در حالی که سال گذشته در همین روزها کسی تصور نفت کمتر از 80 دلاری را هم به ذهن خود راه نمی‌داد، مجموعه تحولات سیاسی و اقتصادی کار را به جایی رساند که تا قبل از پایان سال قیمت نفت به کمتر از 50 دلار رسید؛ امری که ریشه در انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی داشت. از منظر سیاسی این گمان نزدیک به یقین وجود دارد که عربستان سعودی و کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس با همدستی آمریکا، برنامه کاهش قیمت نفت را به منظور کاهش آستانه توان اقتصادی کشورهای مستقلی همچون ایران و روسیه به اجرا گذاشتند تا از این منظر با فشار آوردن به این کشورها بتوانند به‌اهداف منطقه‌ای خود دست پیدا کنند.
کد خبر: ۷۸۹۶۵۵

اما از یک منظر دیگر غربی‌ها این تحلیل را مطرح می‌کنند که جنگ قیمت سال قبل نبردی میان اوپک و تولیدکنندگان خارج از اوپک، بویژه آمریکا، برای کسب سهم بیشتر از بازار نفت بود. اوپک می‌گوید تقاضا برای نفت این سازمان در سال 2015 افزایش خواهد یافت، زیرا این کارتل نفتی در جنگ قیمتی که علیه تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا به راه انداخت موفق شده و در حال بیرون راندن آنها از بازار است.

این سازمان در گزارش ماهانه بررسی بازار نفت اعلام کرد: افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها بواسطه رونق تقاضای فصلی (تابستان) و افزایش سوددهی فعالیت‌های پالایشی، تقاضای نفت خام را در ماه‌های آینده افزایش خواهد داد. اوپک در این گزارش تصریح می‌کند تقاضای نفت این سازمان در سه ماه نخست سال 2015 برابر 29 میلیون و 270 هزار بشکه بوده که 80 هزار بشکه بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است. در عین حال میزان افزایش تولید این سازمان نیز در سه ماهه یاد شده 680 هزار بشکه بوده است.

تحلیلگران غربی بر این باورند که وقتی اوپک در جلسه نوامبر سال گذشته خود با وجود کاهش شدید قیمت‌ها میزان تولید خود را در سطح 30 میلیون بشکه حفظ کرد و آن را کاهش نداد، در واقع به‌دنبال از دور خارج کردن تولیدکنندگان نفت شیل که با هزینه سنگینی توسط آمریکا به بازار عرضه می‌شود، بود.

قیمت‌های جهانی نفت اوایل تابستان سال گذشته روند نزولی خود را آغاز کرد و این روند تا دی ماه و تا رسیدن قیمت نفت به کمتر از 50 دلار ادامه پیدا کرد. اکنون بهای این کالای راهبردی در بازارهای جهانی به آستانه 60 دلار رسیده و بنابر پیش‌بینی اکثر تحلیلگران، در این سطح باقی خواهد ماند.

اما نخستین جرقه‌های مازاد عرضه در بازار جهانی نفت باورود نفت شیل آمریکا به بازار زده شد به‌طوری که آمریکا را از بزرگ‌ترین مشتری نفت خام اوپک به یک رقیب جدی برای این سازمان تبدیل کرد. اما استخراج نفت شیل مستلزم استفاده از فناوری پیچیده و پرهزینه‌ای است که فقط در صورت بالا بودن قیمت‌ نفت، تولید این محصول را اقتصادی می‌سازد. تحلیلگران می‌گویند قیمت نفت باید حداقل 60 دلار باشد تا تولید نفت شیل صرفه اقتصادی پیدا کند.

اکنون گزارش اوپک می‌گوید در نتیجه کاهش قیمت نفت، دکل‌های نفتی در آمریکا با کاهش 238 تایی به 1110 دکل رسیده است. از این‌رو پیش‌بینی اوپک حاکی از آن است که باوجود افزایش تولید نفت آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری به 13.65 میلیون بشکه، روند تولید در این کشور از نیمه دوم سال مالی جاری نزولی خواهد بود. این پدیده در مورد کانادا نیز صدق خواهد کرد. باید دید در بلندمدت آیا تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا خواهند توانست در برابر نفت 50 تا 60 دلاری مقاومت کنند یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها