مصرف کالای تولید داخل به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر رونق اقتصادی کشور، حمایت از تولید ملی و در بستر آن اشتغال زایی همواره مدنظر کارشناسان اقتصادی بوده است. یکی از مهمترین پایه های اقتصاد هر کشور، میزان تولید کالا و خدمات مورد نیاز افراد جامعه است.
کد خبر: ۷۹۳۹۴۳
در این باغ با کلید داخلی باز می شود

خرید محصولات داخلی نشانه مشارکت فعال مردم در سرنوشت اقتصادی کشور خویش می‌باشد. اهمیت ‌دادن به تولیدات دست کارگر و متخصص و کارآفرین داخلی موجبات دلگرمی و رونق بازارکارخواهد بود.

اگر مصرف کالای داخلی به یک فرهنگ تبدیل گردد موجبات شکوفایی ظرفیت‌های درونی اقتصاد کشور را فراهم خواهد کرد. در مصرف کالاهای داخلی نفی وابستگی نهفته است و استقلال هر ملتی در صورتی تحقق خواهد یافت که از لحاظ تأمین کالاهای اساسی به خودکفایی داخلی برسد.

یکی از اهداف انقلاب اسلامی رسیدن به استقلال فرهنگی و اقتصادی و سیاسی است. بدیهی است ملتی که وابستگی اقتصادی داشته باشد ، در عرصه های دیگر نیز توانایی حفظ استقلال را در دراز مدت نخواهد داشت.

بدین ترتیب مصرف تولیدات داخلی علیرغم مسایل و مشکلات خاص خود، به تدریج استقلال اقتصادی را برای کشورمان در پی دارد و در نتیجه ایران به عنوان کشوری اسلامی از وابستگی به قدرتهای خارجی در تامین مایحتاج خود رهایی خواهد یافت.

علاوه بر آن مصرف تولیدات داخلی موحب کاهش قابل توجه قاچاق می شود که از این طریق نیز از خروج مقادیر متنابهی ارز از کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد، حمایت از تولید ملی با تاکید بر مصرف کالای داخلی از سال 88 با نام گذاری آن سال بنام اصلاح الگوی مصرف توسط رهبر معظم انقلاب اهمیت دوچندانی یافت و از آن پس معظم له در فرصت های مختلف دردیدار با مسولین و مردم بر آن تاکید نموده و یکی از راه های برون رفت از رکود اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی را حمایت از تولید ملی با مصرف کالای داخلی عنوان کرده اند.

ایشان بارها بر به کارگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم و فشار های ظالمانه دشمنان تصریح داشته اند و در کنار توصیه‌های مهمی که خطاب به مسئولان کشور مطرح کرده اند، همواره نکات مهمی را نیز به مردم گوشزد می‌کنند؛ مصرف محصولات داخلی و جایگزین کردن تولیدات داخلی بجای برند و محصولات مشابه خارجی، این موضوع آنقدر برای توسعه همه جانبه ایران اسلامی به‌خصوص آینده فرزندان و جوانان کشور حائز اهمیت است که رهبر انقلاب تمام ایرانیان وفادار به کشور را مورد خطاب قرار می‌دهند تا به ‌جای استفاده از تولیدات دیگر کشورها، متعصّبانه محصولات داخلی را مصرف کنند.

شدت تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر این موضوع در چند ماه اخیر شکل متفاوت تری گرفته و نمونه اخیر آن بیانات معظم له در دیدار با جامعه کارگری بود که نشان می دهد منویات ایشان در این زمینه علی رغم همه تلاش های مسولان به صورت کامل محقق نشده و می بایست تحرک بیشتری در همه بخش های نظام صورت گیرد. تفاوت جنس بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر کارگران با دفعات قبل از این منظر روشن تر می شود که معظم له این بار خرید کالای خارجی که مشابه داخلی دارد را برای دستگاه های دولتی حرام دانسته اند.

"...در دولت اصرار و پافشاری کنید که مصارف دستگاههای دولتی، مطلقاً داخلی باشد و دولت هرگونه مصرف کالاهای ریز و درشت خارجی را در صورت وجود مشابه داخلی، بر خود حرام بداند... (دیدار با کارگران 9/2/94 ) وظیفه دستگاه های اجرایی دولتی و شبه دولتی آن گاه سنگین تر میشود که توجه داشته باشیم ایشان علاوه بر رهبری جمهوری اسلامی شان مرجعیت جهان تشیع دارند و استفاده از لفظ حرام بارمعنایی خاص خود را دارد که براهل فن پوشیده نیست!

از این منظر، دستگاه های دولتی و شبه دولتی علاوه بر تکلیف قانونی بر اساس بخشنامه ممنوعیت خرید هرگونه کالای خارجی در صورت وجود مشابه داخلی وظیفه شرعی نیز دارند تا از خرید و مصرف کالای خارجی داری مشابه داخلی پرهیز نموده و ذیحسابان دستگاه ها نیز مجوز تایید اسناد مالی این گونه خرید ها را ندارند! در این راستا لیست 84 قلم کالای تعیین شده در بخشنامه مورد اشاره باید نصب العین کارپردازان و دست اندرکاران خرید در دستگاه های دولتی قرار گیرد. البته چگونگی و میزان اجرای این بخشنامه نیازمند بررسی میدانی است که به نظر می رسد وظیفه نهادهای نظارتی و در راس این نهاد ها، سازمان بازرسی کل کشور است که به موجب اصل 174 قانون اساسی وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را بعهده دارد.

شاید لازم باشد سازمان بازرسی کل کشور که ظرفیت قانونی بالایی دارد ، علاوه بر بازرسی های مستمر و سالیانه خود بازرسی فوق العاده ای از کم وکیف اجرای این بخشنامه در برنامه های سال 94 خود قرارداده و عنداللزوم گزارش آن را منتشر نماید.سخن پایانی این که، همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند از نقش تأثیرگذار رسانه‌ها نیز در زمینه‌ی ترویج مصرف تولیدات داخلی نباید غافل شد، بلکه رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب باید بسیج عمومی مصرف داخلی را در سرلوحه کار های خود قرار دهند، بسیج عمومی مردم برای تشویق به مصرف کالاهای داخلی ماموریت اصلی رسانه هادر تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

برای پررنگ کردن توجهات به این مسأله باید وجدان عمومی جامعه را به آن حساس کرد.

علاوه بر این باید مخاطبان رسانه‌ها را که بسیاری از مردم هم‌زمان در هر دو جایگاه تولیدکننده و مصرف کننده قرار دارند را تشویق به ایجاد موجی از مطالبه کیفیت در کالاهای داخلی نمود تا به این ترتیب با بالا رفتن مصرف تولیدات داخلی ایراد بی کیفیتی هم به آن وارد نباشد.
بیاییم در سال همدلی، همه با یک نام و نشان ایرانی،به تفاوت هر رنگ و زبان به صلابت ایران بیندیشیم!


محسن قائمی نسب-

مدیر کل روابط عمومی و رسانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها