با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید خودرو هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر گرم است. اگر این روزها قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید یا بتازگی خودروی صفر کیلومتر خریدهاید شاید خواندن مطالبی که در ادامه به آن اشاره میشود برای شما کاربردی و آموزنده باشد.
قبل و بعد از تحویل خودرو
وقتی مشتری برای تحویل خودرو مراجعه میکند باید به چند نکته توجه داشته باشد. مهندس فریبرز زینالی، مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در گفتوگو با جامجم ضمن تائید این موضوع میگوید: خودروهایی که به مشتری تحویل داده میشود باید فرآیند موسوم به PDS یا Pre Delivery Service را پشت سر گذارد. این فرآیند به این معنی است که پیش از تحویل خودرو به مشتری، مجموعهای از فعالیتها و کارکردهای خودرو در بخشهای عملکردی خودرو مورد بررسی قرار میگیرد تا مطمئن شویم خودرو با عملکرد کامل و صحیح در اختیار مشتری قرار میگیرد. فرآیند دیگری وجود دارد که تحت عنوان Handover از آن نام برده میشود. به این معنی که مشتری به مدت 30 تا 40 دقیقه در زمینه عملکرد خودرو تحت آموزش قرار میگیرد تا با عملکرد آن آشنا شود. گاهی مشتری خودرویی میخرد که ممکن است با سیستم عملکرد آن آشنا نباشد. در این فرآیند درباره عملکرد قسمتهای مختلف خودرو مانند چگونگی باز شدن در صندوق عقب، قفل کردن شیشههای عقب خودرو یا عملکرد سیستم تهویه خودرو، سیستم صوتی و امکاناتی که در داخل خودرو تعبیه شده است اطلاعاتی در اختیار خریدار قرار میگیرد. هدف از فرآیند Handover آشنایی مشتری با خودروی جدید خریداری شده و امکانات مختلف آن است. بنابراین اگر خریدار در آینده با علائم هشداردهندهای روبهرو شود یا بخواهد از عملکردهای مختلف در نظر گرفته شده برای خودرو استفاده کند با این موضوعات آشنایی کامل دارد. در حقیقت این فرآیند آموزش ابتدایی موضوعات مرتبط با خودرو به خریداران است.
مشتری دقت داشته باشد
این کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به اهمیت دو فرآیندی که پیش از این اشاره شد، میگوید: در فرآیند PDS مجموعهای از نکات مورد توجه است. این فرآیند یک فعالیت بازرسی است که توسط نمایندگی انجام میشود و مجموعهای از ویژگیهای خودرو از فعالیتهای مکانیکی و امکانات و تجهیزات جانبی و تزئینی خودرو را شامل میشود. نمایندگی موظف است بدنه خودرو را بدقت مورد بازرسی قرار دهد تا مطمئن شود هیچگونه نشتی روغن وجود ندارد. در این فرآیند، فرمان و چراغهای خودرو هم کنترل میشود. ممکن است مشتری از جنس عملیاتی که در این فرآیند انجام میشود اطلاعاتی نداشته باشد؛ اما خروجی این فرآیند برای مشتری این است که عملکرد خودرو صحیح و سلامت باشد. در فرآیند Handover آموزش عملکردی خودرو مورد توجه است. مشتری باید هنگام تحول خودرو کلیات فرآیند PDS را مورد توجه قرار دهد تا از عملیاتی که پیش از تحویل خودرو در نمایندگی انجام شده مطلع شود. البته خودش هم میتواند بعد از تحویل خودرو نگاهی به آن بیندازد و از سالم بودن چرخها و میزان باد لاستیکها، نبود هرگونه خط و خش و خوردگی در بدنه و نبود نشتی روغن در بخشهای مختلف اطمینان حاصل کند.
دفترچههایی که خوانده نمیشود
یکی دیگر از نکاتی که خریداران باید به آن توجه داشته باشند دفترچه راهنمای مشتری است. زینالی به اشاره به این موضوع تاکید میکند: هنگام خرید خودرو دو دفترچه در اختیار خریداران قرار میگیرد که یکی از آنها دفترچه راهنمای محصول است . آنچه در فرآیند Handover برای مشتری توضیح داده میشود در یک فرصت محدود ارائه میشود و خریدار میتواند اطلاعات بیشتر در این زمینه را در دفترچه راهنمای محصول مطالعه کند. بیشتر خریداران فکر میکنند با خودرو آشنا هستند و معمولا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمیکنند. دومین دفترچه به سرویسها و گارانتی خودرو مربوط است. اگر مشتری این دفترچه را بخوبی مطالعه کند درباره این که باید در چه کیلومترهایی و در چه زمانهایی برای سرویس خودرو به نمایندگیهای مجاز مراجعه کند به اطلاعاتی دست پیدا میکند. در این دفترچه راهنما به عواملی که موجب باطل شدن گارانتی خودرو و اقداماتی که موجب باطل شدن شرایط گارانتی نمیشود هم اشاره شده است. علاوه بر این، به نکات ایمنی که خریداران ملزم به رعایت آن هستند و مسائل امنیتی مربوط به خودرو نیز اشاره شده است. بنابراین خریدار باید به مجموعه مسائلی که در دفترچه راهنمای محصول و دفترچه گارانتی خودرو اشاره شده توجه داشته باشد و این موضوعات را بدقت مورد مطالعه قرار دهد.
وی میافزاید: توصیه ما به خریداران خودرو این است که در مواقع تعیین شده برای سرویس خودرو به نمایندگیهای مجاز مراجعه کنند . تاکید بر مراجعه به نمایندگیهای مجاز تعمیر خودرو فقط به سرویسهای اولیه محدود نمیشود بلکه بهتر است برای سرویسهای ادواری خودرو نیز به نمایندگیهای مجاز مراجعه شود، به این ترتیب مشتری میتواند مطمئن باشد قطعاتی مانند فیلترها و روغن که در سرویس تعویض میشود یا بهطور کلی قطعات مصرفی در در سرویسهای اولیه و ادواری مورد تائید شرکت خودروساز است. اینها مجموعه نکاتی است که خریداران خودرو و مشتریان شرکتهای خودروساز باید به آن توجه داشته باشند.
چرا آببندی؟
یکی از دغدغههای خریداران خودرو چگونگی آببندی خودروهای صفر کیلومتر است. شاید آببندی واژه چندان مناسبی برای این اقدامات نباشد اما در حقیقت منظور از آببندی، آماده کردن ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت از آن است.
کارشناسان خودرو میگویند قطعات مختلف مانند پیستونها، رنگها و دیگر قسمتها باید با کارکرد مناسب و بهینه از طریق روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات باید هماهنگ شود. در خودروهایی که توسط شرکتهای بزرگ خودروسازی در سطح دنیا ساخته میشود قطعات خودرو پیش از نصب به طور جداگانه آببندی و با هم هماهنگ شده است. بنابراین راننده بعد از خرید این خودرو میتواند براحتی و با سرعت و شرایط دلخواه خود رانندگی کند. بهتر است در هزار کیلومتر نخست رانندگی با این خودرو تا حد امکان فشار کمتری به خودرو وارد شود. بنابراین باید در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گیری مناسب پیش از رسیدن به سربالایی راهکار مناسبی برای جلوگیری از فشار وارد شدن به خودروست. بهتر است در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود.برای استفاده از پدال گاز هم محدودیتهایی در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است. بعضی خریداران بعد از خرید خودروی صفر رینگها را تعویض میکنند که چنین اقدامیبدون نظر کارشناسی به شاسی خودرو آسیب میرساند. روغن موتور و فیلتر آن هم باید بعد از هزار کیلومتر اول تعویض شود.
اما مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در این باره نظر متفاوتی دارد. وی میگوید: در گذشته تاکید میشد خودروهای صفر کیلومتر به آببندی نیاز دارد به این دلیل که در گذشته با توجه به فناوریهایی که در تولید خودرو مورد استفاده قرار میگرفت لازم بود برای هر خودرو در کیلومترهای اولیه رانندگی، محدودیتهایی در نظر گرفته شود. اکنون نیز طبق عادت بیشتر مشتریان سعی میکنند این موضوع را تا حد زیادی رعایت کنند اما واقعیت این است که خودروهای امروزی براساس فرآیندی طراحی شده است که از روز نخست بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. یعنی این طور نیست که خودرو روزهای اول عملکرد ضعیف تری داشته باشد و با گذشت زمان این عملکرد بهبود پیدا کند. اما رفتارهای نابجا در رانندگی مانند شتابگیری یا ترمزهای ناگهانی که به قطعات خودرو آسیب میرساند از همان کیلومترهای ابتدایی مورد تائید نیست. شرایط استفاده مناسب از خودرو از تعاریفی است که بهعنوان ضوابط گارانتی خودرو از سوی خودروسازان مورد توجه قرار میگیرد. ما خودرو را برای استفاده در شرایط عادی گارانتی میکنیم. اگر قرار باشد از خودرو برای رالی استفاده شود یا شتابهای ناگهانی به خودرو وارد شود قطعا خودرو صدمه میبیند.
آببندی دیگر جدی گرفته نمیشود
معمولا این روزها کمتر کسی را پیدا میکنید که به آببندی خودروی صفر کیلومتری که بتازگی خریده، اهمیت بدهد زیرا آنها بر این باورند خودروهای امروزی نیازی به آببندی ندارند و این تصوری است که بیشتر آن دسته از افرادی که به قول معروف سن و سالی از آنها گذشته است به آن توجه دارند. این در حالی است که تعمیرکاران خودرو بر این باورند عادتهای نادرست ما در استفاده بهینه از خودرو با پیامدهای بسیاری همراه است که میتواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند. یکی از این نکات، آببندی خودروست که گرچه ممکن است بر عملکرد خودرو به طور مستقیم تاثیری نداشته باشد و پیامدهای ناشی از آن بزودی خود را نشان ندهد اما میتواند با مشکلاتی همراه باشد که با گذشت زمان خود را نشان میدهد.
به گفته تعمیرکاران خودرو بهتر است در 750 کیلومتر نخست رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر بویژه زمانی که بار زیادی در خودرو وجود دارد از رفتن به سربالاییهای پرشیب خودداری شود. همچنین توصیه میشود دندههای اتومبیل صفر کیلومتر بهگونهای تغییر داده شود که همواره دور موتور خودرو بین 2500 تا 4000 دور قرار گیرد. بهتر است هنگام رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر هیچگاه تخت گاز نروید و از حرکت در مسیرهای طولانی مانند بزرگراهها با دور ثابت تا حد امکان خودداری کنید. در 750 کیلومتر دوم رانندگی با این خودرو جدید نیز بهتر است از شتابگیریهای سریع و تخت گاز رفتن اجتناب کنید و از دنده معکوس نیز استفاده نکنید.
فرانک فراهانیجم / گروه دانش
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد