مصاحبه رئیس‌جمهور آمریکا با پایگاه وایس

اوباما:به جای سناتورها شرمنده‌ام

پس از انتقادات تند اوباما، جمعی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از نامه سناتورها حمایت کردند

تشدید صف‌بندی در آمریکا پس از نامه سناتورها

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از نامه اخیر 47 سناتور آمریکایی به رهبران جمهوری اسلامی ایران ابراز شرمندگی کرده است که ۲۵۰ قانونگذار آمریکایی، با امضای نامه‌ای از این اقدام سناتورها حمایت کرده‌اند.
کد خبر: ۷۸۰۳۷۴

به گزارش فارس، ۲۵۰ قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه با امضای نامه‌ای خطاب به باراک اوباما،رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام حمایت از نامه قبلی 47 سناتور آمریکایی به وی درباره توافق هسته‌ای با ایران هشدار داده‌اند.

این نمایندگان تاکید کردند رفع تحریم‌های کنگره به وضع قانون جدید در کنگره آمریکا نیاز خواهد داشت.

پایگاه خبری واشنگتن‌اگزماینر با گزارش این خبر افزود تا عصر جمعه حدود 250 نفر از نمایندگان هر دو حزب نهاد مورد نظر، نامه مذکور را امضا کرده‌اند.

براساس این گزارش، نویسندگان این نامه، «اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و «الیوت انگل»، دموکرات ارشد این کمیته هنوز در حال گردآوری امضا برای این نامه هستند.

در بخشی از این نامه آمده است: «در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، رفع دائمی تحریم‌های کنگره به وضع قانون جدید نیاز خواهد داشت. کنگره باید هنگام بازبینی این توافق متقاعد شود که مفاد آن مسیر دستیابی ایران به بمب را مسدود می‌کند و تنها در این صورت است که کنگره می‌تواند رفع دائمی تحریم‌ها را مدنظر قرار دهد.»

نویسندگان این نامه خاطرنشان کرده‌اند که قانونگذاران خواستار پاسخگویی دولت درباره موضوعات «جدی و فوری» مطرح شده در مذاکرات، مانند «همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌الملی انرژی اتمی» هستند.

نامه قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا پس از نامه‌ای در نهاد موازی این مجلس، یعنی سنا نوشته شده است. نامه قبلی که خطاب به مقامات ایران نوشته شده بود، به امضای 47 سناتور رسیده بود. سناتورها هشدار داده بودند هر گونه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 تنها تا پایان ریاست‌جمهوری باراک اوباما معتبر خواهد بود و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با حرکت یک قلم، این توافق را لغو خواهد کرد.

متحدان اروپایی واشنگتن در مذاکرات یادشده این اقدام نمایندگان مجلس را مورد شماتت قرار داده و آن را نادیده گرفتن نقش سایر کشورهای حاضر در مذاکرات دانسته‌اند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه گفت این نامه اعتبار غرب را نزد ایران زیر سوال برده است.

سناتورهای امضاکننده این نامه در داخل آمریکا هدف انتقاد‌های زیادی قرار گرفتند. از هری رید، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا گرفته که آن را «سیلی محکمی به وجهه ایالت متحده آمریکا» در سطح بین‌المللی خواند تا معاون رئیس‌جمهوری که این اقدام را «دون شان سنا» دانست و گفت نمونه‌ای شبیه آن را در تمام ۳۶ سالی که سناتور بوده، ندیده است.

برخی رسانه‌های آمریکایی امضاکنندگان این نامه را خائنان به آمریکا دانستند و هشتگ 47 خائن در توییتر مورد استقبال وسیع قرار گرفت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم بتازگی در گفت‌وگو با شبکه خبری «وایزنیوز» گفته است به جای ۴۷ سناتوری که پای نامه به رهبران ایران را امضا کرده‌اند، خجالت‌زده است. اوباما گفته است: من به جای آنها خجالت کشیدم، برای آنهایی که استدلال اصلی‌شان این است که با رئیس‌جمهور آمریکا معامله نکنید چون قابل اعتماد نیست و نمی‌تواند روی توافقش پایبند بماند. رئیس‌جمهور آمریکا این اقدام سناتورها را «بی‌سابقه» خوانده است.

پشیمانی یک سناتور از ارسال نامه

در همین حال یکی از سناتورهای آمریکایی که نامه ارسالی به مقامات ایران را امضا کرده بود، گفت:‌ نامه هشدار به باراک اوباما در مورد مذاکرات هسته‌ای 47 سناتور کنگره نباید خطاب به مقامات ایرانی ارسال می‌شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بلومبرگ، ران جانسون یکی از 47 سناتور جمهوریخواه کنگره که نامه ارسالی به مقامات ایرانی را امضا کرده بود، در این باره گفت: با توجه به این‌که این نامه سرگشاده بود تنها پشیمانی کنونی من و همکارانم این است که این نامه نباید خطاب به مقامات ایرانی ارسال می‌شد و ما باید پیش از ارسال این نامه بیشتر گفت‌وگو می‌کردیم.

اظهار نظر این سناتور جمهوریخواه نشان می‌دهد برخی از سناتورهایی که این نامه را امضا کرده بودند چگونه به توفان انتقادها از سوی دموکرات‌ها و دیگر مذاکره‌کنندگان مثل آلمان و حتی برخی از هم حزبی‌های خود واکنش نشان می‌دهند. ران جانسون اظهار کرد:‌ این یک توافق بسیار مهم است که از چارچوب یک پیمان فراتر است و باید توسط نمایندگان مردم آمریکا در کنگره بررسی و این توافق برای رای‌گیری به کنگره آورده شود.

اما همزمان با اظهارنظرهای مختلف درباره نامه اخیر سناتورهای آمریکایی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «ام‌ای‌ان‌بی‌سی» گفت: در صورتی که توافق با ایران اتفاق بیفتد، باور ما این است که در شورای امنیت سازمان ملل یک رأی‌گیری برای تائید آن انجام خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهارات اخیر برخی سناتورهای آمریکایی را که هشدار داده بودند رفع تحریم‌های فصل هفتم شورای امنیت باعث لغو تحریم‌های کنگره آمریکا نیز خواهد شد، رد کرد.

وی گفت: رفع تحریم‌های فصل هفتم شورای امنیت، کنگره را ملزم به لغو تحریم‌ها علیه ایران نمی‌کند.

سخنگوی کاخ سفید افزود، تائید توافق ایران در شورای امنیت تحریم‌ها را برنمی‌دارد و برای این‌که این اتفاق بیفتد، به اقدام جداگانه‌ای تحت فصل هفتم این شورا نیاز است.

ساکی در ادامه اظهارات قبلی خود را این گونه کامل کرد: «تائید توافق‌نامه ایران در شورای امنیت یا رفع تحریم‌های این شورا علیه ایران، هیچ یک به طور قانونی کنگره را ملزم به انجام اقدامی نمی‌کند.»

وی همچنین خبر روز گذشته خبرگزاری رویترز مبنی بر این‌که گروه 1+5 رایزنی‌های مخفیانه برای رفع تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را آغاز کرده‌اند، تکذیب کرد و گفت اعضای شورای امنیت تنظیم قطعنامه درباره توافق هسته‌ای ایران را آغاز نکرده‌اند چرا که هنوز توافقی انجام نشده است.

آغاز دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در سوئیس

وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران صبح امروز به منظور حضور در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای راهی لوزان سوئیس شدند.

به گزارش فارس، در این دور از رایزنی‌ها همچون دو دور قبلی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز حضور دارند.

دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه و با حضور معاونان وزرا و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است امروز در لوزان سوئیس برگزار شود.

به احتمال زیاد این دور از رایزنی‌ها در شهر لوزان تا بیست‌ونهم اسفند طول خواهد کشید. البته ظریف قرار است فردا به بروکسل برود و به همراه وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با فدریکا موگرینی دیدار و گفت‌وگو کند. موگرینی از فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و محمدجواد ظریف دعوت کرده در نشستی ویژه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کنند.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا گفت: هنوز هیچ تصمیم نهایی درخصوص توافق هسته‌ای با ایران اتخاذ نکرده‌ایم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، جان کری در سخنانی در حاشیه نشست اقتصادی در شرم‌الشیخ مصرگفت: پایان این ماه موعد نهایی دستیابی به توافق با ایران است. کری افزود: در صورتی که با ایران به توافق هسته‌ای دست پیدا نکنیم، گزینه‌های دیگری داریم. وزیر خارجه آمریکا با بیان این‌که به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق خوب با ایران ادامه خواهیم داد، افزود: هنوز درخصوص توافق هسته‌ای ایران شکاف‌های مهمی وجود دارد. جان کری گفت: ما خواستار آن هستیم که درنهایت به این نتیجه برسیم که برنامه هسته‌ای ایران برنامه‌ای کاملا صلح‌آمیز در امروز و آینده است.

وی افزود: تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند چنین هدفی را محقق کنند ما نیازمند تعهدات اجرایی هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها