عراق، ماست‌ تولید شده در کشورمان را به‌دلیل وجود پالم مرجوع کرد؛ این خبر در کنار صدماتی که به صادرات کشور می‌زند، سبب نگرانی دوباره شهروندان نسبت به سلامت محصولات لبنی تولید داخل نیز خواهد شد، به همین دلیل باید روی قوانین و مقررات مربوط به تولید بویژه در حوزه صادرات تجدید نظر اساسی صورت بگیرد.
کد خبر: ۷۹۲۱۸۶
بدنامی پالم به صادرات رسید

باید یادآور شد بحث صادرات از ابعاد مختلفی قابل توجه است،زیرا صادرات در مرحله اول توانمندی کشورها را نشان می‌دهد و از سوی دیگر انتقال دهنده پیام، ارزش و فرهنگ است که البته به نوع کالا بستگی دارد.

از این گذشته صادرات می‌تواند به خوشنامی تولیدات داخلی یا بدنامی آنها منجر شود. به همین دلیل وزارتخانه مربوط باید بجد به این موضوع ورود کرده تا با مرجوع شدن محصولات تولید داخل کشور زمینه برای پیروزی رقیبان فراهم نشود.

این در حالی است که چنین اتفاقاتی می‌تواند بازگشت دوباره به بازار عراق را برای ما مشکل کند.

این بی‌توجهی صدمات دیگری نیز به صادرات کشور می‌زند زیرا باعث ایجاد ذهنیت منفی نسبت به دیگر محصولات کشورمان نیز خواهد شد، به همین دلیل بعید نیست که دیگر کشورها دست به تغییر قوانین بزنند یعنی با پیچیده کردن ساختار واردات کالا از کشورمان، شرایط را برای تولیدکنندگان دشوار کنند.

نباید فراموش کرد که این اتفاق بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا معمولا اغلب مردم بر این باورند که کالاهای صادراتی کیفیت بهتری دارد، از این‌رو این شبهه برای شهروندان ایجاد می‌شود که وقتی لبنیات صادراتی حاوی پالم است به‌طور حتم محصولات داخلی نیز چنین مشکلی دارد.

با توجه به اظهارات مدتی قبل وزیر بهداشت درباره برخورد با شرکت‌هایی که از پالم در محصولات لبنی خود استفاده می‌کردند، نباید شاهد تکرار چنین ماجراهایی آن هم در این سطح باشیم، زیرا عراق به رغم مشکلاتی که دارد این موضوع را تشخیص داده و با مرجوع کردن این محصولات، دست به اقدامی ضربتی زده است.

برای رفع این مشکل و تکرار نشدن آن باید دستگاه‌ها و افرادی که می‌توانستند از صادرات این محصول جلوگیری کنند به شکل جدی توبیخ شوند، علاوه براین باید به کشور عراق اطمینان داده شود که در آینده چنین خطاهایی رخ نخواهد داد.

این موضوع را نباید عادی دانست چون می‌تواند به بدنامی تولیدات کشور و واگذاری بازار به رقیبان منجر شود. باید بررسی‌های لازم برای شناسایی عوامل مقصر انجام شود و دستگاه‌های مربوط توضیحات لازم را ارائه کنند.

ابراهیم نکو‌ - ‌ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
۰
۰
خوب شد فكر كردین مردمه ایرانه كه هربلایی سرشون بیارین هیچی نگن؟؟؟؟؟؟؟؟
y
Germany
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
۰
۰
واقعا دست وزارت بهداشت عراق درد نكنه كه اینقدر فكر سلامتی مردمشونن و متاسفم

نیازمندی ها