گوپتا در آغاز، یکی از اعضای بنیانگذار شرکت Notion Ink بود و به عنوان کارآفرین بومی خاورمیانه در شرکت Rocket Internet مشغول کار بود. اما این دومین کسب و کاری است که لینگدو راهاندازی میکند. وی پیش از این شرکت HST Operation را راهاندازی کرد که به HST سولار شهرت یافت.
ویژگیهای اصلی تریپوتو (Tripoto)
تمام برنامهریزان و تولیدکنندگان محتوا در این وبسایت، مسافران حقیقی بوده و خواهند بود. محتوای تولید شده به یک مسافر متصل میشود و برای او اطلاعاتی از قبیل خصوصیات طبیعی و مکانهای مورد علاقه مسافر را مرتبط با مقصد مورد نظر فراهم میآورد. این اطلاعات به میزان اعتبار محتوای اصلی درباره مقصدهای مختلفی که مسافران به آنها سفر کردهاند، میافزاید. دیگر افراد میتوانند با این مسافران تماس برقرار کرده و پرسشهایی مرتبط با سفرهایشان مطرح کنند. این وبسایت نقشه تمامی مقاصد سفر را همراه عکسها و مطالب مرتبط با آنها برای مسافران فراهم میکند. درحقیقت این وبسایت عملکردی شبیه یک شبکه اجتماعی دارد که اعضای اصلی آن را مسافران و عاشقان سفر تشکیل دادهاند. با این همه محتوا و توضیحات مسافران درباره مقاصد مختلف در برخی نقاط جهان، بویژه در کشورهای درحال توسعه هنوز دارای ضعف و کمبودهای زیادی است.
گرچه یافتن صد سفر به مناطق مختلف آگرا در هندوستان در این وبسایت کار سادهای است، مقاصدی نامتعارف در جهان درحال توسعه بویژه در آسیا که تمرکز اصلی این کسب و کار جدید روی آنهاست، بدرستی نقشهبرداری و مستندسازی نشدهاند. گوپتا میگوید هدف ما نقشهبرداری از تمام مقاصد سفر و جمعآوری اطلاعات معتبر درباره این مقاصد برای مسافران است. اشتیاق افراد برای سفر به مقاصد نامتعارف در هندوستان به اندازه قابل توجه افزایش یافته است و دیگر نمیتوان رضایت این مسافران را با تورهای عادی و روزمره در آگرا یا به مثلث طلایی در هندوستان جلب کرد. این مسافران دائما دنبال تجربههای الهامبخش و هیجانانگیز هستند.
روزهای اول تریپوتو
این دو کارآفرین یکدیگر را در مدرسه تجاری حیدرآباد ملاقات کردند و درباره ایده تاسیس این شبکه اجتماعی ویژه مسافران در این دانشکده بحث و بررسی کردند. لینگدو معتقد است دانشکدههای کسب و کار و تجارت مکانهایی مناسب برای ملاقات با همکار و شریک آینده است، زیرا در محوطه این دانشکدهها میتوان افراد زیادی را با تواناییها و علایق مختلف ملاقات کرد. ایده راهاندازی این شرکت را این دو مدتها در ذهن نگه داشته بودند، اما هرگز به صورت جدی به عملی کردن آن فکر نکرده بودند تا اینکه در نهایت، تصمیم گرفتند این نقشه را به یک سرمایهگذاری عملی و تمام وقت تبدیل کنند.
چیدن تیم سازنده
گوپتا میگوید ایجاد یک تیم فنی، حرفهای و مناسب در هندوستان کار سادهای نیست و این همان نکتهای است که بسیاری از کارآفرینان هنوز به آن پی نبردهاند. نبوغ خوب در شرکتهای بزرگ محبوس شده است یا یافتن آن بسیار دشوار است و در عوض نبوغ بد فراوانی زیادی دارد، اما به کار گرفتن آن برای هر شرکتی خودکشی است. گوپتا میگوید ما برای ایجاد تیم فنی خود با چالشهای بسیاری مواجه شدیم و زمان زیادی را برای جمع کردن بهترین نیروها سرمایهگذاری کردیم.
درابتدای فرآیند استخدام به این دو کارآفرین جوان توصیه میشد که از برچسبهایی مانند نام کالج تجارت هندوستان یا موسسه تکنولوژی هندوستان استفاده کنند. شاید این توصیهها استراتژی خوبی به نظر بیایند اما دیری نپایید که بیهودگی آن بزودی آشکار شد. لینگدو میگوید کاندیداهای خوب در جهان حقیقی کمترین اهمیتی به چنین اسامی و القابی نمیدهند. در نهایت آنچه خلق میشود بیش از برند و نام تجاری اهمیت پیدا خواهد کرد.
کشش و انگیزه برای کارآفرینی
اکنون وبسایت تریپوتو دارای صد برنامه سفر است که مسافران به صورت اشتراکی از آنها بهره میبرند و هر بازدیدکننده به صورت متوسط هشت تا 9 صفحه را مطالعه میکند. لینگدو میگوید امیدوار است بزودی و تا سه ماه آینده بتوانند تعداد برنامههای قابل اجرای خود را با تمرکزی ویژه روی آسیا، به هزار برسانند.
چالشها و مسیر پیش رو
گوپتا میگوید بزرگترین چالش برای تریپوتو برای داشتن جریانی ثابت از سفرهای باکیفیت روزانه، گسترش دادن تولیدکنندگان محتوای سایت است. پذیرش یک سکوی جدید روندی بسیار کند دارد و از سویی دیگر فرآیند توسعه ما باید سریع باشد. در عین حال مقادیر زیادی عکس و محتوای جالب توجه به صورت آفلاین وجود دارد، بویژه در هندوستان و دیگر کشورهای درحال توسعه، و گردآوری و دیجیتالی کردن این محتوا مسئولیتی بسیار بزرگ است. قرار است بتدریج به این وبسایت ویژگیهای بازیگونه نیز افزوده شود تا مشوقی برای به اشتراکگذاری مطالب و تصاویر سفرها توسط مسافران باشد. همچنین بخش راهنمای مستقلی نیز در این وبسایت عرضه خواهد شد تا مسافران بتوانند از طریق تریپوتو و توسط این راهنماها تورهای مسافرتی مورد نظر خود را رزرو کنند.
Yourstory.com
مترجم: سمیرا مصطفینژاد / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد