نوروز یعنی اولین روز بهار از دیرباز در ایران با جشن و آیین های متعدد همراه بوده است. برخی از این آیین های نوروز در کشورهای دیگر جهان هم برگزار می شود.
کد خبر: ۷۸۱۷۵۱
کدام کشورها آیین های نوروزی دارند

نوروز در کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و آلبانی مانند ایران تعطیل رسمی است.

در این کشورها، آیین خانه تکانی و تر و تمیز کردن خانه ها به مناسبت نوروز یا روز اول بهار انجام می شود و در برخی از این کشورها مانند ایرانیان از یک یا دو ماه قبل در تدارک جشن نوروز یا آغاز بهار هستند.

آیین خانه تکانی به مناسبت نوروز در بین برخی از مردم آلبانی هم برگزار می شود. نوروز در میان بکتاشی های آلبانی که شیعه هستند، به «سلطان نوروز» معروف است و بکتاشی ها پیش از فرارسیدن نوروز، با تمیز و تزیین کردن خانه ها به استقبال بهار می روند.

مردم جمهوری آذربایجان برای با شکوه تر انجام شدن جشن نوروز تدارک گسترده ای می بینند. سرودن ترانه ها پیش از فرارسیدن نوروز، فراهم کردن بساط شادی ایام نوروز، تهیه لوازم و مواد مورد نیاز سفره هفت سین، تهیه چیستان های نوروزی، ستایش و نفرین های نوروزی، پند و امثال نوروزی از جمله آیین های نوروز در جمهوری آذربایجان است.

مردم تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان شبیه ترین آیین های نوروز با ایرانیان را دارند. در تاجیکستان و افغانستان تهیه غذای مخصوص نوروز یکی از آیین های نوروزی مردم است. آیینی که مردم ایران هم با پختن سبزی پلو از بهار استقبال می کنند.

یکی از آیین های مردم جمهوری آذربایجان این است که سه شنبه های آخرین ماه سال را به روشن کردن شمع و آتش می پردازند و از روی آن می پرند و شب قبل از سال یا اولین روز سال را به زیارت اهل قبور می روند.

آیین های نوروز یا جشن فرارسیدن بهار در میان مناطقی از مردم عراق (کردستان)، ترکیه، پاکستان و هندوستان هم برگزار می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
۰
۰
این شخصی كه منفی داده واقعا ایرانیه، بیاد انگیزشو به همه بگه شاید دستش لغزیده
جبرئیل از اربیل
Netherlands
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
۰
۰
كردستان عراق را فراموش كردید , در كردستان عراق هم خیلی جنب و جوش است برای عید نوروز , در حقیقت نوروز آئینی بوده كه تمام كشورهای آسیای صغیر حوزه دریای آرال و خزر و كشورهای قفقاز و ایران و عراق و تركیه را در بر میگرفته , كردستان عراق را فراموش نكنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها