کتابت بزرگترین قرآن جهان توسط استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی و شاگردان تذهیب کارش در مشهد به پایان رسید.
کد خبر: ۷۹۴۲۷۴
کتابت بزرگترین قرآن جهان در مشهد به پایان رسید

استاد اسماعیلی عصر یکشنبه در بازدید مدیران دستگاه های فرهنگی – هنری خراسان رضوی از این اثر قرآنی گفت: این اثر نفیس که 3،5 کیلوگرم وزن و 650 صفحه در ابعاد 2،5 متر در 1،75 متر دارد بزرگترین قرآن جهان به شمار می رود.

وی بیان کرد: این اثر نفیس قرآنی مانند قرآن های معمولی در هر صفحه 15 سطر دارد که دو سطر اول، وسط و آخر هر صفحه معمولی آن به خط ثلث و باقی سطرها به خط نسخ خوشنویسی شده است.

وی اظهار کرد: در صفحات کوچک این قرآن انواع خطوط خوشنویسی مورد استفاده قرار گرفته و تنوع این خطوط همراه با تذهیب مزین به طلای اطراف آن زیبایی خاصی به قرآن بخشیده است .

استاد اسماعیلی با بیان اینکه نگارش آیه ها توسط بنده و تذهیب اطراف آن توسط 30 بانوی هنرمند تذهیب کار مشهدی انجام گرفته است، افزود: هر جزء قرآن در 20 صفحه نگارش شده و در هر جزء تذهیب متفاوتی به کار رفته است.

استاد اسماعیلی گفت: مطابق با تعداد سوره های قرآن کریم اول هر سوره با یک فرم خاص از بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده و در مجموع 114 نمونه از نگارش بسم الله الرحمن الرحیم در این اثر قرآنی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کاغذ این اثر قرآنی توسط خودش تولید شده ، افزود: صفحات این اثر قرآنی چرم مانند و قابل شستشو است و مچاله نمی شود ،همچنین رنگ ها در آن ثابت است و پخش نمی گردد.

وی با بیان اینکه در تذهیب این اثر بزرگ قرآنی حدود 10 میلیارد ریال طلا به کار رفته است، گفت: هنرمندان تهذیب کار بی مزد و بدون هیچ چشم داشتی از سال 1387 خلق این اثر را آغاز کرده اند.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قرار است طی آیینی ویژه افزون بر رونمایی از بزرگترین قرآن جهان از دست اندرکاران آن تقدیر ویژه به عمل آید.

حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب افزود: این اثر پس از رونمایی در موزه قوچان قرار گرفته و به نمایش درمی آید، ضمن این که تعدادی از صفحات آن در نمایشگاه بزرگ قرآن کریم مشهد در سال جاری در معرض بازدید عموم قرار می گیرد.

در این نشست مقرر شد، به هر یک از تولیدکنندگان این اثر قرآنی کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به میزان 17 میلیون ریال به صورت نقد و اقساط 10 ماهه از سوی مدیریت حج و زیارت خراسان رضوی اختصاص یابد.

همچنین مقرر شد از سوی حوزه هنری خراسان رضوی به هر یک از هنرمندان این اثر قرآنی یک ربع سکه بهار آزادی هدیه شود.

استاد اسماعیلی قوچانی اولین انجمن جوشنویسان ایران را در سال 1345 در قوچان بنا نهاد و قبل از کتابت این اثر قرآنی تولید دو اثر مشابه را آغاز کرده که به دلایلی موفق به اتمام آن نشده است.

مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران حافظان، فعالان و هنرمندان قرآنی بسیاری دارد که از شهرت ملی و بعضا جهانی برخوردار هستند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها