در حالی که صنعت هوایی کشورمان از سوی آمریکا با تحریم های یکجانبه و ناجوانمردانه روبرو بوده اما این امر نتوانسته است از انگیزه متخصصان و دست اندرکاران این صنعت در کشورمان بکاهد بلکه انگیزه آنها را برای خلاقیت و نوآوری دراین زمینه چند برابر کرده است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره این صنعت به دلیل تحریم ها دچار مشکلاتی شده است اما با همت متخصصان این امر، هرگز چرخ صنعت هوایی کشور از کار نیفتاده است.
برای مثال میتوان به تولید مخازن سوخت انعطاف پذیر با کاربرد صنایع هوایی و دریایی در کشور اشاره کرد که به گفته معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، ما توانستیم با تولید این نوع مخازن که تمام روند تولید آن از صفر تا صد در اختیار خودمان است و با فرمولاسیون نوآورانه آن، انحصار بزرگ ترین شرکت های تولید مخازن سوخت انعطاف پذیر در اروپا و آمریکا را بشکنیم و موفق به تولید آن بدون هیچ وابستگی و نیازی به بیگانگان شویم.
در خصوص مقایسه قیمت های تمام شده تولیدات داخلی با مشابه خارجی آن، باید گفت قیمت تمام شده مخزن خارجی چیزی در حدود 25 میلیون تومان است و این در حالی است که محصول تولیدی با قیمت پنج میلیون تومان تولید و عرضه می شود.
همچنین می توان ارتعاش پذیری و ضربه پذیری بالا، وزن کم و انعطاف پذیر بودن و اشغال کردن حداقل فضا را از جمله مزیت های اصلی مخازن سوخت انعطاف پذیر ذکر کرد و گفت که این مزیت ها زمینه خوبی برای کاربرد این محصولات در صنایع دریایی، هوانوردی، پهپادها (هواپیمای بدون سرنشین) فراهم می سازد.
مهمترین رکن در صنعت هواپیمایی را میتوان سازمان هواپیمایی کشوری نام برد که به عنوان نماینده حاکمیت، متولی سیاستگذاری در تمامی بخشهای بالا دستی صنعت هوانوردی است و میتواند تضمینکننده رشد و پیشرفت این صنعت باشد.
ایمنی و سرعت بسیار بالای پیشرفت و توسعه در صنعت حمل و نقل هوایی نسبت به دیگر روشهای حمل و نقل موجب شده است تا کشورهای مختلف برای بهرهمندی هر چه بیشتر از آن، برنامههای ویژهای را در دستور کار خود قرار دهند. مطمئناً برتری در هر رقابتی در درجه اول مستلزم برخورداری از سیستم آموزشی برتر است. در دنیایی که هر روز با بهکارگیری تکنولوژیهای جدید در حال تحول اساسی است، ادامه حیات صنعت هوانوردی منوط به توانایی در فراگیری و به کارگیری علوم جدید است.
با نگاهی واقع بینانه به وقایع مربوط به آموزش متخصصان هوانوردی طی سالهای اخیر، متوجه میشویم که نگرش غیر علمی حاکم بر تصمیم گیریهای حوزه جذب و تربیت دانشجو در صنعت هوانوردی و نبود برنامهریزی علمی در زمینه نحوه آموزش و تربیت دانشجویانِ ورودی به مراکز آموزش هوانوردی، موجب نزول جایگاه علمی ایران در زمینه علوم مرتبط شده است.
همچنین افزایش توان علمی و عملی و تولید علم در حوزه ایمنی هوانوردی به منظور ارتقای سطح دانش تخصصی و آشنایی با دانش نوین بینالمللی، تقویت نقش نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری با تکیه بر نقش محوری و حاکمیتی از طریق ایجاد بستر حقوقی مناسب و اعمال حمایتهای قانونی دولت از طریق ارتقایجایگاه سازمان به معاونت هوانوردی ریاست جمهوری و ارتقای ساختار مدیریتی در صنعت حمل و نقل هوایی به منظور استفاده بهینه از منابع موجود والگوهای موفق بینالمللی از دیگر مواردی است که رعایت آنها را به منزله برداشتن گامهایی استوار در راه اعتلای صنعت هوانوردی کشور خواهد بود.
نگاهمان به آینده است. آسمان ایران، با وجود تمام تحریمها و نقصهایی که در اثر آنها ایجاد شده، همواره عرصه پرواز هواپیماهای شرکتهای ایرانی بوده و همچنین، عبور را برای هواپیماهای خارجی میسر کرده است. قرار هم نیست این حرکت کند شود. صنعت هوایی ایران، روزهای بهتری را پیش رو دارد.
سام معینی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: