پرونده پردست​انداز تاکسی​ها

حقایق جالب درباره تاکسی

در بعضی از شهرها، حرفه تاکسیرانی شغلی مهم و باارزش تلقی می شود. به طور مثال در لندن، رانندگان تاکسی مجبورند پیش از گرفتن مجوز رانندگی سه سال درس خوانده و آموزش ببینند و تقریبا سه چهارم متقاضیان این حرفه نمی‌توانند آموزش را به انتها برسانند و مجوز بگیرند.
کد خبر: ۷۶۲۹۱۷
حقایق جالب درباره تاکسی

به دلیل جدی گرفتن این شغل در لندن، رانندگان تاکسی بارها مورد مطالعات مغزی قرار می‌گیرند، چون محققان معتقدند هیپوکامپوس مغز آنها نسبت به مردم دیگر بزرگ‌تر است. اما بجز این نکته، حرفه تاکسیرانی در دنیا نکات جالب زیادی دارد از جمله این که:

*‌ سرویس تاکسیرانی اولین بار در سده 1600 در پاریس و لندن شروع به کار کرد؛ البته تاکسی‌های آن موقع درشکه‌هایی بود‌ که با اسب به این سو و آن سو کشیده می‌شد.

*‌ تاکسی‌های اولیه معمولا با باتری کار می‌کردند و وزن این باتری‌ها به 363 کیلوگرم می‌رسید.

*‌ تاکسی بی‌سیم برای اولین بار در دهه 40 شروع به فعالیت کرد و عملیات جابه‌جایی مسافران را بهبود بخشید.

*‌ مسن‌ترین تاکسیران دنیا اکنون جانی فوت من نود و دو ساله ملقب به اسپایدر از هارلم نیویورک است. او که زمانی راننده فرانکلین روزولت بوده، همچنان به رانندگی مشغول است و مردم شهر هارلم او را خیلی دوست دارند.

‌*‌ اولین بار برای تاکسی‌ها رنگ زرد انتخاب شد، زیرا از مسافت دور هم کاملا مشخص بود. سپس در سال 1967 قرار شد تاکسی‌های نیویورک به رنگ زرد درآیند. امروزه در نیویورک حدود 13هزار و 237 تاکسی مشغول به کار است و در سال 1999، 241 میلیون مسافر را در این شهر جابه‌جا کردند.

*‌ در ایالت ایلینوی آمریکا اگر حال مسافری در تاکسی به هم بخورد و تاکسی را کثیف کند، باید علاوه بر کرایه 50 دلار هم برای تمیز کردن تاکسی بپردازد.

*‌ رانندگان تاکسی آمریکا اگر حین رانندگی با تلفن همراه صحبت کنند، 200 دلار جریمه می‌شوند.

*‌ در سال 1925 اولین زن راننده تاکسی در نیویورک شروع به کار کرد و تا اواخر دهه 60، 10 درصد رانندگان تاکسی زن بودند؛ البته این درصد امروزه به کمتر از یک‌درصد رسیده است.

*‌ از آنجا‌ که رنگ سیاه باشکوه و پرابهت درنظر گرفته می‌شد، رنگ اولین تاکسی‌های لندن سیاه بود.

*‌ مسافران لندن هم باید قوانینی را رعایت می‌کردند، مثل این که حق نداشتند برای جلب توجه تاکسی، فریاد بزنند: «تاکسی» و برای این کار باید فقط دست‌شان را بلند می‌کردند.

*‌ سال 1984 در لندن اگر راننده‌ای مجبور می‌شد مسافری را که مبتلا به یکی از بیماری‌های واگیردار است جابه‌جا کند، باید قبل از سوار کردن مسافر دیگر، خودرویش را به ماموران بهداشت نشان می‌داد تا ضدعفونی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها