جهان در سالی که گذشت

رقص شمشیر ریاض، پای چاه نفت

با درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان ، شاهزاده سلمان پادشاه جدید این کشور شد و شاهزاده مقرن نیز به عنوان ولیعهد انتخاب گردید.
کد خبر: ۷۶۲۴۸۲
سلمان پادشاه جدید عربستان شد

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه جدید عربستان در پیامی اعلام کرد: ما به خط مشی استواری که عربستان از زمان ملک عبدالله بن العزیز در پیش گرفته است پایبند خواهیم بود.

پادشاه عربستان شاهزاده محمد بن نایف و شاهزاده محمد بن سلمان را به عنوان جانشین ولیعهد و رییس اداره دربار و وزیر دفاع این کشور انتخاب کرد.

روسای و مقامات برخی کشورهای جهان درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی عربستان را تسلیت گفتند و در کشورهای بحرین و اردن ۴۰ روز و مصر ۷ روز عزای عمومی اعلام شد.

منابع خبری گزارش دادند : عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر ، عبدالله دوم پادشاه اردن ، جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا و اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه پادشاه عربستان به ریاض سفر می کنند.

بعد از اعلام فوت پادشاه عربستان بهای نفت در بازار نیویورک برای تحویل در ماه مارس با افزایش 93 سنتی ( ‌دو و یک دهم درصد ) 47 دلار و 24 سنت معامله شد.

پادشاه جدید عربستان کیست؟

امیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود 79 ساله که به جانشین عبدالله شده است ، علاوه بر سمت ولیعهدی از سال 2012 وزیر دفاع این کشور هم بود. وی برادر ناتنی ملک عبدالله و بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان و برادر تنی ملک فهد پادشاه سابق و نایف و سلطان (دو ولیعهد سابق ملک عبدالله) است.

مادر وی حصه بنت احمد السدیری است.



وی از مهمترین ارکان خاندان سلطنتی عربستان سعودی به شمار می رود و یکی از افرادی است که به آنها هفت سدیری ، یعنی فرزندان ذکور ملک عبدالعزیز از همسرش حصه گفته می شود.

سلمان تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه امرا و شاهزادگان در ریاض سپری کرد و در 16 مارس 1954 هنگامی که به نیابت برادر تنی خود نایف بن عبدالعزیز به امیری ریاض پایتخت عربستان رسید وارد دنیای سیاست شد.

سلمان تاکنون سه بار ازدواج کرده است نخستین همسر وی سلطانه بنت ترکی بن احمد السدیری بود که فوت کرد و از او دارای 6 فرزند به نام های فهد ، سلطان ، احمد ، عبدالعزیز ، فیصل و حصه است.

همسر دوم سلمان «فهده بنت فلاح بن سلطان» از خاندان «آل حثلین» است که از او نیز دارای 6 فرزند به نام های محمد ، ترکی ، خالد ، نایف ، بندر ، راکان است.

اما همسر سوم سلمان «ساره بنت فیصل بن ضیدان ابو اثنین السبیعی» است که وی را طلاق داد و شاهزاده سعود تنها فرزند وی از این ازدواج است.

وی در سن 79 سالگی دارای مشکلات جسمانی است به طوری که بر اساس گزارشها به نظر می رسد و به دلیل بیماری قادر به اداره حکومت نیست.

زندگی نامه پادشاه متوفی عربستان

عبدالله بن عبدالعزیز ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزند «عبدالعزیز آل سعود» بنیانگذار عربستان بود.

وی در سال 1924متولد شد و از اول آگوست 2005( 10مرداد 1384) به دنبال مرگ برادرش ملک «فهد بن عبدالعزیز»، به تخت سلطنت نشست و به طور رسمی به عنوان پادشاه عربستان معرفی شد.

عبدالله از سال 1996به طور غیر رسمی و از سال 1998به طور رسمی زمامدار امور کشور شد و با تصویب قانونی در مجلس فرمایشی عربستان و با استفاده از نفوذ خود توانست بسیاری از اختیارات پادشاه اعم از ریاست کابینه را خود بر عهده بگیرد.

عبدالله بر عکس دیگر اعضای خاندان سلطنتی و برادر متوفی‌اش فهد که گرایش بسیاری به ایالات متحده داشت، به شدت انگلیسی بود.

پیام تسلیت ایران به عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در گذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، مرضیه افخم، گفت: جواد ظریف وزیر امور خارجه، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در مراسم رسمی که فردا(شنبه) از جانب عربستان سعودی برگزار می شود، شرکت می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
۰
۰
بالاخره خبر مرگش اومد. من كه از سیاست خارجی ایران سر در نیاوردم، دشمن دشمن كه میگن كیه؟! جای تعجب نیست فردا روزی هنگام مرگ نتانیاهو هم به مراسم تشیعش بروند.
hva
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
۰
۰
خوشحال شدیم درود بر ایران و ایرانی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها