مرور اتفاقات فرهنگ و هنر در سال 93

سه، دو، یک، سینما

قصه فیلمِ «سگ کشی»ِ بهرام بیضایی را به یاد دارید؟ گلرخ کمالی برای جبرانِ سوءظنی که به شوهرش، ناصر معاصر داشت، آستین همت بالا می‌زند و تصمیم می‌گیرد پشت همسر ورشکسته‌اش بایستد و با جلب رضایت طلبکاران و شاکیان، بدهی‌های او را بپردازد و از زندان آزادش کند.
کد خبر: ۷۸۱۲۴۷
بلیت گران‌تر؛ عیدی سینما به مردم!

اما ناصر پس از آزادی که به واسطه رنج و فداکاری همسرش به‌دست آمده، دستمزد گلرخ را با تقدیم طلاق‌نامه به او می‌دهد و معلوم می‌شود که همه این ماجرا دسیسه‌ای از جانب مرد بوده تا به این واسطه هم کل سرمایه شرکت را به جیب بزند و هم با معشوقه‌اش، منشی شرکت ـ که دلیل اصلی ظنِ گلرخ به او بوده ـ به خارج از کشور برود.

قصد ما از یادِ خلاصه قصه این فیلم در اینجا، مقایسه نسبی آن با وضع تماشاگران سینمای ایران است؛ مردمی که به گواه آمار و اطلاعات ارائه شده در سال 93 با سینما آشتی کردند و به فیلم‌های سینمایی وطنی روی خوش نشان دادند و فروش بلیت سینماهای تهران و شهرستان‌ها را بین 60 تا 100 درصد افزایش دادند، اما دستمزد این رفتار شایسته و پسندیده و نقش موثر در رونق سینما با افزایش قیمت بلیت سینماها داده می‌شود!

در واقع تماشاگرانِ بینوا و همراه، همچون گلرخِ «سگ‌کشی» ابتدا نوای «از ما بجز حکایت مهر و وفا مپرس» سردادند، اما حالا باید سال را با گفتن «بشکنه این دست که نمک نداره» به پایان برسانند و از آغاز سال جدید برای تماشای فیلم‌های سینمایی باید سرکیسه مبارک را بیشتر شُل کنند.

البته اگر از این نگاه مطایبه آمیز که بگذریم و سویه دیگر مساله را هم ببینیم، افزایش قیمت بلیت سینماها پس از دو سال، دور از انتظار نبود؛ آن هم باتوجه به تورم موجود و وضع نامناسب اقتصادی و هزینه‌های سرسام‌آور سینماداری.

به هرحال شرایط طوری پیش رفت که انجمن سینماداران و تهیه‌کننده‌ها دیگر امکان مقاومت به نفع جیبِ تماشاگر را نداشتند و ناچار شدند بهای بلیت سینماها را افزایش دهند.

براساس اعلام غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، قیمت بلیت سینماهای مدرن در سال آینده، 8000 تومان خواهد بود.

قیمت بلیت این سینماها از شنبه تا چهارشنبه 7000 تومان و پنجشنبه و جمعه 8000 تومان است.

بهای بلیت سینماهای ممتاز هم به 6500 تومان افزایش می‌یابد؛ قیمت بلیت این سینماها از شنبه تا چهارشنبه 6000 تومان و پنجشنبه و جمعه 6500 تومان خواهد بود.

قیمت بلیت نیم‌بهای این گروه (در روزهای سه‌شنبه) هم 3500 تومان است. قیمت بلیت سینماهای درجه یک نیز از اول سال بعد 5۵۰۰ تومان است.

قیمت بلیت این سینماها از شنبه تا چهارشنبه 5000 تومان و روزهای پنجشنبه و جمعه 5500 تومان خواهد بود.

قیمت بلیت نیم‌بهای این سینماها هم 3000 تومان خواهد بود. بهای بلیت سینماهای درجه دو هم از شنبه تا چهارشنبه 3000 تومان و پنجشنبه و جمعه 4000 تومان است و بلیت نیم‌بهای این سینماها هم 2000 تومان خواهد بود.

به هرحال امیدواریم، فیلم‌های سینمای ما همیشه به‌قدری خوب و جذاب باشند که مردم حاضر شوند با رضایت کامل برای رفتن به سینما دست به جیب شوند و نقش بسزایی در چرخش صنعت سینمای کشور داشته باشند.

علی رستگار ‌- گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها