برگزیده عناوین روزنامه های صبح سه شنبه

جان‌کری بلوف می‌زند آمریکا به میز مذاکره نیاز دارد

برگزیده عناوین روزنامه های صبح پنجشنبه

بیماری مهلک در مرغداری ها؛ گرانی در بازار مرغ

روزنامه های صبح امروز کشور مهمترین عناوین خود را به حضور مقتدرانه مردم در راهپیمایی 22 بهمن، تداوم پدیده گرد و غبار در شهرهای مختلف استان خوزستان، دستور مستقیم رهبری به حل مشکل ریزگردها و ظهور بیماری مهلک در مرغداری ها اختصاص دادند.
کد خبر: ۷۶۹۷۸۹
بیماری مهلک در مرغداری ها؛ گرانی در بازار مرغ

آرمان : بیماری مهلک در مرغداری‌ها؛ گرانی‌در‌بازار

همه چیز از صبح جمعه گذشته آغاز شد، یعنی زمانی که مرغداران استان قزوین برای آغاز یک روز کاری دیگر راهی مرغداری‌های خود شدند اما غافل از اینکه آن روز کاری جز دفن کردن مرغ‌ها نبود؛ کاری جز این نبود چون‌که بیماری ناشناخته‌ای بیش از 120 هزار قطعه مرغ را به کام مرگ فرستاده بود تا روز کاری آنها به زیرخاک کردن مرغ‌ها و جوجه‌های تلف شده و البته زنده‌های مشکوک به بیماری بگذرد.

هرچند این اتفاق کمتر رسانه‌ای شد اما از گوشه و کنار خبر می‌رسد که تلفات مرغ به استان قزوین محدود نشده است و در استان همدان و البرز نیز مرغداران شاهد تلف‌شدن مرغ‌های خود بودند. هرچند با حساسیت به وجود آمده اخبار مرتبط با این موضوع در نهادهای مسئول مدیریت می‌شود اما شنیده‌ها حاکی از آن است که دامپزشکی در استان‌های همجوار با قزوین، آماده‌باش اعلام کرده است و به شدت پیگیر علت مرگ‌ومیر مرغ‌هاست. اتفاقی که آسیب آن به بازار شب عید موکول شده است چرا که با خارج شدن 200 هزار قطعه مرغ و جوجه از چرخه تولید، شاهد کاهش عرضه در روزهای جاری و البته شب عید خواهیم بود.

هرچند مسئولان استان قزوین آلودگی عفونی را رد می‌کنند اما هنوز علت این حادثه به‌طور دقیق مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. اتفاق مشابه در استان‌های همجوار هم باعث حساسیت بیش از پیش و پیچیده‌شدن ماجرا شده است اما مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز با مطرح کردن احتمال خفگی مرغ‌ها به جام‌جم‌آنلاین گفته است: آنچه به‌طور قطع به اداره دامپزشکی مربوط می‌شود، بررسی هر نوع بیماری دامی و طیوری است که اکنون وجود آن رد شده و دخالت عوامل به سازمان‌ها و ادارات دیگر مربوط می‌شود، از همین رو هیاتی متشکل از مدیران دامپزشکی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی کشور و نماینده‌ای از کارخانه‌های سازنده وسایل گرمایشی موجود در این مرغداری‌ها، مناطق موردنظر را بازدید کرده و ظاهرا یافته‌هایی نیز داشته‌اند که منتظر اعلام نتایج آن هستیم. ضمن اینکه نمونه‌هایی از لاشه این پرندگان نیز برای بررسی به بخش آزمایشگاهی دانشگاه تهران ارسال شده است.

نقیبی با اشاره به اینکه تمام این چهار مرغداری با وسایل گرمایشی مشابه و استفاده از گاز شهری گرم می‌شده است، می‌گوید: گرچه احتمالاتی نظیر آلوده بودن آب و دان مصرفی پرندگان نیز وجود دارد، اما وقتی تلفات به این میزان سنگین باشد، ممکن است مشکلی در هوای استنشاقی پرندگان باشد، بنابراین بیش از هر عاملی، احتمال وجود هوای آلوده و خفگی آنها قوت می‌گیرد. ضمن اینکه علائم نیز ما را به سوی این احتمال سوق می‌دهد، زیرا در کالبدشکافی‌هایی که صورت گرفت ریه این پرندگان پر از خون مشاهده شد که می‌تواند دلیلی بر آلودگی و خفگی با گاز باشد.

هر چند نمونه‌هایی از دان و آب مصرفی پرندگان نیز برای بررسی به دانشکده دامپزشکی استان ارسال شده و نتایج آن تا 48 ساعت آینده اعلام خواهد شد و در آن زمان می‌توان با قطعیت بیشتری اظهارنظر کرد.

این مقام مسئول در دامپزشکی استان قزوین با اشاره به این که پرندگان تلف شده شامل جوجه 9 روزه تا مرغ بالغ می‌شده است، می‌افزاید: برای اولین‌بار است که چنین اتفاقی در سطح استان و حتی کشور افتاده و هیچ پیشینه‌ای در این زمینه وجود ندارد تا در رسیدن به نتیجه به ما کمک کند که این امر کار شناسایی عامل اصلی این تلفات را بسیار سخت و دشوار کرده است، با این همه روشن شدن نتیجه و دلیل اصلی این اتفاق برای ما بسیار مهم است، تا بتوانیم از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم.

نقیبی با بیان اینکه مرغداری‌های زیادی از سراسر کشور تاکنون با ما تماس گرفته و اظهار نگرانی کرده‌اند، ضمن توصیه به آنها مبنی بر کنترل وضع مرغداری‌های خود و تشدید ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای تا زمان حصول و اعلام نتایج قطعی علل بروز تلفات از سوی سازمان دامپزشکی کشور، خاطرنشان می‌کند که جای نگرانی بابت سرایت هرگونه بیماری واگیردار به این مرغداری‌ها وجود ندارد.

قیمت‌ها پر کشیدند

این اتفاق کافی بود تا بازار مرغ دستخوش تغییرات اساسی شود و قیمت‌ها بار دیگر اوج بگیرند. مرغ گرم که تا همین چند روز پیش کمتراز شش هزار تومان قیمت داشت یکباره با افزایش قیمت به بالای 8 هزار تومان هم رسید تا بار دیگر ستاد تنظیم بازار در معادلات تولید و بازار مات شود. هرچند مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها از وجود 150 هزار تن مرغ در سردخانه‌ها سخن به میان آورده بودند اما این میزان ذخیره نیز در موقع نیاز کارگشا نبود و تعلل دستگاه‌های متولی در تزریق مرغ به بازار قیمت را به بالای 8 هزار تومان رساند. بر همین اساس این روزها قیمت مرغ در مناطق مختلف شهر تهران با نوسان زیادی همراه است و به‌طور مثال در جنوب شهر تهران هرکیلو گرم مرغ گرم به قیمت 7 هزار تومان به فروش می‌رسد و در شمال شهر هر کیلوگرم مرغ قیمت 9 هزار تومان را هم پشت‌سر گذاشته است. نگاهی به بازار این محصول در میادین میوه و تره‌بار نیز نشان از عرضه ناچیز آن دارد چراکه قیمت خرید برای غرفه‌داران سازمان میادین بسیار بالاتر از قیمت مصوب اعلام شده برای فروش در میادین است. در بازار عمده‌فروشی نیز مرغ به بیش از 6500 تومان عرضه می‌شود و مرغداران اما همچنان گلایه‌مند. مرغداران گلایه دارند چون از نظر آنها این افزایش قیمت کاذب است و سود آن به جیب واسطه‌ها می‌رود و تولیدکنندگان از آن بی‌نصیب هستند. برای همین است که رئیس اتحادیه مرغداران طی روزهای گذشته بارها خواستار برخورد با گرانفروشی و مرغ 7 هزار تومانی در بازار شده بود. به هر حال این روزها مرغ باردیگر به صدر اخبار بازگشته است و قیمت آن دوباره اوج گرفته تا بیماری شایع شده در این بخش در هیاهوی قیمت‌ها گم شود. حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه آزمایش‌های صورت‌گرفته چیست و آیا مسئولان اقدام به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در این زمینه خواهند کرد؛ اطلاع‌رسانی برای چرایی مرگ بیش از 200 هزار قطعه مرغ در چند روز اخیر که مرگ 120 هزار قطعه آن در یک شب تا صبح رخ داده بود.

وطن امروز

- میلیون‌‌ها ایرانی در روز 22بهمن در پاسخ به گستاخی‌های مقامات آمریکایی، خواستار حفظ حقوق هسته‌ای، لغو همه تحریم‌ها و صیانت از عزت ملی در مذاکرات شدند

- در واکنش به اظهارات اوباما روحانی: اکنون نوبت آمریکاست
- گرد و خاک جنوب مانع حضور مردم در یوم‌الله 22 بهمن نشد اهوازی‌ها: کم‌کاری مسؤولان را پای انقلاب نمی‌نویسیم
- چرا آمریکا اصرار به شکست خوردن در بحران اوکراین دارد؟!

حمایت

- مردم بار دیگر حماسه آفریدند انقلابی‌تر از همیشه
- رییس قوه قضاییه: فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر کاملاً سیاسی است
- حضور مقامات قضایی در جمع راهپیمایان 22بهمن
- با حمایت کارشناسان صندوق جهانی پول و اعضای شورای پول و اعتبارتاکید شد ادامه سیاست‌های انقباضی دولت در سال 94

جام جم

- درپی دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد جلسه اضطراری برای حل مشکل ریزگردها
- سرافراز: رسانه ملی خانه فعالان سینمای کشور است
- سردار سلیمانی: داعش به پایان خود نزدیک شده است

کیهان

- ملت آرزوهای آمریکا را لگدمال کرد
- وزیر بهداشت: تمام واکسن‌های مورد نیاز در ایران تولید خواهد شد
- رژیم آل خلیفه 200 دانشجو را از دانشگاه روانه زندان کرد

ایران

- روحانی: دنبال توافقی برای تأمین منافع ملت ایران هستیم
- پایان شب سودایی سیمرغ
- معاون اول رئیس جمهوری از اختصاص اعتبارات مالی نامحدود برای مقابله با ریزگردها خبر داد مدیران دولت روحانی در صحنه بحران ریزگردها
- قدردانی روحانی از حضور تاریخی مردم در راهپیمایی 22 بهمن

شرق

- راه‌پیمایی پرشکوه سالگرد پیروزی انقلاب در سراسر کشور برگزار شد رییس‌جمهوری: خیانت پشت‌جبهه، بدترین خیانت است
- مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با «شرق»: اقتصاد ایران مبتنی بر تصمیم‏‌گیری‌های سیاسی است
- ولایتی: تاکتیک آمریکایی ها طولانی تر کردن مذاکرات است

اعتماد

- جشن ملی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شرکت گسترده مردم در راهپیمایی ٢٢ بهمن برگزار شد
- پیام اینترنتی رییس‌جمهور به مردم شهرهای غبارگرفته: با شما هم ‌نفسیم
- برگزیدگان سی و سومین جشنواره فیلم فجر شناخته شدند رخ دیوانه ؛ منتخب تماشاگران و داوران

آرمان

- بدترین خیانت خیانت پشت جبهه است
- حماسه‌ای دیگر با حضور مردم رقم خورد 22بهمنی‌با‌شکوه تر
- بیماری مهلک در مرغداری‌ها؛ گرانی‌در‌بازار
- غلامحسین الهام از حکم رحیمی خبر نداشت؟! «ما نیستیم»؛ پیام شهرری به احمدی‌نژادی‌ها

خراسان

- عوامل ناامنی‌های 8 سال گذشته سیستان‌وبلوچستان دستگیر شدند
- دستور رهبر انقلاب برای رسیدگی به وضعیت هوای خوزستان
- میلیون ها ایرانی به «گزینه های روی میز» و اظهارات تحقیرآمیز دشمنان پاسخ دادند

اطلاعات

- با برگزاری راهپیمایی میلیونی به مناسبت یوم الله 22 بهمن صورت گرفت تأکید ملت بزرگ ایران بر عزت استقلال و اقتدار ملی
- مش‏مولان غایب پس از پرداخت جریمه، منعی برای دریافت گذرنامه ندارند
- رئیس قوه قضائیه:‌ فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر، سیاسی است
- عقب‌نشینی تروریست‌های داعش از «حلب» و «دیرالزور» در سوریه

جمهوری اسلامی

- در راهپیمایی عظیم سراسری یوم‌الله 22 بهمن صورت گرفت جشن بزرگ ملی مردم ایران بمناسبت آغاز سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی
- بسیج دولت برای مدیریت امکانات و اعتبارات در جهت مقابله با ریزگردها در خوزستان
- وزیر بهداشت خبر داد درمان رایگان بیماران تنفسی ناشی از ریزگردها در بیمارستانهای دولتی و خصوصی
- بازتاب جهانی راهپیمایی 22 بهمن در رسانه‌های جهان

کار و کارگر

- حضور پرشور و وحدت‌بخش خود در راهپیمایی 22بهمن مردم ایران بدخواهان را مأیوس کردند
- مدیر کل درمان تامین اجتماعی تهران: مرخصی 9 ماهه زایمان از سال 94 اجرا می شود
- از توزیع ناموزون دارایی‌ها در کشور رنج می‌بریم
- رییس مجلس در جمع راهپیمایان اصفهانی: خدمت گذاری صادقانه مسئولان تنها راه قدرشناسی از مردم همیشه حاضر در صحنه است

شهروند

- رئیس‌جمهوری در جمع راهپیمایان ٢٢ بهمن: فقط صهیونیست‌ها مخالف مذاکرات هسته‌ای هستند
- تداوم پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا در شهرهای مختلف خوزستان بیماران تنفسی اهواز رایگان درمان می‌شوند
- واکنش وزارت ‌خارجه ایران به اظهارات اوباما: با رویکرد سازنده آماده پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای هستیم
- عملیات نفسگیر کارمندان هتل عباسی از خسارت آتش‌سوزی جلوگیری کرد آتش‌سوزی در ٢بنای تاریخی اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها