سومین دور مذاکره ظریف - کری در لوزان

عراقچی: هنوز برای پیش بینی زود است

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: هنوز نمی توان پیش بینی کرد آیا در پایان این دور از گفت و گو ها به فهم مشترکی برای راه حل ها خواهیم رسید.
کد خبر: ۷۸۳۰۱۰
عراقچی: هنوز برای پیش بینی زود است

وی امروز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: هنوز برای اظهار نظر در این باره که آیا می توانیم به راه حل در خصوص تمام مسائل برسیم یا خیر زود است.

عراقچی که به سوالی درباره روند مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در لوزان پاسخ می داد، افزود: مذاکرات دومین روز خود را به شکل جدی دنبال می کند. هنوز نمی توان پیش بینی کرد که آیا در پایان این دور یا این هفته می توان به فهم مشترکی در خصوص راه حل ها رسید یا خیر.

وی اظهار داشت: تلاش ما این است که در خصوص تمام موضوعات به یک راه حل برسیم و سپس در ماه های آینده این راه حل ها را مکتوب کنیم. هنوز در موقعیتی نیستیم که بتوانیم در این خصوص قضاوت کنیم اما گفت و گوها با جدیت کامل در حال انجام شدن است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران تاکید کرد: تا هر موقع که لازم باشد اینجا می مانیم و تلاش می کنیم بحث ها را به پیش ببریم. مقدار زیادی از پیشرفت به اراده سیاسی طرف مقابل بستگی دارد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف ها جدی است؟ گفت : تمام اختلاف ها جدی است و ما تلاش می کنیم که از این اختلاف ها کم کنیم. ناامید نیستیم و هنوز امیدوار و خوش بین هستیم اما هنوز برای اظهارنظر در این خصوص که آیا می توانیم به راه حل در خصوص تمام مسائل برسیم یا خیر؟ زود است.

مذاکره کننده ارشد ایران در خصوص شکل مذاکرات امروز گفت : امروز هم مانند دیروز ما در تمام سطوح مختلف مذاکره خواهیم داشت. ساعت 10 مذاکره میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا با حضور آقایان دکتر صالحی و مونیز و معاونان دو طرف خواهد بود.

وی افزود: همزمان یا پس از آن ما با سایر اعضای 1+5 هم دیدار خواهیم داشت. احتمالا در پایان روز مانند دیروز یک جلسه مجدد با مجموعه 1+5 خواهیم داشت. امروز ترکیبی از دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف کارشناسی، معاونان و وزرای امور خارجه برگزار خواهد شد.

عراقچی اظهار امیدواری کرد که این دیدارها به پیشرفتی در مذاکرات منتهی شود.

سومین دور مذاکرات ظریف و کری

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا سومین دور مذاکرات خود را در لوزان آغاز کردند.

در این دور گفت و گو نیز همچون دو دور گذشته علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا حضور دارند.با این تفاوت که حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهوری این بار در این مذاکرات حضور دارد.

برادر رییس جمهور برای شرکت در مراسم گرامیداشت مادر مرحومش با تاخیر به مذاکره کنندگان پیوست.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر حاضران در این دور مذاکره هستند.

ایران و آمریکا از روز گذشته در لوزان در حال مذاکره برای یافتن راه حل های اختلافات هستند. در برخی از مسائل راه حل هایی یافت شده ولی به گفته وزیر امور خارجه تا زمانی که برای تمامی مسائل راه حل هایی یافت و بر سر آنها توافق نشود، گویی که هیچ توافقی صورت نگرفته است.

شب گذشته معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 هم در لوزان نشستی عمومی داشتند. ریاست هیات ایرانی را در این نشست سید عباس عراقچی به عهده داشت و هلگا اشمید هم در راس هیات مقابل بود.

انتظار می رود با پیوستن سایر وزیران خارجه 1+5 به مذاکرات، این دور از گفت و گوها روز شنبه به پایان برسد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها