اختصاصی جام جم آنلاین

کری: ناچاریم با اسد مذاکره کنیم

پس از 4 سال تلاش آمریکا برای براندازی بشار اسد در سوریه اکنون به نظر می رسد واشنگتن دریافته است که اسد بخشی از «راه حل بحران سوریه» است و نه بخشی از «مشکل سوریه» آنگونه که پیشتر از سوی غربی ها و رژیم های وابسته عربی مطرح می شد.
کد خبر: ۷۸۰۷۲۸
کری: ناچاریم با اسد مذاکره کنیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس نیوز آمریکا اذعان کرد که دولت آمریکا ناچار خواهد شد با بشار اسد درباره حل سیاسی بحران آن کشور مذاکره کند.

کری در عین حال گفت: واشنگتن راه های اعمال فشار بر اسد برای قبول مذاکرات انتقال قدرت در سوریه را جستجو خواهد کرد.

این تغییر در رویکرد آمریکا در حالی رخ می دهد که جبهه مقاومت به رهبری ایران سال هاست تلاش می کند افکار عمومی جهانی را درباره خطر تروریسم تزریق شده از سوی برخی کشورها به خاورمیانه روشن کند.

واشنگتن حتی پس از مشاهده خطرات تروریسم تکفیری که دولت های سوریه و عراق با آن مشغول جنگ بودند و با وجود کشته شدن برخی اتباع غربی به دست گروه های تروریستی مانند داعش حاضر نبود بپذیرد که درباره براندازی اسد و تحلیل از وقایع امنیتی چند ساله اخیر در سوریه اشتباه کرده است.

واشنگتن در چند ساله اخیر بارها مدعی شده است که اسد را به رسمیت نمی شناسد و معتقد است که او جزیی از مشکل سوریه است.

اظهار جدید کری به منزله اذعان به این واقعیت است که نظام بشار اسد بخشی از راه حل است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

کری اعتراف کرد: ما در نهایت مجبوریم با اسد مذاکره کنیم ...

وی مدعی شد: ما همواره در چارچوب نشست ژنو 1 آماده مذاکره بودیم.

این تحول در نگاه آمریکا – اگر جدی باشد- می تواند سرآغاز فصل جدیدی از همکاری های امنیتی منطقه ای و بین المللی در مبارزه با تروریسم تکفیری جاری در منطقه و اعمال فشار بر برخی کشورهای مرتجع حامی تروریسم باشد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که تغییر نگاه واشنگتن درباره بشار اسد و ضرورت مذاکره با وی می تواند از تاثیرات مذاکرات تهران و واشنگتن بر سر موضوع هسته ای و طرح مسائل کلان منطقه ای در این نشست ها باشد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها