موافقت اولیه برای ایجاد مناطق آزاد جاسک، بوشهر و اینچه‌برون

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از موافقت اولیه با ایجاد مناطق آزاد جاسک، بوشهر و اینچه‌برون خبر داد و گفت: ایجاد مناطق آزاد سیستان و بانه نیز در دست بررسی است.
کد خبر: ۷۶۸۳۱۵
موافقت اولیه برای ایجاد مناطق آزاد جاسک، بوشهر و اینچه‌برون

به گزارش ایرنا، اکبر ترکان در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی گفت: سیاست راهبردی در مورد مناطق آزاد این است که این مناطق سرپل تجاری بین‌المللی کشور باشند.

وی افزود: از جمله مناطق آزادی که تاکنون در مورد آن موافقت‌های اولیه حاصل شده، جاسک با امکان ارتباط با حوزه مکران، بوشهر برای حوزه خلیج‌فارس و اینچه‌برون برای تجارت با ترکمنستان است.

مشاور عالی رئیس‌جمهور افزود: از جمله مناطق آزادی که اکنون در دست بررسی است می‌توان به سیستان برای ارتباط با افغانستان و بانه برای ارتباط با شمال عراق اشاره کرد.

ترکان یادآور شد: براساس همین رویکرد مناطق آزاد اروند با عراق، ماکو با ترکیه، انزلی ـ ارس با قفقاز و همچنین انزلی با حوزه خزر، چابهار با پاکستان، قشم و کیش با حوزه خلیج‌فارس در ارتباط است.

وی با اشاره به بازدید خود از محدوده منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی می‌تواند یک نقطه قوت باشد، زیرا با توجه به قرار گرفتن بندرگاه انزلی در محدوده شهری، اتصال راه‌آهن به این بندرگاه دشوار به نظر می‌رسد؛ ولی براحتی به بندر کاسپین قابل اتصال است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پیش‌بینی شده تخلیه و بارگیری در بندرگاه کاسپین، دو برابر بندرگاه انزلی است.

ترکان در مورد روابط با مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر گفت: خوشبختانه سازمان منطقه آزاد انزلی تقویت روابط با این کشورها را به‌جد دنبال می‌کند و برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در اردیبهشت سال آینده نیز در همین راستاست.

ترکان با تاکید بر این‌که مناطق آزاد باید سر پل تولید، صادرات و فناوری باشند، گفت: با توجه به سیاست‌های اصلی مناطق آزاد، کوشیده‌ایم مناطق آزاد به سمت تولید و صادرات سوق داده شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها