سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی طی دو دور مذاکره که هشت ساعت به طول انجامید نگارش متن توافق جامع را با هلگا اشمید ادامه دادند.
کد خبر: ۷۹۳۴۹۰
مذاکره 8 ساعته برای نگارش توافق جامع

دور نخست این مذاکره معاونان وزیر امور خارجه و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج ساعت و دور دوم که با وقفه ای چهارساعته انجام شد سه ساعت طول کشید.

نگارش توافق جامع امروز ابتدا توسط کارشناسان در ساعت 9 صبح به وقت نیویورک - 17 به وقت تهران- و سپس در نشست معاونان از ساعت 10 و 30 به وقت نیویورک - 18 و 30 به وقت تهران - پی گرفته خواهد شد.

نگارش متن توافق جامع از روز چهارشنبه دوم اردیبهشت در وین با مذاکرات ایران و اروپا به سرپرستی عراقچی – اشمید آغاز شد.

نخستین موضوع که در این متن نوشته می شود چگونگی برچیدن تحریم ها است که عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران آن را «پیچیده» خوانده است.

نگارش متن در نیویورک از جایی شروع می شود که در وین پایان یافته بود.

محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در دانشگاه نیویورک گفت: اگر ایران و 1 + 5 تا پایان ماه ژوئن به توافق برسند، شورای امنیت سازمان ملل چند روز بعد با یک قطعنامه تحت فصل هفتم منشور این سازمان بر آن صحه می گذارد.

طبق این قطعنامه، همه قطعنامه های قبلی از جمله قطعنامه های تحریم ملغی می شود و برای دولت امریکا هم الزام آور خواهد بود.

اروپا از مذاکرات لوزان در فروردین به این سو تلاش کرده نقشی فعال تر در مذاکرات هسته ای ایفا کند و این گفت و گوها را از حالت دو جانبه ایران – آمریکا به سه جانبه ایران – اروپا و آمریکا بازگرداند.

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نیویورک به جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که گام های نهایی در دست یابی به توافق جامع هسته ای با ایران برای اتحادیه اروپا حیاتی و همکاری در این زمینه «باعث افتخار» است.

دیپلمات ایتالیایی در گفت و گو با وزیر امور خارجه آمریکا به پیشرفت هایی که در هفته های گذشته در مذاکرات ایران و 1+5 بدست آمده اشاره کرد و همکاری در دستیابی به توافق جامع با ایران در جهت ارتقای امنیت منطقه و جهان را «باعث افتخار» دانست.

«کری» نیز گفت: همکاری در موضوع هسته ای ایران، اولین اولویت همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها