برای نخستین بار و به صورتی صریح

بان کی‌مون خواستار ‌آتش‌بس فوری در یمن شد

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش‌بس فوری از سوی همه طرف‌های درگیر در یمن شد. این نخستین بار است که بان کی‌مون چنین درخواستی را به این صراحت مطرح می‌کند. درخواست بان کی‌مون در حالی بیان می‌شود که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن و برقراری آتش‌بس تاکنون به نتیجه نرسیده و عربستان سعودی همچنان زیرساخت‌های این کشور محروم را هدف حملات هوایی خود قرار می‌دهد.
کد خبر: ۷۸۸۸۳۱

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، بان کی‌مون در اظهاراتی گفت: یمن به عنوان فقیرترین کشور خاورمیانه پیش از آغاز درگیر‌ی‌ها نیز دچار بحران بود، به طوری که میزان ناامنی غذایی در این کشور بالاتر از فقیرترین کشورها در آفریقا بوده و درگیری اخیر نیز به مشکلات موجود در این کشور دامن زده است.

وی که پنجشنبه در باشگاه روزنامه‌نگاری ملی در واشنگتن سخن می‌گفت، افزود: از همه طرف‌ها می‌خواهم هرچه سریع‌تر جنگ را متوقف کنند.

وی یادآور شد؛ سعودی‌ها به من اطمینان داده‌اند آنها نیز معتقدند یک فرآیند سیاسی باید در یمن وجود داشته باشد و از این رو از همه یمنی‌ها می‌خواهم در یک روند حسن نیت شرکت کنند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: دیپلماسی مورد حمایت سازمان ملل، بهترین راه برای نجات و رهایی یمن از جنگ بلندمدت و پیامدهای آن بر ثبات منطقه است.

در همین رابطه دیروز جمال بن عمر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به دلیل ناتوانی از مقام خود استعفا کرد.

برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند احتمال دارد بان کی‌مون، اسماعیل ولد شیخ احمد دیپلمات موریتانی را به جای بن عمر انتخاب کند. عربستان از بیست‌وششم مارس (ششم فروردین)، تجاوز گسترده به خاک یمن را با حمله هوایی به آن کشور آغاز کرده است. در تجاوز نظامی هواپیماهای سعودی و همپیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور، تاکنون شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان یمنی جان باخته‌اند. تجاوز غیرقانونی عربستان با حمایت‌های مکرر آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه بوده است.

تماس تلفنی با ظریف

همچنین دبیرکل سازمان ملل در تماس تلفنی با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان درخصوص مهم‌ترین مسائل جهانی و منطقه‌ای از جمله بحران یمن گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این تماس، وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به ادامه حملات عربستان سعودی به مردم و زیرساخت‌های یمن، بر توقف فوری این حملات و ارسال کمک به مردم بی‌دفاع این کشور تاکید کرد. دکتر ظریف با اشاره به طرح چهار ماده‌ای ایران برای خاتمه بحران یمن بر انجام هر چه سریع‌تر گفت‌وگوها میان گروه‌های یمنی تاکید و آمادگی کشورمان را برای حل این بحران اعلام کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران، بر پایان مسالمت‌آمیز بحران یمن و لزوم ارسال فوری کمک‌های پزشکی و غذایی به آسیب‌دیدگان در این کشور تاکید کرد.

از سوی دیگر وزیر امورخارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه یورونیوز بر لزوم آغاز مذاکرات داخلی در یمن تاکید کرد و گفت: راه‌حل مساله یمن آغاز مذاکرات داخلی در این کشور است و دولت‌های خارجی نباید برای آینده این کشور شرط تعیین کنند. ظریف در این رابطه گفت: ما باید شاهد مذاکرات درون یمن، مذاکره یمنی ـ یمنی و مذاکره بین خود یمنی‌ها باشیم.

در ادامه تحولات سیاسی مربوط به یمن روز پنجشنبه اعلام شد خالد بحاح نخست‌وزیر فراری یمن که بتازگی به معاونت ریاست جمهوری منصوب شده، طرح تازه‌ای را برای ایجاد آتش‌بس در یمن ارائه کرده است. در این طرح که از سوی انصارالله رد شد، پیشنهاد شده بود بلافاصله آتش‌بس برقرار و نیروهای انصارالله شهرها را تخلیه کرده و سلاح‌هایشان را به زمین بگذارند. طبق این طرح بعد از آتش‌بس درمرحله بعد باید منصور هادی به یمن بازگشته و گروه‌های سیاسی نیز گفت‌وگوهای جدیدی را شروع کنند. انصارالله یمن ریاست جمهوری منصور هادی را غیرقانونی دانسته و حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حمایت از او را هم غیرقانونی‌تر از آن می‌داند.

روز گذشته در ادامه درگیری‌های یمن، انصارالله اعلام کرد کنترل مقر لشکر ۳۵ را در تعز به دست گرفته و آن را از کنترل هواداران عبدربه منصور هادی خارج کرده است.

از سوی دیگر اعلام شد جنگنده‌های عربستانی شمال صنعا و پادگان‌های گارد ریاست جمهوری یمن در غرب و جنوب این شهر را بمباران کردند.

جنگنده‌های عربستانی همچنین دانشکده دفاع هوایی و پایگاه موشکی «فج عطان» را نیز بمباران کردند.

در تحولی دیگر، برخی منابع یمنی گفتند که گروه تروریستی القاعده بندر نفتی «الضبه» و شهر «الشحر» در استان «حضرموت» را به اشغال خود درآورد.

آمارهای وحشتناک

فتحی السقاف، رئیس مرکز ملی نظارت و شفاف‌سازی یمن شمار کشته‌های تجاوز نظامی عربستان به یمن را تا روز پنجشنبه 2596 کشته و 3992 زخمی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، السقاف افزود: 396 نفر از این قربانیان کودک و 255 نفر دیگر زن بوده‌اند. در این حملات 345 مجتمع مسکونی و 2298 خانه بمباران شده که 109خانه به طور کامل ویران شده است.

السقاف ادامه داد: به دلیل حملات هواپیماهای متجاوز خارجی به یمن، تاکنون 87 هزار خانواده ناچار شده‌اند خانه و زندگی خود را رها کرده و به اماکن دیگر پناه ببرند.

این مقام یمنی در خصوص حمله به تاسیسات زیربنایی و اماکن دولتی نیز گفت: تاکنون 1200 ساختمان و مرکز دولتی هدف قرار گرفته و 151 مرکز تجاری نیز به طور کامل ویران شده است.

السقاف همچنین گفت: بر اساس گزارش‌های محلی و اعلام برخی سازمان‌های بین‌المللی، عربستان از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی در یمن استفاده می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها