دکتر لاسجردی در گفت‌وگو با جام‌جم:

هدف مهم دولت عراق بازپس‌گیری موصل است

با توجه به تمرکز دولت عراق برای بیرون راندن داعش از این کشور و نقشه بازپس‌گیری موصل تمام تلاش‌ها متمرکز بر این است که این موضوع در عراق پیگیری ‌شود.
کد خبر: ۷۹۲۴۳۶

از سوی دیگر دولت عراق در تلاش است با استفاده از پتانسیل نیروهای مردمی و همچنین همراهی کردن دولت اقلیم کردستان، موضوع بازپس‌گیری موصل را با حداقل تلفات و حداکثر امتیازات به اتمام برساند.

بر همین اساس تحولات آتی عراق بویژه بحث نقش دولت این کشور برای بازپس‌گیری موصل، تاثیرات این موضوع بر تحولات امنیتی منطقه بویژه راه‌های فرار داعش به دیگر کشورها و رفتار احتمالی برخی از کشورهای حامی داعش مانند عربستان قابل بررسی و دقت‌نظر است.

در همین رابطه با دکتر حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانید:

ماجرای استیضاح وزیر دفاع عراق چیست؟

استیضاح وزیر دفاع عراق به خاطر مجموعه کشتار و تلفات انسانی است که داعش اخیرا در الانبار به وجود آورده است و به همین دلیل نمایندگانی از ائتلاف دولت قانون در تلاشند که برای جلوگیری از تکرار این اقدامات تروریستی، وزیر دفاع را به پارلمان دعوت کنند و در این باره توضیح بخواهند. در رابطه با این اقدام نیروهای داعش در منطقه الثرثار که به کشته و زخمی شدن شماری از مردم بی‌دفاع انجامید، برخی از نمایندگان پارلمان در تلاشند از وزیر دفاع و نخست‌وزیر توضیحات لازم را بخواهند.

هم‌اکنون روند مبارزه با داعش به کجا منتهی شده است؟

با توجه به برنامه‌ای که دولت العبادی در عراق برای بیرون راندن نیروهای داعش از چند استان همانند صلاح‌الدین و الانبار تاکنون اجرا کرده است، با محوریت ارتش و کمک نیروهای مردمی موفق شدند بخش‌های مهمی از این دو استان را آزاد کنند به گونه‌ای که در حال حاضر به نظر می‌رسد این دو استان از تسلط نیروهای داعش خارج شدند. اگر چه شاید نیروهای داعش تحرکاتی را در این دو استان انجام بدهند اما هدف مهم دولت عراق بازپس‌گیری موصل به عنوان مرکز ثقل اقدامات داعش است؛ زیرا بیشترین تمرکز و همچنین مرکزیت فعالیت خلیفه داعش و همچنین مراکز مهم تصمیم‌گیری این گروه در موصل قرار دارد. برای همین به نظر می‌رسد مهم‌ترین برنامه دولت عراق در روزهای آینده تصمیم‌گیری درباره چگونگی آزادسازی موصل خواهد بود. ملاحظه مهم دولت عراق در حال حاضر پرهیز از اقدام شتابزده، فرصت دادن برای تسلیم شدن نیروهای داعش و از سوی دیگر به حداقل رساندن تلفات احتمالی در نبرد بزرگ موصل خواهد بود.

یکی از موفقیت‌های اخیر دولت عراق و احتمالا در آینده برای آزادسازی موصل تهیه امکانات لجستیکی لازم، از طرف دیگر افزایش روحیه نیرو‌های نظامی به دلیل پیروزی‌های اخیر نظامی و همچنین افزایش درآمدهای دولت عراق و در نتیجه رساندن امکانات لازم برای جنگ با داعش است. در عین حال دولت می‌کوشد تا با بهره‌گیری از توان دولت اقلیم کردستان زمینه حضور کردها در این نبرد نظامی را نیز فراهم ساخته و با گسترش امکانات نظامی اطلاعاتی و حضور نیروهای متعدد ارتش، مردمی و کردها پیروزی سهل‌الوصولی نصیب مردم عراق کند.

چرا داعش دوباره موفق به بازپس‌گیری بخش‌هایی از عراق شد؟

دلیل بازپس‌گیری برخی از مناطق در عراق مانند منطقه الکرمه یا بیجی به این دلیل است که این مناطق برای داعش دارای جایگاه استراتژیک بوده و داعش در تلاش است که با اقدامات ایذایی و چریکی ضمن وارد کردن تلفات مقطعی به عراق روحیه آنها را برای تداوم پیروزی‌ها کاهش دهد. در عین حال منطقه‌ای همانند پالایشگاه بیجی که در صادرات نفت و تبعات اقتصادی آن برای داعش جایگاه مهمی داشته همچنان جزو مناطق بسیار حساس برای این گروه تروریستی محسوب می‌شود.

دلیل مخالفت آمریکایی‌ها با ایفای نقش نیروهای مردمی در مبارزه با داعش در عراق چیست؟

زمانی که پای نیروهای مردمی به مبارزه با داعش باز شود، نشان‌دهنده آن است که کل جامعه عراق با نیروهای تروریستی مانند داعش دچار مشکل هستند و در پی مبارزه با آنها می‌باشند. در عین حال نیروهای خارجی بویژه آمریکایی‌ها همیشه تلاش کردند تا خود و هواداران خود را از مواجهه با علت‌ها پرهیز دهند؛ زیرا در هر حال مبارزه دولت‌ها با ملت‌ها در نهایت به نفع ملت‌ها پایان می‌یابد.

از سوی دیگر، حضور نیروهای مردمی در مبارزه با داعش دلیل بر مخالفت عمومی و عدم مقبولیت و مشروعیت این نیروهای تروریستی در میان مردم است؛ کاری که در برخی موارد قدرت‌های بزرگ سعی در مشروعیت‌تراشی گروه‌های تروریستی در میان دولت‌ها و ملت‌ها دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها