بلغارستان، جنوب شـرقی اروپا

سفر به مروارید دریای سیاه

چمدان‌ها را ببندید که مروارید دریای سیاه منتظر شماست! مقصد، کشوری در جنوب شرق اروپا، یعنی بلغارستان است.
کد خبر: ۷۸۲۱۴۰
سفر به مروارید دریای سیاه

بلغارستان مانند دیگر کشورهای اروپایی به لطف موقعیت جغرافیایی مناسب از طبیعت چشم‌نوازی برخوردار است. رودهای خروشان، سواحل زیبا، غارهای اعجاب‌انگیز، صخره‌های عظیم، جنگل‌های سرسبز و کوهستان‌‌های سرد را می‌توان در گوشه و کنار این کشور مشاهده کرد. به این موارد، اماکن تاریخی چون کلیساها و موزه‌های متعدد را اضافه کنید. اما جاذبه‌های گردشگری این سرزمین به اینجا ختم نمی‌شود؛ پارک آبی آکواپلیس که زیباترین مجموعه آبی در شرق اروپاست، ترکیبی از طبیعت و صنعت است که امکان استفاده بیش از 3000 نفر را به‌صورت همزمان داراست.

از آن طرف صوفیه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر بلغارستان، از قدیمی‌ترین شهرهای قاره سبز محسوب می‌شود. در این شهر کلیساها و ابنیه تاریخی زیاد به چشم می‌خورد. کلیسای جامع الکساندر نوسکی که بزرگ‌ترین کلیسای ارتدوکس در شبه جزیره بالکان است، تنها یکی از مکان‌های دیدنی شهر است. برای ساخت این بنا هنرمندانی از پنج کشور جهان از جمله استادان معماری ایتالیا و آلمان شرکت داشته و همچنین از بهترین مصالح موجود در جهان، از اسلوونی گرفته تا برزیل بهره گرفته شده است. در کنار نمادهای مذهبی، علاقه‌مندان به دیدن آثار هنری و قدیمی نیز دست خالی از صوفیه بازنمی‌گردند، زیرا موزه‌هایی چون موزه ملی تاریخ نظامی و موزه باستان‌شناسی و همچنین گالری ملی هنر در این شهر قرار گرفته‌اند.

اولین محصول صادراتی بلغارستان اسانس گل رز است. هر سال، حوالی خرداد در 200 کیلومتری صوفیه عطر گل‌های رز در هوا می‌پیچد و منظره‌ای زیبا به تصویر کشیده می‌شود. نام این منطقه، در جنوب کوه بالکان، دره رز است که 80 درصد عطر گل رز جهان از این بخش به دست می‌آید.

وارنا سومین شهر بزرگ بلغارستان و یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی است. یکی از دلایل این استقبال، دیدن عروس طلایی دریای سیاه است! در امتداد این دریا و شمال وارنا، منطقه‌ای معروف به ماسه‌‌های طلایی وجود دارد که مردم محلی برای علت این نامگذاری، افسانه‌ای جذاب را برای گردشگران بیان می‌‌کنند. طبق این داستان، راهزنان دریایی طلاها و گنج‌های به دست آمده از دریا را در ساحل پنهان کرده‌اند و زمین با تبدیل طلاها به ماسه از آنان انتقام می‌گیرد. رنگ درخشان ساحل در کنار آب زلال و تپه‌های جنگلی روبه‌روی ساحل موجب شده است این مجموعه به یکی از زیباترین و البته پولسازترین بخش‌های بلغارستان تبدیل شود.

مناظر جذاب وارنا به ماسه‌های طلایی خلاصه نمی‌شود. قدیمی‌ترین پارک بلغارستان نیز در این شهر قرار گرفته است. باغ دریایی از بخش‌های مهم جذب‌کننده توریست و همچنین نمونه‌ای جالب در حوزه معماری منظر است. باغ وحش، آکواریوم، موزه، بناهای یادبود و رستوران‌های متعدد بخش‌های مختلف این پارک را تشکیل می‌دهند که البته تعدادی از آنها بتازگی در حال ساخت هستند.

حالا آیا دوست دارید یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی جهان و سمبل طبیعی بلغارستان را ببینید؟ پس سفر به شهر صخره‌های عظیم و غارهای اعجاب‌آور را از دست ندهید! شهر بلوگراچیک در شمال غرب صوفیه با سازه‌های صخره‌ای خود شما را به تعجب وامی‌دارد. این صخره‌ها که در طول تاریخ به اشکال مختلفی درآمده‌اند، در کنار قلعه‌های بلوگراچیک زیبایی منحصر به فردی را به نمایش گذاشته‌اند. علاوه بر این موارد، نقاشی‌های ماقبل تاریخ در غار ماگورا، شما را ساعت‌ها محو خود خواهد کرد. کشف کردن برای به اشتراک‌گذاری، شعار توریستی جدید بلغارستان است. شعاری متناسب با حال و هوای اجتماعی این روزهای ما. اگر اهل اکتشاف یا صحبت کردن از تجربه‌های خود هستید؛ بلغارستان را از دست ندهید.

چطور برویم؟

اگر عزم خود را برای سفر به بلغارستان جزم کرده‌اید، به فکر گرفتن ویزا باشید. از آنجا که این کشور در سال 2009 رسما وارد پیمان شنگن شده است، می‌توانید از مزایای این نوع ویزا بهره‌مند شوید. رفتن به این بخش از کره خاکی، هم با قطار و هم هواپیما امکان‌پذیر است. قطارهای تهران ـ استانبول، حرکت هفتگی دارند که پس از رسیدن به آنجا می‌توان سوار بر قطار استانبول ـ صوفیه شد که به صورت روزانه برنامه منظم حرکت دارند.

اما تورهای گردشگری موجود در ایران، پرواز با هواپیما را در مجموعه پیشنهادی خود جای داده‌اند. تور عید 94 که شامل سفری هفت روزه به سه شهر صوفیه، وارنا و بانسکوست، چیزی نزدیک به پنج میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. اما به خاطر داشته باشید برای استفاده کامل از مناظر بلغارستان، بهترین زمان سفر، ماه خرداد است. اگر هم به رنگارنگی پاییز علاقه‌مندید، شهریور زمان مناسبی خواهد بود.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها