گروه‌های تروریستی که به عنوان پیاده‌نظام غرب در منطقه به کشتار و جنایت می‌پردازند به چالشی برای اربابان غربی خود و البته متحدان غرب مبدل شده‌اند. مسأله گروگان‌گیری اتباع اروپایی و آمریکایی از سوی گروه‌هایی مانند داعش نمودی از این مسائل است.
کد خبر: ۷۶۴۰۹۹
راهی که ژاپن باید برود

هر چند که گروگان‌گیری‌های مذکور بعضاً بهانه غرب برای نظامی‌گری شده اما در نهایت گروگانگیری‌های تروریستها به کابوس برای شهروندان و اتباع این کشورها مبدل شده است. از جمله این موارد گروگان‌ گرفته شدن اتباع ژاپن از سوی داعش و خبر اعدام یکی از آنها است.

برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی این اقدامات را برگرفته از خوی جنایت‌کار تروریست‌ها دانسته‌اند که با گروگان گرفتن اتباع کشورها به دنبال باج‌خواهی از آنان هستند. ایجاد فضای رعب و وحشت در جهان نیز بخش دیگری از اهداف گروگان‌گیری تروریست‌‌ها است. در باب مساله ژاپن نیز برخی بر این عقیده‌اند که اعلام حمایت‌های مالی ژاپن از ائتلاف ضد داعش و کشورهای عربی حاضر در جمع مخالفان تروریسم، دلیل این گرو‌گان‌گیری بوده است. هر چند که مجموع این عوامل را در گروگان‌ گرفته شدن اتباع ژاپنی می‌توان لحاظ کرد اما یک اصل بسیار مهم مطرح است و آن ریشه وجود تروریسم و اقدامات جنایتکارانه آنان است.

بر جهان آشکار است که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس زمینه‌سازان ایجاد گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده بوده‌اند. آنها حتی اکنون نیز که ادعای تشکیل ائتلاف ضدداعش را مطرح می‌کنند به حمایت از آنان ادامه می‌دهند چنانکه در هنگام محاصره آنها توسط ارتش عراق و سوریه برای این تروریست‌ها سلاح ارسال می‌کنند. به عبارتی آنچه زمینه‌ساز تقویت و استمرار جنایات تروریست‌ها گردیده رفتارهای کشورهای غربی است. بر این اساس اتباع ژاپن قربانی سیاستهای دوستان غربی دولتمردانشان شده‌‌اند که برای منافع خود همچنان به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهند.

دراین میان بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند که اقدام ژاپن مبنی بر اعزام نیروی نظامی به اردن برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی ضدداعش نمی‌تواند کمکی به امنیت اتباع ژاپنی و نیات این کشور برای مقابله با تروریسم کند چرا که این ائتلاف در اصل همان حامیان تروریست‌ها هستند.

لذا اگر ژاپن واقعاً به دنبال مبارزه با عاملان کشتار اتباعش است باید به مقابله با این ائتلاف پرداخته و به جمع مبارزان واقعی با تروریسم یعنی مقاومت منطقه بپیوندد. حمایت از ارتش‌های عراق و سوریه می‌تواند بخش مهمی از این رویکرد باشد چرا که ائتلاف آمریکایی ضد داعش ماهیت خود را نشان داده و اثبات کرده که اراده‌ای برای مقابله با تروریسم ندارد که نتیجه آن نیز گروگان گرفته شدن اتباع ژاپنی و قتل‌عام هزاران انسان بی‌گناه در منطقه است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها