منبع تازه‌ای از انرژی

تولید سوخت از فضله طیور

با خواندن نام مقاله، شاید این پرسش در ذهن بسیاری از افراد شکل بگیرد که این روزها با کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، دیگر چه لزومی به صرف هزینه‌های آنچنانی و یافتن منابع دیگر انرژی است؟ اما واقعیت آن است که حفظ و حراست از محیط‌زیست همچنان یکی از عوامل بسیار مهمی است که موجب شده محققان تلاش خستگی‌ناپذیری را برای یافتن منابع تازه‌ای از انرژی آغاز کنند.
کد خبر: ۷۸۷۹۵۵
تولید سوخت از فضله طیور

محققان در ایالت مریلند آمریکا موفق به ابداع روشی شده‌اند که از فضله طیور سوخت پاک تولید کنند. این ایالت که پذیرای صنایع طیور متعددی است با مشکل بزرگی به نام فضله طیور روبه‌روست، هرچند از این ضایعات بیشتر به عنوان کود و تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌شود، اما تولید سالانه بیش از 300 هزار تن فضله طیور در این منطقه موجب شده تا این کود زراعی به خطری زیست‌محیطی تبدیل شود.

ایالت مریلند در ساحل شرقی آمریکا قرار دارد و بجز طیور، دارای صنایع ماهیگیری و دریایی و صنایع وابسته است. از آنجایی که در سال‌های گذشته، کشاورزان این منطقه به مقدار کافی از فضله طیور به عنوان کود زراعی استفاده کرده‌اند، حالا محققان نگرانند این ماده حیوانی سرشار از فسفر باعث آلودگی آب‌های ساحلی شود و حیات ماهی‌ها و البته صنایع وابسته به ماهیگیری را با خطر جدی مواجه کند.

پس از مدت‌ها بررسی و تحقیق روی فضله بدبوی طیور، محققان در نهایت به نتایج قابل‌توجهی رسیده‌اند و موفق شده‌اند راه‌حلی برای خلاصی از این مواد زاید و تبدیل آنها به منبعی از سوخت پاک پیدا کنند. قرار است صنایع طیور و شرکت‌های تولید برق محلی با سرمایه‌گذاری بالغ بر 200 میلیون دلار، نیروگاه برقی تاسیس کنند که سوخت آن فضله طیور است.

در قلب این نیروگاه برق، فضله پرندگان در فرآیند هضم بی‌هوازی، تحت تاثیر میکروب‌های ویژه‌ای قرار می‌گیرد و گاز متان از آنها استحصال و سپس از آن برای تولید انرژی الکتریسیته بهره‌برداری می‌شود.

البته این فرآیند بدون مواد زاید نیست. در فرآیند دیگری، بقایای حاصله جدا و به کود مایع یا دیگر محصولات کشاورزی مفید تبدیل می‌شود تا فضله طیور منابع آبی را آلوده نکند. محققان معتقدند در صورت راه‌اندازی این نیروگاه برق پاک، می‌توان آن را بزرگ‌ترین پروژه بی‌هوازی دنیا لقب داد.

حسین ملک محمدی

منبع: پاپیولار ساینس

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها