مدتی است تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در استان‌های کشور رواج یافته است، اما استقبال از این محصولات به دلایلی چون بالا بودن قیمت آن چندان خوب نبوده است به طوری که به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس، در ۱۶۸ هزار هکتار از اراضی این استان، محصولات سالم کشاورزی تولید می‌شود، ولی متاسفانه این محصولات در بازار با استقبال مصرف‌کننده‌ها روبه‌رو نشده است.
کد خبر: ۷۶۶۸۶۳

محمدکاظم مصلایی در گفت‌وگو با مهر در تعریف محصول سالم یا محصول سبز، بیان کرد: محصول سالم محصولی است که قبل از عرضه به مصرف‌کننده، از فیلتر آزمایشگاه تعیین باقیمانده مواد شیمیایی عبور کرده باشد و میزان مواد شیمیایی موجود در آن در حد یا زیر استانداردهای مجاز باشد.

وی با اشاره به مراحلی که طی آن بهره‌برداران می‌توانند مزارع خود را به عنوان تولیدکننده محصول سالم معرفی و گواهی تشویقی محصول سبز را دریافت کنند، اظهار کرد: بهره‌بردارانی که تمایل به اخذ گواهی تشویقی محصول سبز را دارند باید تقاضای خود را به مراکز خدمات کشاورزی ارائه دهند. پس از آن مزارع این افراد برای سمپاشی با مواد شیمیایی مجاز و رعایت دوره کارنس سم، تحت نظارت کلینیک‌های گیاه پزشکی بخش خصوصی قرار می‌گیرند.

به گفته مصلایی، در مرحله سوم نمونه‌هایی از محصولات این مزارع توسط نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد به شکل تصادفی برداشت و به آزمایشگاه تعیین باقیمانده سموم ارسال می‌شود و در حالتی که بقایای سموم از حد مجاز کمتر باشد، نسبت به صدور گواهی لازم اقدام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: هنوز در افکار عمومی محصولات سالم جایگاه مناسبی پیدا نکرده‌است و مردم دید معتمدانه‌ای نسبت به این محصولات ندارند که امید است با اطلاع‌رسانی و معرفی این محصولات از تریبون‌های گوناگون، استقبال از محصولات سالم انجام شود و در آینده نزدیک شاهد اجباری شدن استاندارد سلامت محصول برای تمامی محصولات کشاورزی باشیم.

مصلایی درباره علت استقبال نکردن مردم از محصولات سالم گفت: این موضوع به این دلیل است که با توجه به بسته‌بندی‌هایی که برای این محصولات انجام می‌شود، به مقدار جزئی هزینه‌ای روی قیمت آنها لحاظ می‌شود که مصرف‌کننده هنوز به دلایل اقتصادی تمایلی به پذیرش این موضوع ندارد.وی افزود: اکنون تعدادی از شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات سبز در استان که تحت نظارت جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره استاندارد است ، به دلیل استقبال نکردن مصرف‌کنندگان از محصولات سالم، احتمال دارد که تعطیل شود. مصلایی درباره محصول ارگانیک گفت: محصول ارگانیک به محصولی اطلاق می‌شود که در تولید آن هیچ‌گونه ماده شیمیایی و مصنوعی به کار نرفته و طی تولید آن مسائل اخلاقی رعایت شده باشد.

مصلایی با بیان این‌که کشت این محصولات به مقدار جزئی در استان وجود دارد، ابراز کرد: محصولات ارگانیک به علت قیمت قابل ملاحظه‌ای که برای مصرف‌کننده دارد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و استقبال نکردن به فساد محصول و ضرر کلان برای عرضه‌کننده منجر می‌شود و به همین دلیل محصولات ارگانیک تولیدی در استان صادر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها