در جلسه فراکسیون رهروان اعلام شد؛

مخالفت مراجع ذیصلاح بااستانی شدن انتخابات

مناظره تلویزیونی طرح استانی شدن انتخابات

وظایف ملی نمایندگان تقویت می شود

نمایندگان موافق با طرح استانی شدن حوزه های انتخابات مجلس شورای اسلامی معتقدند که در نتیجه قانونی و اجرایی شدن این طرح، نگاه ، وظایف و مصوبات برگزیدگان مردم بویژه از طریق احزاب، در سطح ملی و کلان تقویت می شود اما مخالفان بر این باورند که با نبود احزاب فراگیر و پاسخگو، ضمانتی برای این هدف وجود ندارد و تنها توجه و رسیدگی به شهرستان های کوچک کمتر خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۳۵۹۴
وظایف ملی نمایندگان تقویت می شود

امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته (جمعه) در برنامه تلویزیونی مناظره با موضوع استانی شدن انتخابات مجلس به عنوان موافق، با بیان اینکه در وضعیت فعلی نمایندگان مردم در مجلس از وظایف اصلی خود غافل شده و به کارهای حاشیه ای و فرعی می پردازند، گفت: نمایندگان طبق اصول 72، 84 و 90 که وظیفه اصلی آنها را قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون معین کرده است، توجه نمی کنند و به دنبال گرفتن امتیاز برای حوزه انتخابیه خود هستند و وارد کار اجرایی می شوند، درحالی که باید بر اجرای کار نظارت کرده و در صورت اجرا نشدن قانون با مقام آن شهرستان فرماندار، شهردار و برخورد کند.

وی افزود: اگر مسئولیت مان را انجام می دادیم و قدرتمند در سطح کلان و شهرستان در برابر مفاسد اقتصادی می ایستادیم، الان این اختلاس ها روی نمی داد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مخالفان مبنی بر فراموش شدن محرومان با استانی شدن انتخابات، گفت: با استانی شدن انتخابات نه تنها محرومان فراموش نمی شوند، بلکه مجموعه نمایندگان استانها برای تمام شهرهای استان خود نه فقط حوزه انتخابیه خاص امتیاز می گیرند.

خجسته در پاسخ به این سوال که آیا استانی شدن انتخابات رقابت را از بین می برد، گفت: رقابت برمحور برنامه است و نه افراد. احزاب باید فعال و برنامه داشته باشند.

در مقابل این نظرات، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: چنانچه حزب فراگیر در کشور وجود داشته باشد، انتظار می رود حزب به عنوان یک بستر، انتخابات را فعال کند. نخست باید قانون انتخابات را بررسی و با فراهم سازی بسترلازم ، انتخابات به شکل حزبی برگزار شود.

وی این پرسش را مطرح ساخت که آیا طراحان این طرح اجرای آن را سازمان یافتن احزاب می دانند و مدیریت سازمان های شهری و روستایی در کشور ما به درستی شکل گرفته است و تصریح کرد: اجرای این طرح در شرایط فعلی مناسب نیست. اکنون ائتلاف های یک هفته ای و ماهیانه وجود دارد و بعد از انتخابات ،خبری از ائتلاف نیست.

به گفته عضو هیات رئیسه مجلس، با اجرای این طرح دسترسی نقاط محروم به نمایندگان کم می شود ، در حالی که افراد نخبه در جامعه با شکل فعلی انتخابات شانس حضور در عرصه نمایندگی را دارند، اما با این طرح وضعیت پیشین از بین می رود و ضمن شکل گرفتن اشرافی گری، انگیزه های مردم برای شرکت در انتخابات کم می شود.

دلیگانی افزود: چنانچه انتخابات استانی شود، فردی که در شهر خود 70 درصد آرا را به دست آورد و فرد دیگری در همان شهر 15درصد رای بیاورد، اما در سطح استان فردی که در این شهر آرای کمتری کسب کرده ، انتخاب شود، تبعات سیاسی و اجتماعی در بین مردم ایجاد می کند و انگیزه را بسیار پایین می آورد.

اما موافق دیگر طرح، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس است که می گوید در وضعیت فعلی 60 درصد از قوانین مجلس، اصلاح قانون است و 70 درصد نمایندگان در تصویب قوانین نقشی ندارند.

وی افزود: اما در حال حاضر نمایندگان به جهت نگاه محلی که انتخاب می شوند وقت خود را بیشتر به امتیاز گرفتن حوزه انتخاباتی خود صرف می کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی سه وظیفه اصلی نمایندگان را ملی، استانی و منطقه ای عنوان کرد و گفت: چون با نگاه محلی وارد مجلس می شویم نگاه ملی مغفول می شود. این در حالی است که ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسیر حرکت قوه مجریه را مشخص می کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: هر نماینده ای که لابی و قدرت بیشتری دارد امتیاز بیشتری از مجلس می گیرد؛ در حالی که شهرهایی داریم که حتی یک بیمارستان ندارند و به اندازه مورد نیاز خطوط ریلی نیز نداریم.

نماینده مردم لنگرود با انتقاد از رسیدگی به امور پیش پا افتاده از طرف نمایندگان گفت: بیشتر مراجعات مردمی نادرست است و حتی برای انتقال دانشجو به نماینده مجلس متوسل می شوند.

اما اسماعیل جلیلی، نماینده مسجد سلیمان طرح استانی شدن انتخابات مجلس را دارای ابهامات و ایرادات جدی می داند و می گوید: این طرح ارتباط مردم را با وکلای خودش دچار اختلال جدی خواهد کرد.

وی افزود: این طرح رویکرد انتخابات را با فاصله حضور گروه های میانجی در قالب ائتلاف ها و گروه های جناحی و سیاسی مواجه خواهد کرد.

نماینده مسجد سلیمان گفت: تاکنون 30 ایراد از سوی کمیسیون مربوطه در مجلس به این طرح وارد شده است.

به اعتقاد جلیلی، دلیل عقب ماندگی برخی طرح های عمرانی و نیمه تمام مرتبط با بحث استانی شدن انتخابات نیست.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا احتمال انتخاب افراد مورد نظر از سوی مردم وجود دارد درحالی که هنوز قانون احزاب و شوراها تصویب نشده است؟

نماینده مردم مسجد سلیمان با اشاره به تاثیر لابی در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس تعداد لابی های انتخاباتی از 10 لابی به 100 لابی افزایش می یابد.

به نطر وی، ابتدا باید بستر کار احزاب فراهم می شود و سپس به سمت اجرای طرح استانی شدن انتخابات برویم.

جلیلی اظهار داشت: با تصویب این طرح امکان شناخت برای نامزدهایی که نه عضو حزب هستند و نه در ائتلافی شرکت دارند و نه حتی پول پاکی دارند وجود ندارد و حق آنان ضایع می شود.

این نماینده مجلس در ادامه این سوال را مطرح کرد: آیا تصویب این طرح افزایش هزینه های انتخابات را برای کاندیداها به دنبال نخواهد داشت؟ و آیا انگیزه های مردم را کاهش نخواهد داد؟

بر اساس این گزارش، در این مناظره ، سووال 'کدام عامل باعث جلب رای بیشتر برای نامزدهای نمایندگی مجلس می شود؟' مطرح شد و چهار گزینه 1- سوابق کاری 2- خوشنامی در منطقه 3- حضور در فهرست جناحی و 4- هزینه های تبلیغاتی، برای پاسخ بینندگان ارائه گردید.

در پایان این برنامه نتیجه نظرسنجی اعلام شد که بر اساس آن، 47 درصد از رای دهندگان سوابق کاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به عنوان مهمترین عامل در جلب رای نامزدهای نمایندگی مجلس دانستند، 17درصد خوشنامی در منطقه، 10 درصد حضور در فهرست های جناحی و 19درصد نیز هزینه های تبلیغاتی را برگزیدند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها