خارجی‌های ایرانی

بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی از شنبه آغاز به کار کرده که حضور چند چهره سرشناس سینمای ایران همچون فاطمه معتمدآریا، مهناز افشار، امیر آقایی و همایون ارشادی در برخی از فیلم‌های خارجی بخش بین‌الملل، کنجکاوی زیادی را برای تماشای حاصل کارشان به‌وجود آورده است.
کد خبر: ۷۹۲۴۳۳
خارجی‌های ایرانی

به گزارش جام‌جم، علیرضا رضاداد، دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هفته پیش در نشست رسانه‌ای این رویداد، جدی گرفتن تولیدات مشترک سینمایی میان ایران و کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان را از مهم‌ترین راه‌های جهانی شدن سینمای ایران دانسته بود. گرچه هنوز این اتفاق چنان که باید رخ نداده و باید ثمره این تجویز سینمایی را در سال‌های بعد دید، اما حضور برخی سینماگران سرشناس در برخی از فیلم‌های خارجی بخش بین‌الملل جشنواره را می‌توان به‌عنوان نشانه و مقدمه‌ای در این زمینه درنظر گرفت.

فاطمه معتمدآریا، بازیگر شناخته شده ایرانی یکی از این هنرمندان است که می‌توانید بازی او را در فیلمی به نام «نبات»، محصول کشور آذربایجان ببینید. این فیلم که در بخش جلوه‌گاه شرق حضور دارد، قصه تلخ زنی به نام نبات را روایت می‌کند. ظاهرا حضور درخشان و موفق معتمدآریا در قصه‌ها و نقش‌هایی رنجور باعث شد، فیلمسازان کشورهای همسایه هم به همکاری با او برای ارائه چنین نقش‌هایی ترغیب شوند.

معتمدآریا در این خصوص تنها نیست و مهناز افشار هم ایفاگر نقشی در همین فضا و حال و هواست. افشار در فیلمی به نام «معلم»، محصول کشور تاجیکستان، در کنار بازیگران تاجیک به ایفای نقش می‌پردازد. این فیلم یکی از آثار حاضر در بخش جلوه گاه شرق است.

محمود بهرازنیا، مستندساز ایرانی مقیم آلمان هم امسال با فیلمی به نام «پاره تن من» در بخش رقابتی هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر حضور دارد. نکته جالب این‌که، این فیلم مستندی است درباره ویم وندرس، کارگردان مشهور آلمانی که آخرین ساخته‌اش به نام «همه چیز درست خواهد شد» در بخش سینمای سعادت حاضر است. «پاره تن من» با شرکت و همکاری وندرس ساخته شده است.

اما فیلمی که ایرانی‌ها بارزترین و بیشترین نقش را در ساخت آن دارند، اثری است به نام «آرمان شهر» ساخته حسن ناظر و محصول مشترک افغانستان، هند و انگلیس. فیلمنامه این فیلم را که درباره موضوع ملتهب تلقیح مصنوعی است، بازیگر شناخته شده ایرانی، امیر آقایی نوشته است. بجز او آرمان موسی پور، آهنگساز فیلم‌های 360 درجه، عصر یخبندان و روباه هم موسیقی این فیلم را ساخته است. ضمن این‌که همایون ارشادی، بازیگر بین‌المللی سینمای ایران هم یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کند.

نمایش 25 فیلم منتخب ایرانی

یکی از موارد ویژه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، نمایش 25 فیلم منتخب ایرانی بخش مسابقه سینمای ایران و بخش نگاه نو و آثاری است که هنگام نمایش در بهمن‌ماه سال گذشته با استقبال بیشتری از جانب منتقدان، اهالی رسانه و مردم روبه‌رو شد. این فیلم‌ها بار دیگر در این هفته و در پردیس سینمایی ملت برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید.

بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر به دبیری علیرضا رضاداد تا شنبه آینده ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سینماهای ملت، آزادی، خانه هنرمندان و موزه سینما به تماشای فیلم‌های خارجی و البته آثار ایرانی منتخب بنشینند.

علی رستگار ‌‌/‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها