مردم چه کشورهایی نوروز را گرامی می‌دارند

این جشن جهانی

در حالی که روز جهانی نوروز پیش از این با حضور هفت کشور به عنوان میراث ناملموس جهانی ثبت و شناخته می‌شد، با توافق و امضای 12 کشور، پرونده چندملیتی این میراث کهن بشری نهایی شد و از این پس نوروز با میزبانی 12 کشور به‌طور رسمی جشن گرفته می‌شود.
کد خبر: ۷۷۷۸۱۳
نوروز جهانی‌تر می‌شود

به گزارش جام‌جم، هفته گذشته در هتل لاله تهران نشستی برای تدوین پرونده چند ملیتی نوروز با حضور 12 کشور عضو پرونده برپا شد. پس از چهار روز مذاکره و بررسی، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در کنار نمایندگان 11 کشور ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق پرونده چند ملیتی نوروز را نهایی کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشتر در اسفند ۱۳۸۸ با تصویب قطعنامه‌ای، روز بیست و یکم مارس برابر با یک فروردین را در چارچوب ماده ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داده بود. در این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. در آن زمان، نام کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه،‌ پاکستان‌، هند‌، ازبکستان و قرقیزستان در آن پرونده به عنوان میراث‌داران نوروز ثبت شد، ولی با امضای سند جدید، شرایط عضویت پنج کشور دیگر‌ شامل عراق‌، قزاقستان،‌ تاجیکستان‌، ترکمنستان‌ و افغانستان فراهم شد و نام این کشورها نیز به پرونده چند ملیتی نوروز اضافه خواهد شد.

محمدحسن طالبیان که به نتیجه رسیدن این پرونده را به ‌عنوان بزرگ‌ترین پرونده میراث ناملموس از نظر تعداد کشورهای عضو قابل قدردانی می‌داند، گفت:‌ «افزایش کشورهای عضو این پرونده چند ملیتی از این جهت اهمیت دارد که نوروز صلح و پایداری در جهان را به ارمغان می‌آورد که باید به آن اهمیت داد.»

به گفته مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی، کشورهای حوزه نوروز بجز این بحث، مشترکات فرهنگی زیادی دارند که با به نتیجه رسیدن این بحث و با توجه به این ظرفیت‌ها، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری برای تهیه پرونده‌های مشترک دیگر که در اولویت یونسکو هستند، اعلام می‌کند. طالبیان با بیان این‌که در پرونده‌های میراث ملموس و ناملموس، کریدورهای مهم تاریخی و فرهنگی زیادی وجود دارد، عنوان ‌کرد: «اگر همه‌ کشورها آمادگی داشته باشند، ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم چون هر چقدر کار مشترک در این زمینه انجام دهیم، برای تحقق صلح جهانی موثرتر است.»

به باور طالبیان، برگزاری این اجلاس در تهران با حضور 12 عضو این پرونده در تاریخ همیشه ماندگار خواهد بود. طالبیان گفت در نشست پرونده نوروز آمادگی کشورمان را برای همکاری در پرونده‌های مشترک دیگر اعلام کرده است.

نوروز در سرزمین عتبات

یکی از کسانی که جمعه شب در نشست اختتامیه تدوین نهایی پرونده نوروز سخنرانی کرد، محمود الملا خلف، نماینده دائم عراق در یونسکو بود. او پس از امضای پرونده نوروز، با بیان این‌که نوروز جشنی است که همه کشورها را کنار هم جمع می‌کند، گفت: « این جشن باعث خوشحالی مردم در دنیا می‌شود، هرچند در بخشی از این دنیا داعش در حال تخریب بناهای تاریخی عراق است، اما می‌دانیم که با این اقدام تمدن‌ها از بین نمی‌روند.»

او با آرزوی خوشبختی برای همه کشورها ابراز امیدواری کرد که تروریسم از بین برود و روزی نابودی داعش را جشن بگیریم. او همچنین از موزه‌داران ایرانی برای نشان دادن اتحاد خود با موزه‌داران کشور عراق تشکر کرد.

نصرالدین میرزا مشهود احمد، نماینده وزارت فرهنگ پاکستان نیز با امضای سند چند ملیتی نوروز، با ابراز خوشحالی از این‌که 12 کشور عضو توانستند دور یک میز بنشینند، بیان کرد: «باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم و از ابزارهای فرهنگی استفاده کنیم و از این‌که از امروز من نیز جزو تاریخ نوروز هستم، خوشحالم.»

او با تأکید بر این‌که همکاری‌ها باید ادامه پیدا کند، افزود: «می‌توانیم مانند پرونده نوروز در پرونده‌های «چوگان» و «آیین باران خواهی» با یکدیگر همکاری کنیم و پرونده‌های مشترکی را به ثبت برسانیم.»

پرونده‌ چند ملیتی و مشترک نوروز جمعه شب در اختتامیه نشست «تدوین پرونده چند ملیتی نوروز» به امضای هشت کشور رسید و قرار است دیگر نمایندگانی که حق امضا دارند تا قبل از پایان ماه مارس - آخر اسفند امسال - سند چند ملیتی «نوروز» را امضا کرده و پرونده به مقر یونسکو در پاریس با هدف بررسی و ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس فرستاده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها