همه آنچه می‌خواهید درباره بازیگران جشنواره سی و سوم فجر بدانید

وفور بابک حمیدیان و غیبت رضا عـطاران در جشنواره امسال

ویترین هر ساله جشنواره فجر، نه نام کارگردان‌ها، نه اسامی گل درشت فیلم‌ها و نه حتی داستان‌های تازه و ملتهب‌شان است. ویترین جشنواره، عملا بازیگرهایی هستند که با فیلم‌های‌شان در جشنواره حضور دارند.
کد خبر: ۷۶۵۴۳۹
وفور بابک حمیدیان و غیبت رضا عـطاران در جشنواره امسال

حتی مهم‌ترین جایزه جشنواره فجر (مثل دیگر فستیوال‌ها و مسابقات سینمایی)، از نظر عامه مردم، جایزه بهترین بازیگرهای اصلی و مکمل زن و مرد است. در جشنواره امسال اما خیلی از بازیگران مطرح، اثری ندارند. برخی بازیگران دیگر با چند اثر ظاهر شده‌اند و پرکارها و کم‌کارهای امسال را به نمایش گذاشته‌اند. در ادامه به ویترین جشنواره امسال پرداخته‌ایم. بازیگرهایی که هستند، بازیگرهایی که نیستند و بازیگرهایی که باید باشند اما بنا به دلایلی نیستند. همچنین این ویترین با ویترین سال گذشته جشنواره مقایسه شده است. طبیعی است که تنها 22فیلم بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و یازده فیلم بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها) در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته.

پرکارترین‌های جشنواره

اگر چه سال گذشته مهتاب کرامتی در جشنواره با فیلم «اشباح» داریوش مهرجویی حضور داشت اما امسال با 4فیلم، در میان بازیگران خانم، رکورددار است. او با فیلم‌های «عصر یخبندان»، «مزار شریف»، «جامه‌دران» و «ارغوان» به جشنواره سی و سوم می‌آید. او در عصر یخبندان دوباره و بعد از «آدمکش» ساخته رضا کریمی، با بهرام رادان همبازی شده است. ارغوان سومین همکاری کرامتی با امید بنکدار و کیوان علیمحمدی بعد از «شبانه‌روز» و «شبانه» است. در «مزار شریف» دوباره در پروژه‌ای دولتی بعد از «فرزند چهارم» حضور داشته و همچنین در فیلم اول یک کارگردان هم به نام «جامه‌دران» شرکت داشته است. اما در میان بازیگران مرد، بابک حمیدیان، پرکارتر از همه بوده است. او مسیر تکراری «دیده شدن در جشنواره امسال و پرکاری در سال بعد» را طی کرده. حمیدیان سال گذشته، سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را برای «چ» گرفت و امسال گویا به هیچ پروژه‌ای «نه» نگفته است. بابک حمیدیان امسال با «روباه»، «شکاف»، «مرگ ماهی» و «من دیه‌گو مارادونا هستم» به جشنواره سی و سوم می‌آید. اگر فیلم «استراحت مطلق» رضا کاهانی هم به جشنواره می‌آمد، حمیدیان، با 5فیلم، رکورددار در میان همه بازیگران بود.

سه فیلمه‌ها چه کسانی هستند؟

جشنواره امسال، پر از بازیگران تکراری است. گوهر خیراندیش که سال گذشته با «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» دیده شد، امسال با سه فیلم «ایران برگر»، «رخ دیوانه» و «شیفت شب» حضور دارد. همچنین پگاه آهنگرانی که در جشنواره دو سال پیش توانست سیمرغ بازیگر مکمل را برای فیلم «دربند» دریافت کند، امسال سه فیلم «نزدیک‌تر»، «جامه‌دران» و «خانه دختر» را دارد که دو تای اول در بخش نگاه نو و سومی در بخش «سودای سیمرغ» به رقابت با دیگر فیلم‌ها می‌پردازند. از دیگر بازیگرانی که با سه فیلم در جشنواره حضور دارند، علی مصفاست. او سه فیلم «در دنیای تو ساعت چند است»، «چاقی» و «مرگ ماهی» را در جشنواره سی و سوم دارد. فرهاد اصلانی هم با سه فیلم «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان» و «مشرف به کوچه بی‌نام» به جشنواره آمده. «مشرف به کوچه بی‌نام»، دومین همکاری اصلانی با ‌هاتف علیمردانی بعد از «به خاطر پونه» است. سحر دولتشاهی نیز با سه فیلم «شکاف»، «عصر یخبندان» و «مرگ ماهی»، یکی از بازیگران پرکار یک سال گذشته بوده است. این روزها فیلم «مستانه» با بازی او به عنوان نقش اصلی روی پرده سینماهاست. امیر آقایی هم دیگر بازیگر پرکار امسال است. او سه فیلم «شیفت شب»، «چهارشنبه 19آبان» و «مشرف به کوچه بی‌نام» را در کارنامه امسالش دارد.

دوگانه‌سوزها!

برخی بازیگران، امسال هم فیلم به عنوان بازیگر دارند و هم در مقامی دیگر به جشنواره سی وسوم راه پیدا کرده‌اند. نیکی کریمی یکی از آنهاست. او در دو فیلم «مرگ ماهی» و «چهارشنبه 19آبان» بازی می‌کند. همچنین خودش هم فیلم «شیفت شب» را کارگردانی کرده است. هومن سیدی هم فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» را به عنوان کارگردان دارد که البته در آن بازی هم کرده است. همچنین در فیلم «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی بازیگر بوده است. سهیلا گلستانی هم دیگر بازیگری است که خودش هم در بخش نگاه نو، فیلم «دو» را دارد. او همچنین در فیلم «بوفالو» به کارگردانی همسرش بازی کرده است. پرویز پرستویی نیز در فیلم‌های «دو» و «بوفالو» بازی کرده و البته در فیلم «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی، در مقام تهیه‌کننده نیز بوده است. این اتفاق برای بیژن امکانیان هم افتاده است. او در جشنواره سی و سوم، فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده را به عنوان تهیه‌کننده دارد و از سوی دیگر در فیلم «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی بازی می‌کند.

معروف‌های غیربازیگر

در جشنواره سی و سوم فیلم فجر، اگر چه تعدادی از ستاره‌ها حضور ندارند و در عوض تعداد بازیگران تکراری در فیلم‌ها زیاد است اما چهره‌های معروف و غیر بازیگری هم هستند که امسال در جشنواره فیلم فجر در مقام بازیگر ظاهر شده‌اند. احمد حامد، همسر فاطمه معتمدآریا یکی از آنهاست. او با همسرش در فیلم «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف، همبازی شده است. امیرعلی نبویان، شاعر و داستان‌نویسی که در برنامه تلویزیونی «رادیو هفت» دیده شد، با فیلم «خانه دختر» به جشنواره می‌آید. همچنین بازیگر اصلی فیلم «احتمال باران اسیدی» اثر بهتاش صناعی‌ها، شمس لنگرودی، شاعر و نویسنده شناخته شده است. همچنین در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» اثر صفی یزدانیان، زهرا خوشکام، مادر لیلا حاتمی و همسر مرحوم علی حاتمی بعد از سال‌ها بازی می‌کند. در این فیلم کریستف رضاعی، آهنگ‌ساز هم به ایفای نقش می پردازد. همچنین لیلی فرهادپور، مترجم و نویسنده در فیلم «دوران عاشقی» بازی می‌کند. جلال فاطمی، کارگردان هم یکی دیگر از چهره‌هایی است که امسال در «روباه» اثر بهروز افخمی به عنوان بازیگر ظاهر شده.

مورد عجیب مریلا و نوید

یکی از اتفاقات رایج در سینمای ایران، پرکاری بازیگرانی طی یک سال آینده بعد از جشنواره است که در آن دیده شده و جایزه گرفته‌اند اما جالب اینجاست که دو نفر امسال از چنین قاعده‌ای پرهیز کردن. دو بازیگری که سال گذشته خوش درخشیدند و نظر خیلی‌ها را به بازی خود جلب کردند و مورد تقدیر هم قرار گرفتند. مریلا زارعی امسال تنها در یک فیلم حضور دارد. او که سال گذشته با «چ» و «شیار 143» حسابی دیده شد، بر خلاف بابک حمیدیان، خودداری‌های زیادی در انتخاب کار داشته و تنها در فیلم دفاع مقدسی «ماهی سیاه کوچولو» حاضر شده است که اولین ساخته کارگردان جوانش است. به غیر از مریلا زارعی، نوید محمدزاده نیز گویا در انتخاب‌هایش حسابی سختگیری کرده. او که سال گذشته برای بازی بسیار خوبش در فیلم «عصبانی نیستم» دیده شد، امسال تنها با فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده در جشنواره حضور دارد.

تئاتری‌ها

بازیگران تئاتری، امسال بیش از سال گذشته در جشنواره به ایفای نقش می‌پردازند. نقش اصلی فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» را سیامک صفری بازی کرده است. نسیم ادبی، با دو فیلم «ارغوان» و «خانه دختر» در جشنواره حضور دارد. الهام کردا، دیگر بازیگر تئاتری، «ارغوان» را دارد. پانته‌آ پناهی‌ها، با «بوفالو» به جشنواره می‌آید و سعید داخ با «چهارشنبه 19آبان»؛ پیام دهکردی، در «تگرگ و آفتاب» به ایفای نقش پرداخته. ستاره پسیانی، «مشرف به کوچه بی‌نام» را دارد و حسین پاکدل و بهاران بنی‌احمدی، با «آزادی مشروط» در جشنواره حاضرند. (تماشاگران امروز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها