من برخلاف افراد دیگری که ممکن است به پیشرفت‌های علمی به دست آمده در حوزه‌های مختلف اشاره کرده باشند، قصد دارم به دغدغه‌های مطرح در حوزه محیط زیست اشاره کنم.
کد خبر: ۷۷۹۵۷۸
محیط زیست، محور توسعه

پیشرفت‌های علمی بسیار متنوع و گسترده بوده و هر فردی ممکن است درباره ارزشمندترین دستاوردهای علمی در هر حوزه‌ای نظر متفاوتی داشته باشد. من به عنوان یک زیست‌شناس، توجه همه را به اتفاقی جلب می‌کنم که برای تصمیم‌سازان کشور به منظور برنامه‌ریزی علمی بسیار مهم است. رویدادی که اخیرا در خوزستان اتفاق افتاده است یا به عبارتی توفان گرد و خاکی که خوزستانی‌ها اخیرا تجربه کرده‌اند نشان داد ما از نظر علمی با کمبودهایی مواجه هستیم و بی‌توجهی به علوم پایه در کشور ما می‌تواند با خسارت‌های گسترده‌ای برای کشور همراه باشد. من فکر می‌کنم اگر مسئولان مدیریت کلان کشور و بخصوص مدیریت علمی پیام این رخداد را گرفته باشند باید از همین امروز سیاست‌های خود را در زمینه حمایت از تحقیقات در کشور اصلاح کنند. اگر ما بدرستی واقعیت‌های زیستی کشور را در نظر نگیریم و به آن توجه نداشته باشیم، براحتی همه داشته‌های خود را از دست می‌دهیم. من فکر می‌کنم این تلخ‌ترین اتفاقی است که اگر پیام آن بدرستی شنیده شود می‌تواند به یک فرصت برای تغییر نگاه سیستم مدیریتی و علمی کشور برای حمایت از تحقیقات بنیادی و بخصوص توجه به دیدگاه‌های محققان تبدیل شود. ما سال‌هاست فریاد می‌زنیم دخالت در منابع آبی کشور می‌تواند خطرناک باشد. متاسفانه برخی از افرادی که در وزارت نیرو کار می‌کنند تاکنون این هشدارهای ما را جدی نگرفته‌اند. نتیجه آن همین است که با وقوع یک توفان در فصل زمستان زندگی هموطنان خوزستانی ما با بحران جدی مواجه می‌شود. فکر می‌کنم این اتفاق، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رخدادی است که می‌تواند تلنگری برای مسئولان باشد تا نگاه خود را به محیط زیست و علم و پژوهش تغییر دهند.

دهه 30 میلادی کشور آمریکا با بحران مشابهی روبه‌رو شد و توفان‌های گرد و غبار زیادی ایالات مختلف آمریکا را تحت تاثیر خود قرار داد. بر این اساس در این کشور، قانونی با عنوان قانون حفاظت از خاک وضع شد و بعد از آن مدیریت آب و خاک در این کشور جدی گرفته شد. به این ترتیب از طریق یک برنامه‌ریزی صحیح علمی، آمریکا از وقوع چنین حوادثی مصون ماند. برای این مشکلات راه‌حل وجود دارد و تنها روش آن توجه به دیدگاه‌های علمی است. باید محیط زیست را به عنوان محور توسعه در کشور در نظر گرفت. اگر این کار انجام نشود در آینده سلامت و بقای ما در این کره خاکی در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.

دکتر حسین آخانی ‌‌/‌‌ عضو هیات علمی دانشگاه تهران

newsQrCode
برچسب ها: محیط زیست توسعه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها