از اوایل بهار سال 93 سینمای ایران در غم هنرمندان در عرصه های مختلف به سوگ نشست و هنرمندانی را ازدست داد که تجربیات و دانسته هایشان برای سینمای کشور غنیمت بود و در آستانه جشنواره فیلم فجر، یادی می‌کنیم از سینماگرانی که سی وسومین بهار سینمای ایران را ندیدند.
کد خبر: ۷۶۵۸۴۶
سینماگرانی که سی وسومین بهار سینمای ایران را ندیدند

سینما اعجاز عجیبی دارد، سالنی تاریک که در آن می‌توان به رویاهای دست نیافتنی رسید اما در این سالن تاریک که نوری از بالا به پرده عریض آن می‌تابد و مخاطب را مسخ میکند، بیشتر بازیگران هستند که خودنمایی می کنند و برای مخاطب قابل شناسایی هستند.به لحظه های فرا رسیدن سال نوی سینمای ایران نزدیک می‌شویم اما امسال هم عدهای از هنرمندان عرصه سینما را از دست دادیم. هنرمندانی که برخی از آنها انزوا و بیکسی عمر، حق شان نبود زیرا با هنر خود برای ما دنیای دست یافتنی را خلق کردند. مرگ حق است اما تنهایی و فراموش شدن و غریبانه زیستن برای هنرمندی که زمانی برای خود ارج و قرب داشته و دنیایی را برای مخاطبان خلق کرده اند، سزاوار نیست.

فصل بهار برای اهالی سینما فصل خزان بود در اولین روزهای بهار شیرین شازده احمدی طراح صحنه و لباس به موجب آتش سوزی در منزلش دچار 97 درصد سوختگی و بعد از شش روز بستری در بیمارستان، سرانجام درگذشت. او فیلم هایی چون «هوو»، «مرهم» و... را در کارنامه خود به ثبت رسانده بود.
ناصر گیتی جاه، پروین میکده، حمید مهرآرا از دیگر هنرمندانی بودند که فصل بهار خانواده سینما را در سوگ نشاندند. پروین میکده از بازیگران کهنسال اما پرکار سینما به شمار می رفت از آخرین کارهای او می توان به گناهکاران ساخته فرامرز قریبیان اشاره کرد او در اکثر آثار نقش مادربزرگ را برعهده میگرفت که چهره ای شیرین داشت.
ناصر گیتیجاه بازی خوب و موثرش در جشنواره فیلم فجر دیده شد و در جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خوابم میآد» از او تقدیر شد. او از سال 1340 وارد سینما شد از جمله کارهای او میتوان به فیلمهای «پنجمین سوار سرنوشت»، «راه دوم»،«خط پایان»، «تنوره دیو»،«یوزپلنگ»، «مدرک جرم»، «مکافات»، «خواستگاری»، «پنجاه و سه نفر»، «قافله» و «خوابم میآد» اشاره کرد.
در آخرین روز مردادماه اکبر خواجویی کارگردانی که بیشتر به ساخت سریال «پدرسالار» شناخته میشد، درگذشت. خواجویی که سال 91 به علت عارضه قلبی جراحی شد، به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود و او که پیش از این با ساخت فیلم سینمایی «محیا» به موضوع مرگ و مواجهه با آن پرداخته بود جان به جان آفرین تسلیم کرد.
خزان برگریز، برگ های خوش رنگ سینمای کشور را ازدرخت آن جدا کرد. اوایل مهرماه مستندساز حامد خسروی (مستندساز) در اثر سانحه رانندگی درگذشت او یکی از مستندسازان موفق سینمای کشور بود.
و اما مجید بهرامی بازیگر مستعد تئاتر و سینما که شاهد نقش آفرینی او در فیلم های سینمایی «گیلانه» رخشان بنی اعتماد، «دانه های ریز برف» علیرضا امینی و اخیرا فیلم سینمایی «بدرود بغداد» به کارگردانی مهدی نادری بوده ایم اما متاسفانه جامعه تئاتر کشور روز شنبه 24 آبان ماه بار دیگر عزادار شد و پیکر این مرحوم را به آرامگاه ابدی خود سپرد.
اوایل ماه آذر هنوز غم از دست رفتن جوان مستندساز کشورمان از ذهن هنرمندان دور نشده بود که در اوایل آذرماه بسیاری ازاهالی هنر درغم ازدست دادن عظیم جوانروح فیلمبردار بسیاری از آثار ماندگار مانند «مختارنامه»،هنرمندی که با کادربندیها و قاب تصویرش ما را محو تصاویر زیبای آثارش کرد، داغدار شدند.
انوشیروان ارجمند که مدت ها جلوی دوربین میرباقری و جوانروح حاضر شده بود از سخنرانان مراسم تشییع پیکر زنده یاد عظیم جوانروح بود اما دست تقدیر به گونهای رقم زد که انوشیروان ارجمند هم در اواخر همان ماه (آذر) جان به جان آفرین تسلیم کرد و غم از دست دادن او اهالی هنر را به سوگ نشاند.
در آخرین روز پاییز درست در شب یلدا صدای تهران خاموش شد. مرتضی احمدی بازیگر و هنرمند سینما و تلویزیون ایران در آخرین روز پاییز دیگر نماند که درباره گذشته و طهرون قدیم از او بپرسیم. دیگر نبود تا تجربه ها و دانسته ها و هنرش را به دیگران انتقال دهد.
احمد رسولزاده استاد دوبله ایران در دی ماه هنرمندان سینمای کشور و علی الخصوص دوبله را در غم فراق خود نشاند. او در فیلمها به جای محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی دوبله می کرد و از دوبله های معروف او صدای دوبله شخصیت عمر مختار با بازی آنتونی کوئین بود.
حسین سلطانی (بازیگر فیلم افق)،علی محزون (کارگردان چادرنشین هاو محکوم بی گناه )، نادر قانع (کارگردان و فیلمنامه نویس)، بهرام هنرمند (مدیر تدارکات)، توحید اصلانزاده (بازیگر)، صابر رهبر (کارگردان)، اشکان بانکی (بازیگر جوان فیلم تو و من)، مهدی کاشانیان (بازیگر فیلم های سینمایی «ترن» و «دندان مار»)، حسن رضییانی (عین الله باقر زاده - بازیگر)، رضا رضاپور (بازیگر)، هوشنگ منظوری (بازیگر – صاحب امتیاز تئاترپارس)، روبیک زادوریان (کارگردان)، از دیگر هنرمندانی بودند که بهار سینمای ایران را در سی و سومین دوره از جشنواره فیلم فجر جایشان خالی است. یادشان گرامی باد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها