به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از ما آنچنان با شرایط جدید ارتباطات و انتقال پیام با کمک ایمیل و شبکه های اجتماعی عادت کرده ایم که کمتر زمانی به خاطر می آوریم که روزگاری برای رساندن یک سلام و احوالپرسی ساده مجبور بودیم پاکت و تمبری بخریم و با کمک دفاتر پست منتظر ارسال و دریافت پیام بمانیم اما این روزها اگر ادارات دولتی و خصوصی مجبورمان نکنند، سالی یکبار هم گذرمان به دفاتر پست نمی افتد اما اگر مجبور به حضور در این دفاتر شویم ممکن است با مسایلی مواجه شویم که از چرایی آن بی خبریم.
برخلاف گذشته که هزینه پست فقط به اندازه خرید یک تمبر و پاکت بود اما این روزها اول باید بندهای مربوط به صورتحساب اعم از "کرایه پستی، غیراستاندارد، نرخ بیمه ، آگهی تحویل، حق السهم پست ، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پستی (با مالیات) را پرداخت کنید تا اقدامات برای ارسال مرسوله پستی کلید بخورد.
تعجب شما وقتی برانگیخته میشود که می بینید هزینه پرداختی شما بیش از موارد ذکره شده در صورتحساب است و دلیل آن جریمهای است که تا قبل از دریافت قبض از آن مطلع نبودهاید و تازه بعد از پرداخت و دریافت رسید، متوجه میشوید که 4900 ریال به خاطر" ننوشتن کدپستی " جریمه پرداخت کردهاید.
وقتی هم به متصدی باجه اعتراض میکنید که چرا به شما یادآوری نکرده است که اگر کدپستی را ننویسید، مشمول جریمه میشوید نه تنها پاسخ موجهی دریافت نمیکنید بلکه در مقابل اعتراض به عملکرد پست برای درآمدزایی و نادرست بودن این روش، فقط لبخندی تحویل می گیرید.
*جریمه حق پست است
در اولین تماس با دفتر داود صبوحی- رئیس مرکز بازرسی نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات (بر خلاف بسیاری از مدیران که از پاسخگویی به خبرنگاران فرار میکنند ) با رویی گشاده مواجه میشویم و بعد از استماع صبورانه مشکل، خواستار ارسال رسید دفتر پست و رسیدگی به آن به عنوان شکایت مردمی میشود .
وی در ادامه می گوید: ثبت کدپستی از سوی متقاضی دریافت خدمات پست بر اساس قانون الزامی است و همه دفاتر پست ملزم به اطلاع رسانی این امر به شهروندان هستند.
رئیس مرکز بازرسی نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید میکند: متصدیان همه باجه های دفاتر پستی مکلفند در صورتی که مراجعی کدپستی خود را ثبت نکرده بود، ثبت آن را یادآوری و به وی متذکر شوند که در صورت درج نکردن کدپستی، بر اساس قانون جریمه میشوند و اگر مراجعی بدون دریافت این تذکر، جریمه شود، متصدی تخطی کرده است.
*اهمیت درج کدپستی همانند کد ملی
با وجود آن که محمد حسن ترابی- مدیرکل روابط عمومی شرکت پست تأکید بر نصب بودن اطلاعیه "جریمه شدن مشتریان در صورت درج نکردن کد پستی" بر دیوار دفاتر دارد اما مشاهدات خبرنگار جام جم آنلاین در دفتر پستی منطقه ناقض این تأکید است.
مدیر کل روابط عمومی شرکت پست نوشتن کدپستی از سوی مشتریان پست را به مثابه ثبت کدملی در فیش بانکی مهم عنوان میکند و مطلع بودن اکثر مردم نسبت به اهمیت نوشتن کدپستی را امری بدیهی میداند.
وی درباره دلیل ضرورت نوشتن کدپستی میگوید: درج کدپستی از نوشتن آدرس مقصد، مهم تر است چرا که گاهی تشابهات باعث بروز مشکل و به مقصد نرسیدن مرسوله می شود اما نوشتن کدپستی مانع بروز این مشکلات میشود.
*خطای متصدی و جیب شما
ترابی درباره دلیل اخذ جریمه در صورت درج نکردن کدپستی از مشتریان می گوید: در صورتی که مرسوله کدپستی نداشته باشد و آدرس هم اشتباه باشد این امر باعث تحمیل هزینه هایی به پست می شود به همین دلیل قانون به منظور کاهش هزینه ها این اجازه را به ما داده است تا در صورتی که کسی کدپستی به همراه نداشته باشد ، جریمه آن را پرداخت کند. البته این جریمه باید بعد از اطمینان متصدی از همراه نداشتن کدپستی ثبت و اخذ شود و اگر این جریمه بدون یادآوری و تذکر به متقاضی اخذ شده باشد، تخطی صورت گرفته است و متصدی دفتر مربوطه باید پاسخگوی اشتباه خود باشد.
مدیر کل روابط عمومی شرکت پست درباره این گمان که پست به دنبال درآمدزایی از طریق اعمال این جریمه است، تأکید میکند: 4900 ریال مبلغی نیست که پست بخواهد در مظان چنین سوتفاهمی قرار گیرد. پست به دنبال چنین درآمد هایی نیست.
وی در برابر این پرسش که چرا شرکت پست بحث الزامی بودن کدپستی و جریمه شدن مشتریان در صورت درج نکردن آن را به صورت رسانه ای اطلاع رسانی نکرده است، می گوید: از طریق توزیع بروشور و باجه های پست این اطلاع رسانی انجام گرفته است و البته شما رسانه ها نیز باید ما را در اجرای این ماده قانونی کمک کنید.
از نگاه مسئولان پست دریافت 490 تومان مبلغ بسیار ناچیزی است که نمی تواند منبع قابل توجهی برای تامین بخشی از درآمد شرکت پست باشد اما نکته مهم آن است که این پولها در اثر تخطی متصدیان بر خلاف قانون از مردم اخذ می شود که همان پول زور گرفتن از مردم است و اگر حجم مرسولات روزانه و تعداد تخطی های خلاف قانون را به دست بیاوریم ، بی شک دریافتی می تواند به یک درآمد قابل توجه تبدیل شود و اگر قرار باشد هر سازمانی با کمک چنین اشتباهاتی از مردم پول دریافت کند، دیگر نمی توان به جاری بودن عدالت اجتماعی امید چندانی داشت.
سهیلا فلاحی - خبرنگار جام جم آنلاین
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه
بوشهر و نوشهر. ضمن اینكه تیتر خبر خیلی یك طرفه است.