خطایی که جواد زارع، داور شیرازی از صمد نیکخواه‌بهرامی گرفت، دوباره بحث استفاده از داوران خارجی را در هفته‌های پایانی لیگ حرفه‌ای بسکتبال داغ کرد.
کد خبر: ۷۹۴۱۲۸
داوران زیر ذره‌بین ‌بازی بزرگان

بازیکن پتروشیمی بندرامام در لیگ ملی هم با اعتراض به شرایط داوری، حرف داوران خارجی را پیش کشیده بود، اما فدراسیون بسکتبال زیر بار تقاضای کاپیتان تیم ملی بسکتبال نرفت.

با فاصله گرفتن از آن روزها و نزدیک شدن به بازی‌های پلی‌آف لیگ حرفه‌ای، اکنون دوباره بحث سر قضاوت‌هاست و این‌که آیا داوران کنونی بسکتبال ایران می‌توانند در دیدارهای حساس این مرحله، قضاوت‌های خوبی داشته باشند؟

یکی از مربیانی که نخواست نامش در این گزارش بیاید معتقد است آوردن چهار داور خارجی برای رقابت‌های حساس آینده منطقی‌تر است. وی می‌گوید: متاسفانه برخی داوران با شناخت تعدادی از بازیکنان و مربیان، جهتدار سوت می‌زنند در صورتی که داوران خارجی به دلیل ناآشنایی با نوع بازی همان بازیکنان، فقط به فکر اجرای قوانین هستند، بنابراین بهتر است فدراسیون بسکتبال بازی‌های بعدی را با دعوت از چهار داور خارجی برگزار کند.

ارسال نامه‌ای از باشگاه پتروشیمی بندرامام به فدراسیون بسکتبال، حرکت خزنده برخی افراد را در طرح استفاده از داوران خارجی آشکار کرد.

شاپور یاوری، مدیرعامل این باشگاه جنوبی می‌گوید: مصلحت‌اندیشی را باید کنار گذاشت زیرا پای سرمایه باشگاه‌ها در میان است. او ادامه می‌دهد: اگر حرف نزنیم و دست روی دست بگذاریم لیگ و داوری ما پیشرفت نمی‌کند. وقتی باشگاه‌ها حاضر می‌شوند برای مربیان و بازیکنان سرمایه‌گذاری کنند هدف اصلی آنها پیشرفت بسکتبال است در شرایطی که تصمیم‌های جهتدار می‌تواند به نوع سرمایه‌گذاری‌ها خدشه وارد کند.

یاوری درباره مضمون نامه باشگاه پتروشیمی بندر امام به رمضانعلی دولو، سرپرست فدراسیون بسکتبال می‌گوید: ما نظرمان را خیلی آشکارا مطرح کرده‌ایم و می‌خواهیم داوران خارجی، مرحله پایانی لیگ حرفه‌ای را قضاوت کنند، زیرا اعتقاد داریم در لیگ ملی حق باشگاه پتروشیمی بندر امام ضایع شده است.

با وجود برخی اتفاقات داوری در بازی‌های مختلف، مربیان تیم‌ها اما حاضر نیستند مانند مدیر باشگاه پتروشیمی بندرامام از شرایط کنونی انتقاد کنند. تعدادی از آنها معتقدند فضای درستی برای نقد داوری وجود ندارد و چنانچه ضعف قضاوت‌ها توسط مربیان آشکار شود، داوران در میدان مسابقه علیه تیم تلافی می‌کنند؛ از این‌رو می‌توان گفت این کشمکش‌های آشکار و پنهان به نقد از درون قضاوت‌های بسکتبال کمک نمی‌کند.

دفاع تمام قد از داوران

سرپرست داوران فدراسیون بسکتبال این حرف‌ها را گمانه‌زنی می‌داند و بر بی‌غرض و مرض بودن داوران تاکید دارد. ورژ آبکاریان می‌گوید: این حرف‌ها در دوره‌های قبلی لیگ هم مطرح بوده، اما کمیته داوران بشدت با این تقاضاها مخالف است.

داوران ما جوان هستند و تاکنون وظایفشان را بخوبی انجام داده‌اند. وقتی تیمی روز بد دارد و می‌بازد، نخستین حمله‌اش به داوران بازی است. ما به این رویه عادت کرده‌ایم.

آبکاریان ادامه می‌هد: صددرصد با داوران خارجی مخالف هستم زیرا برای داوران کنونی بسکتبال سرمایه‌گذاری شده است. همان‌گونه که تیم‌ها معتقدند در بسکتبال سرمایه‌گذاری کرده‌اند برای داوران جوان بسکتبال نیز وقت، هزینه و انرژی گذاشته شده است تا داوران قابل‌اتکایی باشند. همین دو هفته پیش در کلینیک داوری برای آنها از آخرین متدهای داوری گفتیم؛ بنابراین این‌طور نیست که داوران کار نمی‌کنند.

با اصرار برخی باشگاه‌ها مانند پتروشیمی بندرامام و حرف‌های در لفافه مربیان درباره داوری، باید دید سرنوشت قضاوت‌های لیگ حرفه‌ای در مراحل پایانی به کجا می‌رسد آن هم در شرایطی که مسئول کمیته داوران با حضور خارجی‌ها در این عرصه کاملا مخالف است.

هیجان جنوبی

پتروشیمی بندرامام یک بار دیگر میزبان مهرام است. در ادوار اخیر برگزاری لیگ‌های ایران تحت عنوان برتر، ملی و حرفه‌ای؛ دیدار این دو تیم همیشه تماشایی بوده بویژه دیدارهایی که در جنوب برگزار شده است.

امروز (دوشنبه) پتروشیمی بندرامام با اندوخته پیروزی بازی رفت، در آخرین بازی دور برگشت برابر مهرام قرار می‌گیرد. سریال بازی‌های دو تیم در لیگ ملی نفسگیر شد تا این‌که مهرام در بازی چهارم در تالار اندیشه شهرک بعثت بندرماهشهر کار را تمام کرد. شاید همان نتیجه با از دست دادن قهرمانی در بازی خانگی، پتروشیمی بندرامام را در بازی امروز محتاط تر کند زیرا برای این تیم میزبانی، تضمینی برای پیروزی نیست.

مهرام بعد از باخت به پتروشیمی بندرامام در لیگ حرفه‌ای، دو بازیکن در نیم‌فصل دوم استخدام کرد هر چند صحبت از نفر سوم نیز در میان است، اما تا بازی قبلی حضور حامد حدادی و تاکوان دین در تغییر شرایط مهرام موثر بوده است.

این تیم که به لحاظ سهمیه‌بندی بازیکنان توسط فدراسیون قبلی در لیگ ملی سود کرد و پرمهره‌ترین تیم لیگ ملی بود، در لیگ حرفه‌ای با حدادی و دین، شکست برابر دانشگاه آزاد را تلافی کرد.

امروز مهرام در اندیشه جبران شکست با اختلاف یک امتیاز برابر تیم جنوبی است که در این مسیر حدادی می‌تواند تمرکز حریف را برهم بزند.

تیم مهرام به نسبت پتروشیمی بندرامام در آغاز فصل و در موقعیت‌های مختلف بازی، با تعادل بهتری بسته شد. حضور گارد راس‌ها و فورواردها، همچنین سنترهای تخصصی در این تیم کفه را سنگین‌تر کرده است زیرا تیم جنوبی از آغاز لیگ ملی تا هفته پیش که با هفت الماس هفته هفدهم لیگ حرفه‌ای را پشت سر گذاشت، نتوانست مشکلات بازی‌سازی با گارد راس ششدانگ یا بازی زیر حلقه‌ها را با حضور سنتر تخصصی و قدرتمند برطرف کند.

کادر فنی این تیم تا قبل از بازی امروز نیز درگیر استخدام بازیکنان خارجی خوب برای برطرف کردن کاستی‌های موجود بود.

پتروشیمی بندرامام قهرمان دو دوره پی در پی لیگ برتر بسکتبال و مهرام با پنج عنوان قهرمانی در سال‌های پیشتر، امروز به پشتوانه سوابق درخشان خود هیجان لیگ حرفه‌ای را بیشتر می‌کنند.

مصطفی هاشمی، سرمربی نام آشنای بسکتبال که همراه مهرام دو قهرمانی در باشگاه‌های آسیا هم دارد، این روزها حامد حدادی و تاکوان دین را کنار بازیکنانی چون اصلانی، مشایخی و زنگنه قرار می‌دهد. با حضور اینها و نفراتی مانند داورپناه، ساهاکیان و نبی‌پور، دست هاشمی پر است. او می‌تواند متناسب با موقعیت‌ها از ابزار در اختیار بخوبی استفاده کند.

در آن سوی میدان مهران حاتمی در بازگشت خود به تیم جنوبی‌ انگیزه‌های متفاوتی دارد.حالا در پتروشیمی بندرامام همه‌گونه امکانات برایش فراهم است.

میتف، سرمربی برکنار شده که در لیگ حرفه‌ای جایگزین مهران حاتمی سرمربی قبلی تیم جنوبی شد، نتوانست مشکلاتی که در آغاز یارگیری گریبان پتروشیمی بندرامام را گرفته بود، برطرف کند. بازیکنان خارجی او جواب ندادند تا به این ترتیب باشگاه برای استخدام نفرات بعدی اقدام کند.

در این تیم امینی، فلاحت و پتکوویچ هر کدام در پست گاردراس آزمایش شدند، اما در بازی‌های اخیر به خبازان و نساج‌پور بازی بیشتری رسید. یک سنتر ترکیه‌ای ـ آمریکایی هم در دور رفت آمد، اما در گام نخست برابر دانشگاه آزاد دیپورت شد. آلکس ماریچ خرید بعدی تیم جنوبی است در کنار حامد سهراب‌نژاد، علی دورقی و میثم میرزایی. در انبوه بازیکنان موقعیت‌های سه و دو، صمد نیکخواه‌بهرامی به اتفاق جمشیدی و حامد آفاق با بهنام یخچالی شرایط بهتری دارند. در این بین محمدرضا اکبری هم در بازی‌های متعدد برای این تیم خوب کار کرده است.

بازی پتروشیمی بندرامام و مهرام به نوعی در رویارویی دو تیم در پلی‌آف تاثیرگذار است. اگر مهرام با اختلاف بیش از یک امتیاز پتروشیمی بندرامام را شکست دهد، در دو بازی نخست پلی‌آف میزبان است در غیر این صورت امتیاز میزبانی در مرحله نیمه‌نهایی به تیم جنوبی می‌رسد.

بازی‌های هفته آخر

پتروشیمی بندرامام و مهرام حساس‌ترین بازی هفته هجدهم لیگ حرفه‌ای را برگزار می‌کنند، اما دیدارهای دیگر این هفته نیز برای برخی تیم‌ها اهمیت زیادی دارد.

دانشگاه آزاد که نخستین شکست خود را در ماهشهر برابر نفت آبادان متحمل شده بود، این بار در تالار اختصاصی حکیمیه به دیدار تیم جنوبی می‌رود. نفت آبادان همراه شهرداری گرگان رقابت سختی برای قرار گرفتن در جمع چهار تیم داشت، اما در این بین تیم شمالی بار خود را در بازی‌های پیشین برای رقابت با دانشگاه آزاد در پلی‌آف بست.

در اصفهان تیم پمینا در ادامه پیشتازی پله به پله خود این بار به پیروزی بر تیم ماهشهر و ایستادن در رده ششم لیگ حرفه‌ای می‌اندیشد. این عنوان در تاریخچه لیگ‌های بسکتبال در شان بسکتبال اصفهان نیست، اما پمینا با سرمایه‌گذاری بموقع برای دوره بعد می‌تواند بسکتبال اصفهان را به جایگاه اصلی خود بازگرداند. در آن سوی میدان نیز ماهشهری‌ها به خاطر مشکلات مالی بازی‌های هفته‌های پایانی را در شرایط سختی برگزار می‌کنند.

در مشهد تیم ثامن به دیدار تیم قعرنشین دیگر لیگ حرفه‌ای بسکتبال یعنی فولادهفت الماس قزوین می‌رود. این بازی تاثیری در جایگاه دو تیم در پایین جدول ندارد.

در پایان رقابت‌های امروز بعد از مشخص شدن چهره چهار تیم برتر، تیم صدرنشین با تیم چهارم و تیم‌های دوم و سوم رقابت‌های پلی آف را برگزار می‌کنند. پس از بردشماری در این مرحله بهترین تیم‌های برنده 4 از هفت مسابقه به فینال لیگ حرفه‌ای بسکتبال باشگاه‌های ایران راه می‌یابند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها