اسامی داوران بخش‌های مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر اعلام شد

داوران اصلی از راه رسیدند

اینها کسانی هستند که 22 بهمن ماه سرنوشت سیمرغ‌های سی و سومین جشنواره فیلم فجر را تعیین خواهند کرد: علیرضا شجاع نوری، عبدالله اسکندری، مهتاب نصیرپور، محمدرضا بزرگ نیا، عزیز ساعتی و جواد طوسی شش سینماگری هستند که همراه مجید مجیدی (رئیس هیات داوران) پس از تماشای دقیق 24 فیلم بخش سودای سیمرغ، درباره برندگان جوایز اصلی مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران به جمع‌بندی خواهند رسید.
کد خبر: ۷۶۳۸۶۹
داوران اصلی از راه رسیدند

به گزارش جام‌جم، چهار روز دیگر جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود و سینماگران و سینمادوستان در ضیافتی همواره محبوب و دوست‌داشتنی به تماشای تازه‌ترین تولیدات سینمای ایران می‌نشینند.

جشنواره فیلم فجر با سی و سه سال قدمت مهم‌ترین میدان نمایش و رقابت فیلم‌های سینمای کشور است و اکثر قریب به‌اتفاق فیلمسازان دوست دارند فیلم‌هایشان ابتدا در این فضا به معرض نمایش و قضاوت گذاشته شود. از این رو می‌توان گفت که جایگاه و ارزش این جشنواره وطنی با همه کاستی‌ها و ضعف‌هایش بر هیچ سینماگر ایرانی پوشیده نیست و بیشتر فیلمسازان حتی با وجود کسب موفقیت‌هایی در جشنواره‌های معتبر جهانی دوست دارند که پیش از هرجا در کشور خود قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

از این رو معرفی و انتخاب اعضای هیات انتخاب و هیات داوران بخش‌های مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر همیشه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار بوده است و افرادی که عهده‌دار این مسئولیت‌ها می‌شوند باید عواقب اظهارات گاه بسیار تند و مخالف را هم بپذیرند. البته همواره و حتی در بهترین و ایده‌آل‌ترین شرایط هم حرف و حدیث‌ها برقرار است و هستند کسانی که نظرشان همسو با سلیقه هیات انتخاب و گروه داوران نباشد.

روز گذشته هم سرانجام جشنواره پیش روی فیلم فجر داورانش را شناخت و علیرضا رضاداد، دبیر این دوره در حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دبیرخانه جشنواره آمده بود، اسامی داوران بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد.

هیات داوران جشنواره امسال فیلم فجر دو ویژگی مهم دارد؛ یکی تعداد داوران که عدد فرد هفت را نشان می‌دهد و می‌تواند در رای‌گیری‌ها و جمع‌بندی نهایی، کار انتخاب سینماگران برنده و برگزیده را برای داوران آسان‌تر کند و دیگری وجود یک سینماگر زن در میان داوران است. دو خصوصیت مثبتی که جشنواره سال گذشته فیلم فجر فاقد آن بود.

پیش از این فقط حضور مجید مجیدی، کارگردان جهانی و شناخته‌شده که فیلم «محمد رسول الله» او اثر افتتاحیه جشنواره امسال فیلم فجر است، به عنوان رئیس هیات داوران قطعی شده بود و نام دیگر داوران مشخص نبود.

اما از روز گذشته و با معرفی همه داوران، نگاه سینماگران حاضر در بخش‌های مسابقه سینمای ایران این دوره جشنواره فیلم فجر نسبت به هفت عضو هیات داوران که جملگی از دوستان و همکاران باسابقه آنها به حساب می‌آیند، اندکی تغییر خواهد کرد و هرگونه ارزیابی و قضاوت این گروه روی فیلم‌ها قطعا با نظرات موافق و مخالف فراوانی در روزهای پایانی این ماه و شاید حتی تا همیشه روبه‌رو خواهد بود.

ولی آنچه مسلم است کارنامه پربار و روشن و ارزشمند اعضای هیات داوران است و همه آنها جزو بهترین‌های هنر- حرفه خود هستند.

نام مجید مجیدی به عنوان رئیس هیات داوران با چند فیلم شاخص و ماندگار سینمای ایران گره خورده است. «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «آواز گنجشک‌ها» فقط چند نمونه از کارهای به یادماندنی این فیلمساز پرآوازه است. او امسال با فیلم عظیم «محمد رسول الله» می‌توانست یکی از بخت‌های اصلی کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره باشد، اما ترجیح داد فیلمش به حرمت نام و مقام پیامبر گرامی اسلام مورد داوری قرار نگیرد و در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآید. با این تصمیم، دبیر جشنواره فیلم فجر از فرصت استفاده کرد و طی‌حکمی او را به عنوان رئیس هیات داوران این دوره جشنواره فیلم فجر برگزید.

فیلم «محمد رسول الله» یک نماینده دیگر هم در تیم داوری بخش سودای سیمرغ دارد و او هم کسی نیست جز علیرضا شجاع نوری، بازیگر نقش عبدالمطلب. شجاع نوری، بازیگر و تهیه‌کننده سینمای ایران و مشاور امور بین‌الملل سازمان سینمایی همان بازیگر نقش اصلی فیلم «روز واقعه» است.

عبدالله اسکندری، استاد چهره‌پردازی تلویزیون و سینما هم که به خاطر طراحی گریم هنرمندانه‌اش در فیلم‌هایی چون مادر، ناصرالدین شاه آکتور سینما، بلندی‌های صفر، آخرین بندر، روز واقعه و ساحره برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی از جشنواره فیلم فجر شده، یکی دیگر از اعضای هیات داوران است که باتوجه به دانش و پیشینه ارزشمندش می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب برگزیدگان داشته باشد.

حضور یک خانم هنرمند در میان گروه داوری هم برای بانوان سینماگر مایه خوشحالی است. مهتاب نصیرپور، بازیگر توانای تئاتر، تلویزیون و سینما که مردم او را در کارهایی چون «به نام پدر» و «من ترانه پانزده سال دارم» به یاد دارند، می‌تواند خیال سینماگران زن را تا حدود زیادی راحت کند و آنها دیگر نگران نگاهی کاملا یکسویه و مردانه به آثار نخواهند بود.

محمدرضا بزرگ‌نیا، کارگردان و مستندساز سینما هم که بیشتر او را با ساخت فیلم‌های بزرگ و پرخرج دریایی همچون «کشتی آنجلیکا»، «جنگ نفتکش‌ها» و «راه آبی ابریشم» به خاطر داریم هم یکی دیگر از سینماگرانی است که نتیجه زحمات فیلمسازان سی و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری خواهد کرد.

عزیز ساعتی، مدیر فیلمبرداری و عکاس قدیمی و باسابقه سینمای ایران هم در این دوره به داوری فیلم‌ها می‌پردازد؛ او دو بار برای عکاسی فیلم‌های «بایسیکل ران» و «دستفروش»، سیمرغ بلورین بهترین عکاسی را به دست آورده بود. «آژانس شیشه‌ای»، «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» چند فیلمی هستند که ساعتی مدیریت فیلمبرداری آنها را به عهده داشته است.

یکی از سنت‌های خوب جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر، حضور یک منتقد و نویسنده سینمایی در میان هیات داوران است؛ کسانی که نگاه ویژه و متفاوتی به آثار دارند و می‌توانند با سختگیری‌های نقادانه سطح و کیفیت انتخاب‌ها را بالا ببرند. سال گذشته نام هوشنگ گلمکانی در میان هیات داوران دیده می‌شد و امسال هم جواد طوسی، از جمع نویسندگان و منتقدان سینمایی در گروه داوری حضور دارد.

هیات داوران بخش سودای سیمرغ در حالی روز گذشته معرفی شدند که روز یکشنبه هم اسامی هیات داوران بخش نگاه نو (فیلمسازان فیلم اولی) اعلام شده بود و قرار است همایون اسعدیان، فرشته طائرپور، محمدمهدی عسگرپور، حسن بلخاری و رضا مقصودی به ارزیابی و قضاوت 11 فیلم این بخش بپردازند. باید دید سازندگان 24 فیلم سودای سیمرغ و 11 فیلم نگاه نو و البته تماشاگران در 22 بهمن و شب اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر از آرای این داوران رضایت خواهند داشت یا نه؟

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها