دادگاهی در مصر دیروز جنبش حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد. این اقدام در حالی صورت گرفت که پیش از این، مصر گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده بود.
کد خبر: ۷۷۵۶۹۱
مصر علیه حماس

با توجه به بازتاب منفی این اقدامات به ویژه شدت گرفتن اعتراضات مردم مصر به اقدامات ضد فلسطینی سران قاهره این سئوال مطرح می‌شود که چرا السیسی رئیس‌جمهور مصر به این روند روی آورده و چه اهدافی را پیگیری می‌کند؟

برخی ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که السیسی در چارچوب مقابله با اخوان مقابله با حماس را در پیش گرفته چنانکه در ماه‌های اخیر نیز از بازگشایی کامل مرزهای رفح به عنوان تنها گذرگاه غزه خودداری کرده است.

این ناظران بر این عقیده‌اند که السیسی با این اقدامات به دنبال‌ تنگ‌تر کردن حلقه مخالفان و رسیدن به قدرت مطلق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان مصر است. در این میان یک نکته مهم در باب قرار دادن نام حماس در لیست تروریست‌ها مشاهده می‌شود و آن زمان انجام این اقدام است.

اولاً حکم دادگاه یک روز قبل از سفر السیسی به عربستان صورت گرفته است. عربستانی که از یک سو به دنبال تقویت تشکیلات خودگردان به ریاست ابومازن در فلسطین است و از سوی دیگر مقابله با مقاومت منطقه را در دستور کار دارد.

ثانیاً السیسی در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد تبدیل شدن مصر به ارتش و عامل ثبات منطقه را مطرح ساخت چنانکه وی تأکید می‌کند امنیت خلیج‌فارس امنیت مصر است و قاهره به دنبال اتحاد کشورهای عربی برای تشکیل نیروی واحد عربی است. وی مقابله با داعش را محور این ادعا مطرح ساخته است.

السیسی همچنان در کنار اعلام بهبود روابط با قطر از تقابل با ترکیه می‌گوید ترکیه‌ای که روابطی نزدیک با حماس دارد. نکته مهم آنکه السیسی سعی دارد تا خود را فردی مقتدر در حوزه نظامی و ناجی برای طرح‌های غرب معرفی نماید تا ضمن دریافت کمکهای نظامی و اقتصادی از غرب، مجوز اقدام نظامی در لیبی را به دست آورد.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که السیسی به عربستان و کشورهای غربی این پیام را می‌رساند که بهترین مؤلفه برای تأمین خواسته‌های آنان است و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نیست.

وی حتی حاضر است فلسطینی‌ها را نیز در لیست تروریسم قرار دهد و هزینه تقابل با مردم را نیز بپردازد تا خوش خدمتی خود به آمریکا و عربستان را به اثبات رساند. السیسی رویایی جهانی را در سر دارد و می‌خواهد به عنوان یک قدرت ایفای نقش کند تا در نهایت قدرت مطلق مصر را در دست گیرد.

رفتارهای مصر علیه حماس نشانگر ابعاد جدیدی از طراحی علیه مقاومت با محوریت غربی ـ عربی ـ صهیونیستی است که دامنه آن به عرصه تقابل با جبهه مقاومت کشیده خواهد شد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها