روحانی افزود: ما کشوری هستیم که گاهی با مسائل مختلفی روبرو هستیم که از طرف دیگر کشورها در منطقه ایجاد می شود و متأسفانه دهها سال است که در این منطقه با معضلات فراوانی ازجمله در عراق، افغانستان، سوریه و شمال افریقا روبرو هستیم.

وی گفت: در این شرایط هلال احمر و ملت و دولت وظیفه ای سنگین بر دوش خود دارند.

وظیفه هلال احمر حضور در همه حوادث داخلی، منطقه‌ای و جهانی است

رئیس جمهور گفت: وظیفه هلال احمر حضور در همه حوادث داخلی، منطقه‌ای و جهانی است.

آقای روحانی افزود: مردم ما هم همواره آماده بوده اند که با حضور در همه حوادث و مسائل کمک کنند از جمله حتی در مسائل بوسنی کمک می کردند.

وی گفت: اما در این زمینه باید به دو نکته توجه کنیم: یک، ما در بسیاری از موارد احتمالا موازی‌کاری می کنیم و باید با از بین بردن این موازی‌کاری‌ها آن را به هم‌افزایی تبدیل کنیم.

آقای روحانی افزود: برای مثال هم اکنون در هلال احمر، و وزارت ورزش ، سازمان جوانان داریم همچنین در وزارت بهداشت هم به مصدومان کمک می‌کنند و وزارت کشور نیز در برخی امور مشابه فعال است که می بینیم کارها در این نهادها به صورت موازی است و باید برای پرهیز از کار تکراری تقسیم کار کنیم.

رئیس جمهور گفت: باید در هر سطحی که نیاز است جلسه هماهنگی برگزار کنیم و حتی اگر نیاز باشد من نیز آماده ام و دولت و سازمان مدیریت، هم برای هماهنگی و هم کمک‌های مالی آمادگی دارند.

وی افزود: سازمان جوانان هلال احمر سازمان بسیار مهمی است و ما آماده هستیم این سازمان را توسعه دهیم.

آقای روحانی گفت: هلال احمر به جوانان مهارت‌آموزی می کند و آنان را برای زندگی خودشان و حوادث خانوادگی و محلی آموزش می دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: هلال احمر ضمن آموزش های مهارتی و افزایش آمادگی های بدنی و روحی داوطلبان، باید آنها را آموزش زبان نیز بدهد تا آمادگی داشته باشند در خارج از کشور نیز حضوری فعال داشته باشند.

وی گفت: اینکه اعلام شود ایران به نسبت جمعیت خود، نیروی داوطلب بیشتر از همه کشورها دارد، نکته آماری مهمی است و ما باید آن را توسعه دهیم و می‌توانیم به طور مطلق نیز در دنیا رتبه اول را داشته باشیم.

آقای روحانی افزود: نکته دوم و بالاتر این است که ما وقتی جوانان را آموزش می دهیم و به صحنه می آوریم خشونت در جامعه کم می شود چرا که رسالت کار هلال احمر خیرخواهی است و دنبال منافع مادی نیست.

رئیس جمهور گفت: این روحیه بسیار ارزشمند است و ما باید از این راه تحمل، محبت و مهربانی را در کشور بالا ببریم ما باید انسان مهربان بسازیم.

وی افزود: این موضوع می تواند فضای جامعه را آرام کند و موجب آرامش در فضای اجتماعی و سیاسی شود و در مقابله با افراطی‌گری و خشونت نیز مؤثر است.

آقای روحانی گفت: جوانی که بداند چگونه به دیگران کمک کند دنبال افراطی‌گری و خشونت نمی‌رود.

رئیس جمهور افزود: در این زمینه نیز دولت آمادگی دارد و کمک و امکانات خود را در اختیار قرار می دهد و باید بخش سازمان جوانان هلال احمر را در این زمینه گسترش دهیم.

کمک رسانی هلال احمر، فارغ از ملیت و نژاد

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر: به همه شما فداکاران صحنه امداد و نجات و کمک رسانان به مردم شریف ایران و همه ملتهایی که در زندگی با مشکلاتی مواجه می شوند، تبریک و تهنیت عرض می کنم.

آقای روحانی در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر با عنوان «انسان مهربان ، دنیای آرام» همچنین با تبریک هفته هلال احمر به ملت بزرگ ایران ابراز امیدواری کرد همه ما بتوانیم در راه خدمت به مردم گام ها و قدمهای بلندتری برداریم.

آقای روحانی گفت : شاید ویژگی هلال احمرها و همچنین صلیب سرخ ها بر این مبنا باشد که این جمعیت ها فقط به دردها و آلام انسانها و بشر می نگرند ؛ فارغ از ملیت ، نژاد، زبان ،مذهب ،ایمان وعقیده ، هر کس که دچار مشکلی شده است هر کس که با حادثه ای ناگوار مواجه شده و هر کس که نیاز به کمک دارد ، و به تعبیر پیامبر (ص) هر انسانی که صدای مظلومیتش بلند می شود و از دیگران کمک می خواهد اگر به این فریاد اعتنا نکردید بدانید مسلمان نیستید و این تعبیر خیلی مهمی است .

رئیس جمهور تصریح کرد : آن همه آیات قرآن مجید که ما را به نیکوکاری ، احسان ، تعاون وکمک به دیگران دعوت می کند و آن همه روایات از پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه و سیره زندگی آن بزرگواران ، این واقعیت را به ما نشان می دهد که بخشی از اموری که مربوط به آلام و مشکلات انسان ها می شود، آنجا دیگر فرقی نمی کند که این کیست و دارای چه اعتقادی است ،‌رنگ پوستش چیست و ملیتش به کدام کشور تعلق دارد .

در امدادرسانی، انسانیت مطرح است

رئیس جمهور گفت: کسی که زیر آوار رفته است و شما می خواهید آوار را بردارید و نجاتش بدهید از او نمی پرسید ملیتت ایرانی یا غیر ایرانی است که من نجاتت بدهم و یا نمی پرسید دین و اعتقاداتت چیست و یا نمی پرسید به کدام جناح وابسته ای؟ با کدام حزب رفیقی ؟ هیچ کدام از اینها مطرح نیست بلکه بحث انسانیت مطرح است .

آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر افزود : تعبیرات خود قرآن مجید کتاب آسمانی ما در برخی از آیات با "یا ایها الذین آمنوا" شروع می شود ، یعنی خطابش به آنهایی است که ایمان آورده و راه حق را پذیرفته اند؛ اما در برخی از آیات به ایمان کاری ندارد ، بلکه می گوید "یا ایها الانسان" و با انسان کار دارد و بحث انسان مطرح است ، هر کسی می خواهد باشد، ایمان دارد یا ندارد بلکه یا ایها الناس و بحث مردم مطرح است .

رئیس جمهور گفت : یکی از مشکلات اجتماعی ما هنوز هم حتی در جامعه انقلابی ایران این است که ما موضوعات را تفکیک نمی کنیم .

وی افزود : یک وقت بحث ، بحث انتخابات است می خواهیم به یک کاندیدا رای بدهیم در آنجا بحث جناح و حزب و دسته بندی ها و رقابت های سیاسی جا دارد ، اما یک وقت بحث ، بحث محیط زیست مردم است و بحث نجات جان انسان و کم کردن خطرها در جامعه است ، در این جا دیگر حزب و دسته و مذهب و ملیت معنا ندارد.

رئیس جمهور گفت : اگر در جاده ای تصادف شود شما اول نمی پرسید که طرف ایرانی یا غیر ایرانی است ؛ بلکه یک انسان است که انسان جای خود و مقام والا دارد بلکه اسلام یک قدم پا را فراتر گذاشته حتی برای حیوانات نیز ارزش قائل شده است که در اشعار شعرا و روایات ما نیز به آن اشاره شده و آن اشعار سعدی که " یکی در بیابان سگی تشنه یافت" نمونه ای از این موضوع است.

وی افزود : در اسلام و در منطق انبیا، حیوانات هم جایگاه دارند و حتی بالاتر از آن گیاهان و درختان نیز جایگاه دارند و پیامبر به سپاه و رزمندگانش توصیه می کند که اگر وارد شهری شدید درخت ها را از بین نبرید و قطع نکنید و اولین توصیه بحث محیط زیست و حفظ درخت و حیوانات است و بعد از آن وارد این مباحث می شود که با پیرمردان ،کودکان و زنان کاری نداشته باشید.

هلال احمر، آرامش‌ بخش

رئیس جمهور اعضای جمعیت هلال احمر را برای مردم و جامعه آرامش‌آور دانست.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر گفت: شما می بینید در میدان جنگ هم اسلام دستورالعمل های ویژه دارد پس گاهی ما حتی فراتر از انسان و فراتر از موجودات زنده حتی در قبال نباتات و زمین هم مسئولیم.

رئیس جمهور افزود: زمین به‌ظاهر جان ندارد اما زمین را هم باید زنده کنیم و ما در قبال احیای آن مسئولیم، پس اساس اسلام وظایف سنگینی را به دوش ما گذاشته است.

آقای روحانی گفت: این بخش از مسئولیت با رسالت شما در هلال احمر بسیار نزدیک و گاه عینا منطبق است یعنی همان وظایفی که پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و قرآن مجید بر آن تاکید کرده اند امروز به عنوان مفاهیم جدید اجتماعی و حقوقی در جامعه انسانی مطرح است.

رئیس جمهور، داوطلب بودن، استقلال داشتن و غیردولتی و خیرخواه بودن را از ویژگی های سازمان هلال احمر برشمرد و افزود: این سازمان و جمعیت ویژگی‌های خاص خود را دارد، داوطلبی همواره بسیار لذت بخش است.

آقای روحانی گفت: براساس این ویژگی، فردی خودش را برای خدمت در جامعه داوطلب می‌کند نه اینکه او را صدا بزنند، بلکه به صحنه می‌آید و از مدیرمسئول آن بخش می‌خواهد که در آن جمع فعالیت کند.

وی افزود: قرآن می گوید برخی خودشان را برای رضای حق داوطلب می کنند البته این آیه در شأن حضرت علی(ع) و مربوط به لیله‌المبیت است که داوطلب شدند تا جای پیامبر(ص) بخوابند و آماده شدند که بدن و سینه خود را در برابر شمشیرها سپر کنند تا پیامبر(ص) به‌سلامت از مکه خارج شوند.

رئیس جمهور گفت: داوطلبی یکی از ویژگی های بسیار مهمی است که در سازمان و جمعیت هلال احمر این ویژگی را می بینیم به‌ویژه در بخش سازمان جوانان هلال احمر؛ البته کل این جمعیت اهمیت دارد.

آقای روحانی افزود: کار بزرگی که این جمعیت انجام می‌دهد این است که افرادی که مسئولیت دارند مدیریت بخش‌های مختلف و رسالت‌ها و تخصص‌های ویژه را برعهده دارند که این برای جامعه و مردم مهم است.

رئیس جمهور خطاب به اعضای جمعیت هلال احمر گفت: اساسا شما آرامش‌آورید، یعنی هر جا پرچم هلال احمر دیده می‌شود، هر جا آمبولانس، چادر و ساختمان هلال احمر حضور دارد به افراد احساس آرامش می‌دهد.

آقای روحانی افزود: کسی که شب در جاده حرکت می کند می بینید که کسی همراه اوست و احساس می کند اگر حادثه‌ای رخ دهد گروهی هستند که خود را از قبل برای کمک به حادثه‌دیدگان آماده کرده‌اند.

رئیس جمهور اضافه کرد: حضور شما آرامش‌بخش است هرچند ممکن است در جاده ای هیچ حادثه ای روی ندهد و ان‌شاءالله هیچ گاه پیش نیاید اما همینکه مردم از شهر خارج می شوند چادر، لباس و علامت هلال احمر را می بینند قلبشان مقداری آرامش می یابد و می گویند عده ای برای نجات دیگران حضور دارند.

آقای روحانی ادامه داد: مردم می بینند که عده ای شب را بیدار می مانند و صحرا و بیابان را بر خانه ترجیح می دهند، در مسیرهای کوهستانی، ساحل دریا و جاده و بیابان و کویر، راه‌های سخت را می‌پیمایند تا خود را به گرفتاران برسانند.

نجات جان انسان، ارزشمندترین کار در دنیا

رئیس جمهور نجات جان یک انسان در شرایط دشوار را مفهومی از همه زندگی توصیف کرد.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر گفت: حضور امداگران هلال احمر در حوادث طبیعی و مسیرهای بیابانی و کوهستانی در مقاطع مختلف مایه آرامش است.

رئیس جمهور خطاب به امدادگران هلال احمر خاطرنشان کرد: شما بارها شاهد این صحنه بوده‌اید؛ زمانی که یک کودک را بعد از چند روز از زیر آوارهای زلزله خارج می کنید و متوجه می شوید نبض مصدوم می زند، چقدر خوشحال شده اید! ‌این همه زندگی است چراکه نجات یک انسان ارزشمندترین کار در دنیاست.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت حضور جوانان در قالب سازمان جوانان هلال احمر گفت : حضور جوانان پرانرژی،‌ با قلب صاف و باصفا و یادگیری بسیار سریع زمینه را برای تلاش مضاعف در این بخش فراهم کرده است.

وی افزود: بنده در جریان بازدیدهایی که در نوروز امسال از مراکز امدادی هلال احمر انجام دادم، دیدم که چگونه جوانان هلال احمر به مردم امداد رسانی می‌کنند.

رئیس جمهور با ابراز تأسف از اینکه برخی مواقع کارهای عظیم امدادگران در فضای سیاسی کمرنگ می شود، ‌به حوادث یمن و تلاش‌های هلال احمر برای امدادرسانی به مردم یمن اشاره کرد و گفت: جنگی که امروز با حمله ناجوانمردانه به یک کشور در حال توسعه در جریان است، با استفاده از هواپیماهای اهدایی قدرت‌های بزرگ و حتی بعضا با بهره‌گیری از خلبانان دیگران، بر روی مردم بی‌دفاع بمب می ریزند.

مردم در پی موقوفات برای سازمانهایی مانند هلال احمر باشند

رئیس جمهور حضور بزرگان در جمعیت هلال احمر را سبب آسان شدن جذب کمک ها و افزایش موقوفات در این جمعیت دانست.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر ابراز امیدواری کرد: سال آینده در چنین موقعی برنامه ریزی و اجرایی داشته باشیم که در آن آمار خوشحال کننده تری از افزایش شمار داوطلبان هلال احمر از 2 به 4 میلیون نفر ارائه کنید.

وی گفت: افزایش شمار داوطلبان هلال احمر برای جامعه ما بسیار ارزشمند است زیرا با استفاده از آن می توانیم به اهداف مد نظر دست یابیم.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تکریم شخصیت مرحوم آیت الله غیوری افزود: آن مرحوم که نماینده مقام معظم رهبری در این جمعیت بود و سالیان دراز تلاش کرد شخصیت بسیار فوق العاده ای از نظر اخلاق و کمک به دیگران و نیز در مبارزات انقلاب نقش داشت که بدرود حیات گفت و خدا روحش را متعالی کند.

وی همچنین گفت: حضور حجت الاسلام والمسلمین معزی در جمعیت هلال احمر که از نظر تبلیغات دینی و مسائل اجتماعی فرد پخته ای است و تجربیات بسیار زیادی در داخل و خارج دارد می تواند کمک بسیار بزرگی برای این جمعیت باشد.

رئیس جمهور افزود: حضور این بزرگان در جمع شما سبب می شود که جذب بسیاری از کمک ها آسانتر شود و با جاذبه بیشتری صورت گیرد و وقفی که مد نظر شماست و مردم باید در پی موقوفات برای چنین سازمان هایی باشند بیشتر خواهد شد.

آقای روحانی خطاب به امدادگران گفت: امیدوارم در کار بزرگ و نوع دوستانه تان خارج از هر گونه مسائل سیاسی، نژادی، زبانی و ملیتی موفق باشید؛ در کاری که انسانیت، نجات انسان ها، ایجاد محیط آرامتر، محیط زیست بهتر برای جامعه و تسکین آلام بشری در حوادث مختلف مد نظر است شما نیروی اولیه هستید.

وی افزود: پس از بروز رویدادها، گروه های دیگر در صحنه حضور می یابند اما نخستین گروهی که به کمک حادثه دیدگان می شتابند شما هستید و سرعت شما در راه رضای حق از همه بیشتر است. خداوند توفیقات بیشتری به شما بدهد و هلال احمر مانند همیشه سبب افتخار ما و کشورمان باشد.

رئیس جمهور، عضو افتخاری هلال احمر

رئیس جمهور صبح امروز کارت افتخاری عضویت خود در جمعیت داوطلبان هلال احمر را دریافت کرد.

آقای روحانی در مراسم گرامیداشت هفته هلال همچنین یک دست لباس داوطلبان این جمعیت را دریافت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها