جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

می‌خواهیم بهانه را از بانک مرکزی بگیریم

چند تن از نمایندگان مجلس در حال طراحی طرحی به منظور ورود مجلس به موضوع برخورد با موسسات پولی غیرمجاز هستند. این در حالی است که منتقدان می‌گویند قانون پولی و بانکی به اندازه کافی و با صراحت اختیارات لازم را در این خصوص به بانک مرکزی داده و مجلس بهتر است به جای تدوین طرح جدید که ممکن است به تداخل منجر شود، فکری برای اجرایی شدن قوانین فعلی بکند.
کد خبر: ۷۹۲۵۹۶
می‌خواهیم بهانه را از بانک مرکزی بگیریم

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

طرح دوفوریتی برای نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی و اعتباری اخیرا در مجلس مطرح است. با توجه به اختیارات قانونی و کافی بانک مرکزی و قاطعیت قانون پولی و بانکی در این باره، علت مطرح شدن این طرح چیست؟

واقعیت آن است که برخی موسسات مالی و اعتباری از کنترل بانک مرکزی خارج هستند و بخشی از منابع نقدینگی کشور را در اختیار دارند. این موسسات نرخ سود تحمیلی به سیستم بانکی را بهانه می‌کنند و حاضر به تبعیت از قانون بانک مرکزی نیستند. به همین دلیل از قوانین تخطی کرده و کار خود را پیش می‌گیرند. بانک مرکزی هم نمی‌تواند روی این جریان نظارت کافی داشته باشد لذا لازم است که با ورود مجلس نظارت‌ها و برخوردها تشدید شود.

اما ممکن است از طرح مجلس این‌گونه استنباط شود که بانک مرکزی یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند روی موسسات غیرمجاز نظارت داشته باشد.

ما این طرح را مطرح کردیم که بانک مرکزی وظیفه خود را بداند. اکنون بانک مرکزی معتقد است مستند قانونی در اختیار ندارد و ما می‌خواهیم تکلیف این موضوع را روشن کنیم. بانک مرکزی باید پاسخگوی این موضوع باشد.

چرا با وجود اعلام‌های مکرر و مخالفت‌های بانک‌ مرکزی، همچنان موسسات غیرمجاز به حیات خود ادامه می‌دهند؟

بانک مرکزی می‌گوید ابزارهای قانونی را در اختیار ندارد و با این طرح دیگر بهانه‌ای برای کوتاهی وجود ندارد. اکنون بانک مرکزی خواستار این ابزارها برای مقابله با آنها شده است و ما می‌خواهیم این ابزار را در اختیار وی بگذاریم تا دیگر هیچ بهانه‌ای نباشد.

آیا درست است که برخی از این موسسات متعلق به گروه‌های سیاسی و قدرتمند است که زور بانک مرکزی به آنها نمی‌رسد؟

این موسسات متعلق به جاهای مختلف است. ممکن است تعدادی از آنها به جایی متصل باشند و این موضوعات در حال پیگیری است.

بهتر نیست به جای طرح جدید، مجلس کاری انجام دهد که سازوکار‌های قانونی موجود اجرایی شود؟

ابتدا باید شفافیت در قوانین ایجاد شود و بعد روی موضوعات دیگر بحث کنیم. اکنون شفافیت کافی در این باره وجود ندارد و بانک مرکزی هم به مجلس می‌گوید از نظر قانونی من را تقویت کنید تا دستم پر باشد. ما می‌خواهیم دست بانک مرکزی را پر کنیم و اگر این کار را بکنیم امر اجرا تقویت خواهد شد. حالا اگر باز هم تعلل باشد آنگاه احتمالات دیگر مطرح خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
میثم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
۰
۰
همچنان در ایران رسم بر ضعیف كشی هست.اگر یك سوپر ماركت بدون مجوز كار كنه پدرشو در میارن و اینا....

نیازمندی ها