گزارش جام جم آنلاین از افشاگری معاون اول دولت دهم

چه کسانی از رحیمی پول گرفتند و آن را چه کردند؟

موضوع پول گرفتن نمایندگان دوره هشتم از محمد رضا رحیمی زمانی رو شد که پس از نامه محمود احمدی نژاد و اعلام برائت وی از مفاسد معاون اول خود ؛رحیمی طی نامه‌ای به رئیس جمهور سابق دست به افشاگری‌ زد وگفت هنگامی که وی در سمت رئیس دیوان محاسبات کشور بوده، از شخصی به نام جابر ابدالی، یک میلیاردو و دویست میلیون تومان دریافت کرده و بین 170 کاندیدای اصولگرای مجلس هشتم پخش کرده که کلیه اسناد و کپی چک‌های صادره ثبت شده است.
کد خبر: ۷۶۷۱۳۹
چه کسانی از رحیمی پول گرفتند و آن را چه کردند؟

این اعتراف رحیمی که با آبروی مجلس در ارتباط است باعث شده که نمایندگان در صدد اعلام برائت از این موضوع برآیند و طی نامه ای به رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه بخواهند که موضوع بررسی و صحت و سقم قضیه مشخص شود و نام نمایندگانی که پول دریافت کرده‌اند نیز به افکار عمومی اعلام شود.

این تکاپو در مقابل اظهارات معاون اول رئیس جمهور سابق، برخی از نمایندگان را که نام آنها در این ماجرا برده شده را واداشته است تا به اظهار نظر در باره نامه رحیمی بپردازند و ضمن تایید اظهارات او بگویند پولی را که گرفته بودند صرف مردم مستمند شده نه مصارف انتخاباتی آنها.

برخی دیگر نیز از اساس صحت سخنان رحیمی را زیر سوال برده و گفته اند از کجا معلوم وی که متهم محسوب می شود، اظهاراتش را از روی عمد و برای تخریب مجلس بیان نکرده نباشد چرا که هیچگونه سندی برای تایید این اظهارات وجود ندارد.

وکیل رحیمی: این پول پاک است

البته در این میان وکیل محمد رضا رحیمی تاکید کرده که نام بردن از نمایندگان توسط موکلش در خصوص دریافت وجه به قصد اتهام‌زنی به آنان نبوده و دریافت وجه، عمل خلاف و مجرمانه‌ نیست بلکه یک عمل مباح، عرفی و قانونی در فعالیت‌های انتخاباتی است.

وی با اشاره به اظهارات محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که نام وی نیز در میان نمایندگان دریافت کننده پول مطرح شده، گفته است که در هر انتخاباتی کاندیداها برای تامین هزینه‌های خود کمک‌هایی را دریافت می‌کنند ولی هیچ پول ناپاکی دریافت نکرده‌اند و زمانی که آقای رحیمی پول را توزیع کرده، اصل بر این بوده که پول پاک است.

نماینده اردبیل: نام همه دریافت کنندگان پول را فاش می کنیم

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس نهم که همچنان پیگیر ‌نامه برای افشای اسامی 170 نماینده دریافت کننده پول است، در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد که وی از همکارانش در مجلس شنیده‌ که این پرداخت‌ها طی دو نوبت در یک هفته انجام شده است .

وی تاکید کرد که تا حصول نتیجه نهایی برای شفاف سازی رفتار نمایندگان مساله را پیگیری خواهد کرد و نائب رئیس اول مجلس نیز در راستای شفاف سازی مساله قدم برمی دارد.

پیرموذن تصمیم گیری نهایی در این قضیه را با قوه قضائیه دانست و خاطر نشان کرد نامه «افشای اسامی 170 نماینده مجلس» به قوه قضاییه توسط علی لاریجانی ارسال شده است.

نماینده اردبیل با اشاره به اینکه تعداد زیادی از نمایندگان مشتاق امضا کردن این نامه هستند، یادآور شد: البته برخی نمایندگان که درگیر این ماجرا هستند، قصد دارند با مبرا کردن خود از عملی که مرتکب شده اند با امضای این نامه اعلام برائت کنند.

هشدار شورای نگهبان به نمایندگان

در واکنشی دیگر، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز ادعای محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم بررسی و اثبات نشده است، گفته که اگر این ادعا در مراجع ذی صلاح اثبات شود حتما در موعد انتخابات عکس العمل شایسته در مقابل کسانی که درگیر ماجرا بودند، اتخاذ خواهد شد.

نجات الله ابراهیمیان در گفت و گو با ایرنا در واکنش به ادعای رحیمی در نامه اخیر خود به رییس دولت دهم تاکید کرده که مسلما شورای نگهبان نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد و بر اساس مقررات، موضوع را بررسی و تصمیمات شایسته اتخاذ خواهد کرد.

وی حتی در مقابل برخی اظهارات که دریافت این ارقام را برای بکارگیری در کار خیر عنوان کرده اند، به سکوت قانون اشاره کرده و گفته است: متاسفانه درباره ساز و کار حمایت های مالی از گروه ها و داوطلبان انتخابات، مقررات روشنی نداریم و یکی از ضعف های قوانین ما، فقدان سازوکارهای دقیق قانونی تنظیم کننده نظام کمک های مالی برای احزاب و اشخاص است.

ابراهیمیان در ادامه گفته که به محض این که مراجع ذی صلاح، تصدیق و تایید کنند تخلفی شده است، موضوع، بررسی و در موعد انتخابات نسبت به آن عکس العمل مناسب نشان داده خواهد شد.

نمایندگان نمی‌دانستند پول‌ رحیمی ناپاک است

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به نامه رحیمی گفته است: فرض می‌کنیم به هر کاندیدا 5 میلیون تومان کمک شده اما 5 میلیون تومان در برابر 100 میلیون تومانی که نمایندگان برای انتخابات هزینه می‌کنند مبلغ ناچیزی است. با وجود این، به احتمال قریب به یقین هیچ یک از نمایندگان مطلع نبودند که منشأ این پول، ناپاک یا کثیف است.

محمدرضا باهنر در نشست خبری در خبرگزاری تسنیم خاطرنشان کرده: هیچ مجلسی در طول 35 سال پول ناپاکی دریافت نکرده و اگر چنانچه به عنوان فعال در عرصه انتخابات پولی گرفتیم، خرج کردیم و هزینه کردیم، باید در مقابل قوه قضاییه پاسخگو باشیم که این پول دارای منشأ مبهمی نباشد.

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا شما رسیدی به آقای رحیمی بابت دریافت پول داده‌اید، گفته خیر، بنده به کسی رسید نداده‌ام.

هزینه انتخاباتی از اموال دولتی صد در صد جرم است

محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس که از دوره ششم در خانه ملت حضور دارد هم در گفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاین تاکید کرد که باید هرگونه ابهامی که در اذهان مردم شکل گرفته شفاف شده و مشخص شود چه کسی پول گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه در هر دوره مجلس کسانی مثل شهرام جزایری ها و... بودند که به برخی نمایندگان کمک مالی کنند، چرا تلاش نمی شود جلوی این رویه گرفته شود؟، اظهارداشت: اینها به دلیل خلا و ضعف قانون است. ما حتی در دوره ای پیشنهاد کردیم که دولت وام و تسهیلات در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار بدهد اما این درخواست با مخالفت روبه رو شد.

به عقیده تابش، اگر این پیشنهاد عملی می شد در سلامت کار و حفظ اعتماد مردم نقش چشمگیری داشت.

نماینده اردکان با اشاره به اینکه درست است که انتخابات هزینه دارد، تاکید کرد: اگر این ارقام از منابع دولت هزینه شود صد در صد جرم است و قوه قضائیه باید به این موضوع وارد شود و به گونه ای رفتار کند تا درس عبرتی باشد برای نمایندگان که برای جلب اعتماد مردم از جیب حاکمیت خرج نکنند.

عده ای می خواهند مجلس خوار و ذلیل شود

عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که اتهاماتی که وارد شده، قابل اثبات است، یادآورشد که به نظر می رسد اظهارات آقای رحیمی برای این بوده که حساب و کتاب در مورد پول های هزینه شده پس بدهد.

وی تاکید کرد: باید مشخص شود که اگر کسی پول گرفته برای چه گرفته و در چه بخشی آن را هزینه کرده است، هرچند برخی از نمایندگان از پولی که گرفته اند در راه خیر و کمک به مردم استفاده کرده اند.

نماینده آمل افزود: نباید به نمایندگانی که پولی را برای کمک به مردم بی بضاعت گرفته اند خرده وارد کرد بلکه باید به کسانی ایراد گرفت که هزینه های میلیاردی برای ستادهای انتخاباتی دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه عده ای می خواهند با طرح مسایلی مجلس را خوار و ذلیل کنند، تاکید کرد: به نظر می رسد دستگاه قضایی باید جلوی بسیاری از شائبه ها را با روشن سازی پرونده بگیرد.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها