هیلاری ‌کلینتون در‌ معرض انتقادهای توهین‌آمیز قرار گرفت

داغ شدن زود هنگام کارزار انتخاباتی در‌آمریکا

با اعلام نامزدی هیلاری کلینتون برای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، آمریکا وارد مسیر تازه‌ای می‌شود. اما آنچه که طی چند روز گذشته و با اعلام خبر ورود خانم کلینتون به این کارزار در جامعه آمریکا داغ شده است، نوع نگاهی است که رسانه‌ها و مردم آمریکا به حضور یک زن در انتخابات ریاست جمهوری خود دارند.
کد خبر: ۷۸۷۱۴۵
داغ شدن زود هنگام کارزار انتخاباتی در‌آمریکا

نگاهی گذرا به رسانه‌های اجتماعی در آمریکا طی چند روز گذشته نشان می‌دهد نگاهی تبعیض‌آمیز به حضور یک زن در عرصه انتخابات وجود دارد. اگرچه طی این چند روز حمایت‌هایی از میان سیاستمداران و هنرمندان از خانم کلینتون شده است، اما موج انتقادهای تمسخرآمیز به حدی بوده که این حمایت‌ها تقریبا در سایه قرار گرفته است.

واکنش‌های ضد و نقیض

آن طور که رسانه‌ها گزارش می‌دهند هیلاری کلینتون بزودی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام می‌کند، اما پیش از اعلام رسمی این خبر، واکنش‌های متفاوتی به این موضوع مطرح شده است. در این میان برخی از حضور او در این کارزار انتخاباتی استقبال کرده و برخی نیز این موضوع را دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از جمله شخصیت‌های سیاسی است که از ورود هیلاری کلینتون به این انتخابات حمایت کرد. به گزارش ایسنا، اوباما در جریان یک کنفرانس خبری در نشست سران آمریکایی در پاناما گفت: هیلاری کلینتون یک نامزد قاطع در انتخابات ریاست‌جمهوری 2008 بود. وی در انتخابات یکی از حامیان من به شمار می‌رفت. او وزیر امور خارجه قابل و فوق‌العاده‌ای بود و دوست من است، معتقدم که او رئیس‌جمهور قابلی خواهد شد. اوباما همچنین حمایت قاطع خود را نسبت به توانایی‌ها و قابلیت‌های هیلاری کلینتون اعلام کرد و گفت: او می‌تواند خودش را بخوبی در هر گفت‌وگو و مذاکره‌ای در سطح سیاست خارجی کنترل کند.

چلسی کلینتون، دختر بیل و هیلاری کلینتون نیز در یک مصاحبه گفت این کشور به رئیس‌جمهور زن نیاز دارد. چلسی کلینتون در این مصاحبه گفت: «یکی از ارزش‌های محوری در کشور ما، این است که این کشور،‌ سرزمین فرصت‌هاست، اما تا زمانی که این موضوع شامل مساله جنسیت نشود،‌ چالشی اساسی باقی می‌ماند».

دختر بیل و هیلاری کلینتون افزود: «به نظر من داشتن اولین رئیس‌جمهور زن هر زمان که انجام شود، به حل این چالش کمک خواهد کرد. اکنون ۲۰ درصد کنگره را زنان تشکیل می‌‎دهند، اما آیا ۲۰ درصد تعریف برابری است؟»

از سوی دیگر کلینتون توانسته است حمایت برخی از هنرمندان سرشناس هالیوودی را به دست آورد. بازیگران مطرحی همچون جورج کلونی و تام هنکس و کارگردانی همچون استیون اسپیلبرگ از جمله شخصیت‌هایی هستند که از نامزدی هیلاری کلینتون در این انتخابات حمایت کرده‌اند. در این میان رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند کلینتون برای این انتخابات 1.7 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد که این رقم دو برابر هزینه اوباما برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری‌اش در سال 2012 است.

تحقیر جنسیتی

در هفته‌های گذشته، رند پال و تد کروز از جناح جمهوری خواهان ورود خود را به عرصه رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بودند، اما نوع حملاتی که در فضای مجازی و در ساعات اولیه به هیلاری کلینتون شده است با نوع حمله به آن افراد کاملا تفاوت داشت. این بار واکنش‌ها بوضوح با موج تازه‌ای از نظرهای حاوی تحقیر جنسیتی و سِنی همراه بود.

در شبکه‌های اجتماعی بعضی از انگلیسی‌زبان‌ها در واکنش به خبر ورود هیلاری کلینتون به کارزار انتخابات ریاست جمهوری، زن بودن و سن و سال او را مسخره کرده‌اند. “او زمین خورد و نتوانست بلند شود”، “برو پیراهن شوهرتو اتو کن”، “او می‌گوید: به من رای بدهید! من بیش از هر نامزد دیگری هورمون مردانه دارم” از جمله این نوشته‌هاست.

هیلاری کلینتون، زنی که هدف نظرات زن‌ستیز و نگاه تبعیض‌آمیز سنی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته از اواخر دهه 80 میلادی وارد سیاست شد و نزدیک به سه دهه حضور پررنگی در عرصه‌های مختلف سیاسی آمریکا داشته است. خانم کلینتون، بانوی اول آمریکا، سناتور ایالت نیویورک، و وزیر امور خارجه این کشور بوده و طبعا این اولین باری نیست که در معرض حملاتی از این دست قرار می‌گیرد. همچنین این بار اول نیست که او برای احراز سمت ریاست جمهوری آمریکا تلاش می‌کند. رقابت او با دیگر نامزدان دموکرات در سال ۲۰۰۸ بسیار تنگاتنگ بود و در همان سال هم کارزرار انتخاباتی او بارها با حملاتی از این قبیل روبه‌رو بود.

در همین حال، در ماه مارس گروهی به اسم داوطلبان برتر هیلاری کلینتون، نامه‌ای به گروهی از روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مهم خبری آمریکا فرستادند و به آنها اخطار دادند که “ما حواسمان به کلماتی که به طور پنهانی بار تبعیض جنسیتی دارند، هست.” آنها گفته‌اند همه اخبار مربوط به خانم کلینتون را رصد می‌کنند و اگر با کلماتی که جنسیت و سن و سال او را تحقیر کرده باشند مواجه شوند با این موضوع برخورد خواهند کرد. او یکی از شانس‌های اصلی حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ خواهد بود. پیش از این گزارش شده بود که هیلاری کلینتون یکی از مدیران ارشد گوگل را به عنوان مدیر تکنولوژی و دیجیتال کارزار انتخاباتی‌اش برگزیده است.

کلینتون در سال 2008 و پس از باخت به اوباما در انتخابات درون گروهی دموکرات، گفت: ایده شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یک زن قدم گذاشتن در مسیری ناهموار بود و با این‌که در گذشته زنانی وارد این بازی شده بودند ولی کسی پیشرفت زیادی در آن نکرده بود. وی افزود: من اولین زنی بودم که توانستم در یک انتخابات مقدماتی پیروز شوم، و در ادامه هم چندین پیروزی دیگر داشتم و چیزی نمانده بود که بیش از ۱۸ میلیون رای کسب کنم. با این‌که ما این بار نتوانستیم بلندترین و سخت‌ترین سقف شیشه‌ای (ریاست‌جمهوری یک زن) را بشکنیم ولی، به همت شما، حالا نزدیک به ۱۸ میلیون ترک در آن پدیدار شده است».

اگر کلینتون بتواند به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا برسد به گروه کوچکی از رهبران زن در دنیا می‌پیوندد که بقیه آنها عبارتند از: آنگلا مرکل، اولین صدراعظم زن آلمان که مجله فوربز او را به عنوان قدرتمندترین زن دنیا در سال ۲۰۱۴ انتخاب کرد، کریستینا فرناندز د کرشنر، اولین رئیس‌جمهور زن منتخب در آرژانتین و دیلما روسف، اولین رئیس‌جمهور زن برزیل. او به‌ خاطر انتقادهای شدیدی که در ملا عام از وزیرانش می‌کند، مشهور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها