شماره یک​های فوتبال

گلادیاتورهای فوتبال

دروازه‌بان‌ها در زمین شایسته احترام زیادی‌اند. جدا از آن‌که آخرین لایه دفاعی یک تیم هستند، می‌توانند بازی تیمشان را از جلوی دروازه شکل دهند. تمرین کردن برای افزایش توانایی حفظ توپ به آنها قابلیت انجام چنین کاری را می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۶۲۲۰
گلادیاتورهای فوتبال

اما این توانایی چیزی نیست که یک دروازه‌بان با چند جلسه تمرین و چند ساعت وقت گذاشتن به آن برسد. دن گاسپارت که از مدرسان دروازه‌بانی فیفاست، رازهای این کار را برایمان برملا می‌کند. او اکنون دستیار کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران است، اما پیش از سفر به ایران در تیم ملی پرتغال با بازیکنان بزرگی چون کریستیانو رونالدو کار کرده و آکادمی دروازه‌بانی استار که از شناخته شده‌ترین آکادمی‌های فوتبال دنیاست را او تاسیس کرده است. تیم هاوارد و ویتور بایا از شاگردان او محسوب می‌شوند و در دنیای فوتبال قابل احترام است. او علم خود را به اشتراک گذاشته تا دروازه‌بانان جوان بدانند چگونه در فوتبال رشد کنند و بهترین شوند و ما هم قدرت و اهمیت نقش یک دروازه‌بان را متوجه شویم.

نقش یک دروازه‌بان خوب

با داشتن یک دروازه‌بان خوب، شما می‌توانید یک تیم خوب داشته باشید؛ تیمی که قابلیت رقابت با تیم‌های دیگر را دارد. شما می‌توانید که دروازه‌بان متوسط داشته باشید و به‌دنبال آن تیمی متوسط‌تر. نقش یک دروازه‌بان در موفقیت یا شکست یک تیم کلیدی است. اهمیت یک دروازه‌بان در فوتبال مانند اهمیت یک پرتاب‌کننده توپ در بیسبال یا یک سنتر بسکتبال است. گرچه پست دروازه‌بانی خاص است و نیاز به متدهای تمرینی ویژه‌ای دارد، اما اینها نمی‌تواند او را نسبت به دیگر بازیکنان تیم برتر کند بلکه تنها ‌ نقش مهمی به وی می‌دهد. او هم یکی از اعضای تیم است و باید در آماده‌سازی تیمی مشارکت داشته باشد. چشم یک دروازه‌بان باید همیشه به خط دفاعی‌اش باشد و به آن سروشکل بدهد. آنها باید از نظر روحی مانند یک گلادیاتور باشند. یک گلادیاتور همیشه تمرکزش روی آماده‌سازی‌اش برای یک نبرد است. یک دروازه‌بان هم مانند یک گلادیاتور کارهای خاص خودش را دارد. این‌که چگونه لباس بپوشد، چگونه ذهنش را برای یک رقابت آماده کند و چگونه برای واکنش‌ها آماده شود. رفتار و حضور فیزیکی یک دروازه‌بان جلوی دروازه می‌تواند او را شبیه یک گلادیاتور کند. دروازه خانه یک گلر است و محوطه جریمه حیاط این خانه محسوب می‌شود. اینها قلمرو‌ یک دروازه‌بان است. هر زمان که آنها تمرین می‌کنند یا بازی دارند، باید از قلمروی خودشان محافظت کنند. دقیقا مانند یک گلادیاتور. یک دروازه‌بان خوب باید از این قلمروی برای آن‌که گلی نخورد و شروع کننده یک حمله باشد، استفاده کند. برای او فقط یک مهار‌خوب کافی نیست. او باید این توانایی را داشته باشد که توپ را حفظ کند و با کیفیت بالایی توپ را میان هم تیمی‌هایش به حرکت درآورد. پست او این اجازه را می‌دهد که با هم تیمی هایش به طور فیزیکی و زبانی در ارتباط باشد.

واکنش با چشم ذهن

متاسفانه بسیاری از دروازه‌بان‌ها توانایی حفظ توپ ندارند. با توجه به اهمیت حفظ توپ در فوتبال امروز، این مساله بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. توپ‌هایی که امروزه تولید می‌شود غیرقابل پیش‌بینی هستند. منحرف شدن و چرخش آنها به شکلی است که دروازه‌بان‌ها ترجیح می‌دهند آن را دفع کنند تا این‌که در اختیار بگیرند. تسلط بر توپ چیزی است که این روزها بندرت دیده می‌شود. به نظر می‌رسد پیدا کردن دروازه‌بانی که نسبت به حفظ توپ رغبت نشان دهد، دشوار باشد. دروازه‌بانان زمانی بهترین بازیکن دنیا هستند که توپ در دست‌هایشان باشد. اینگونه بر همه چیز کنترل کامل دارند. علاوه بر این وقتی توپ در دست‌هایشان قرار دارد، همه رویاها، امیدها و غرورشان را در آن می‌بینند. وقتی من به شما نوزادی می‌دهم، شما تمام تمرکزتان را می‌گذارید روی آن نوزاد و اجازه نمی‌دهید زمین بخورد. یک دروازه‌بان به همین اندازه باید نسبت به اطراف خودش هوشیار باشد. نخستین چیزی که یک دروازه‌بان نیاز دارد، این است که با چشم ذهنش، توپ را تصاحب کند. یعنی حتی وقتی چشمانش بسته است بتواند توپ پایین، وسط، بالا، چپ یا راست زده شده را تشخیص دهد و دستانش را برای رسیدن به توپ بلند کند و برای گرفتن توپ واکنش مناسبی داشته باشد.

شروع از دیوار

«یک دروازه‌بان باید روزی هزار بار توپ بگیرد. من خودم این کار را با شوت زدن به دیوار شروع کردم تا جایی که می‌توانستم سخت ترین توپ‌ها را هم مهار کنم. اعتماد به نفس من به جایی رسید که می‌توانستم هر چیزی را بگیرم. با توپ می‌جنگیدم تا شکست‌اش دهم. همیشه برای گرفتن هر چیز تلاش می‌کردم. امروزه ترس از دست دادن توپ به ریسک تلاش برای حفظ آن غلبه کرده است. این مساله مرا می‌ترساند. مزیت‌هایی که حفظ توپ برای یک دروازه‌بان دارد، بی شمار است.

رابطه با توپ و دروازه

یک دروازه‌بان باید با گل و دیرک دروازه ارتباط داشته باشد. باید آن را ببوسد و در آغوش بگیرد: چراکه چارچوبش می‌تواند وی را از گل خوردن حفظ کند. او باید با خط دیرک دروازه اش حرف بزند تا بداند در این بازی رنگ توپ را نخواهد دید. دروازه‌بان باید توپ را بگیرد و با او زندگی کند. یک توپ باید بهترین دوست یک دروازه‌بان باشد. زمانی که در جام جهانی 2010 مربی تیم ملی پرتغال بودم، توپی که برای مسابقات معرفی شد، جنجال زیادی به پا کرد. همه بازیکنان شاکی و مدعی بودند حرکت توپ غیرقابل پیش‌بینی است. راهکار من برای دروازه‌بان هایم این بود که عاشق توپ باشند و مطمئن باشند که توپ هم برای آنها کارهای ویژه‌ای انجام می‌دهد. من هرگز به آنها اجازه ندادم در مورد توپ شکایت کنند یا صحبت‌های منفی داشته باشند. دروازه‌بانان تیم من، توپ شریک شان بود. در پایان هم ادواردو به عنوان سومین دروازه‌بان برتر جام معرفی شد.

دروازه‌بانی برای زندگی

مسئولیتی که با این پست گره خورده و توانایی برای تصمیم‌گیری در مواقع بحرانی بهترین چیزی است که می‌توان درباره دروازه‌بانی گفت. به اعتقاد من ذات این پست شما را برای زندگی آماده می‌کند. دروازه‌بان هم یکی از یازده مرد درون زمین مسابقه است.

گرچه او نیاز به تمرین‌های خاص و استفاده از دست‌هایش دارد. دروازه‌بان‌ها باید از دست‌ها، ذهن و قلبشان استفاده کنند. دست‌هایشان برای کنترل توپ و برقراری ارتباط، ذهنشان برای گرفتن تصمیم‌های سخت و قلبشان برای نشان دادن تعصبی که به هنر دروازه‌بانی دارند.

منبع: soccernation / مترجم: عرفان آذر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها