فرش «دویدوخ» برای ثبت در یونسکو آماده می‌شود

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در تلاشیم فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ را سال آینده در یونسکو به ثبت برسانیم.
کد خبر: ۷۷۱۷۸۰
فرش «دویدوخ» برای ثبت در یونسکو آماده می‌شود

ساناز عباسپور با بیان این‌که این آثار هنری نفیس توسط مردم ترکمن منطقه جرگلان بافته می‌شود، افزود: هم‌اکنون این فرش به ثبت ملی رسیده و پیگیری‌های لازم از سوی مرکز ملی فرش ایران برای ثبت یونسکو در حال انجام است.

وی بااشاره به این‌که بسیاری از تولیدکنندگان فرش با مشکل بازاریابی و فروش فرش دستبافت مواجه هستند، ادامه داد: این در حالی است که این فرش از بازار خوبی برخوردار بوده و همیشه سفارش‌کنندگان خود را داشته است. هم‌اکنون این فرش مشتریانی از کشورهای کانادا و آلمان دارد.

عبدالله احراری، مدرس و محقق فرش ایرانی نیز بااشاره به بافت فرش دورو در دویدوخ در منطقه جرگلان خراسان ‌شمالی اظهار کرد: خوشبختانه در این سال‌های بحرانی بازار فرش، فرش ابریشم کمترین آسیب و تاثیر را پذیرفته و از مشکلات مصون مانده است.

وی بیان کرد: دلیل این امر مرغوبت و کیفیت بالای تولید این محصول و نیز تکنیک و ظرافت خاص در بافت آن است و تولیدکنندگان فرش ابریشم دوروی تمام ابریشم دویدوخ سفارشی کار می‌کنند و هیچگاه محصولشان روی دست نمی‌ماند و بازار خود را دارد.

احراری تاکید کرد: فرش ابریشم دورو بیشترین ارزش افزوده را در میان دست‌بافته‌های داری به خود اختصاص داده است و کارفرمایان از استان‌های مختلف کشور در دویدوخ حضور دارند و به محض این‌که بافت یک قالی تمام می‌شود، مواد اولیه و نقشه جدید به بافنده داده می‌شود.

وی توضیح داد: بیشتر طرح‌هایی که در این قالیچه‌ها بافته می‌شود، ذهنی است که دانش آن نسل به نسل به دختران و زنان هنرمند انتقال یافته‌ و مشتریانی از داخل و خارج کشور دارد.

وی بیان کرد: دار قالی ترکمنی معمولا روی زمین پهن می‌شود، اما به علت نوع خاص بافت آن که در پایان یک رج از یک طرف قالیچه باید رج دیگر را از سوی دیگر با نقشی متفاوت زد، به صورت عمودی برپا می‌شود.‌(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها